In gesprek met artiesten van Final Fantasy XV

Voor de fans van Final Fantasy was afgelopen dinsdag een bijzondere dag. Eindelijk na heel veel jaren, kwam het vijftiende deel uit van de franchise. Het ontwikkelteam is ondertussen druk bezig met patches, maar Square Enix liet twee designers overvliegen naar ons kikkerlandje. En zo zit ik in Amsterdam tegenover art director Tomohiro Hasegawa en concept artist Takashi Honjo.

Hasegawa is in 1996 bij Square begonnen. Hij heeft gewerkt aan artwork voor games zoals SaGa Frontier, Final Fantasy VIII, Final Fantasy IX, Final Fantasy X, The World Ends with You en de Kingdom Hearts-titels. Als art director overziet hij al het artwork van Final Fantasy XV, maar hij werkte zelf ook mee aan het artwork van de monsters.

Final Fantasy XV - Hasegawa (Foto: Square Enix)Final Fantasy XV - Honjo (Foto: Square Enix)

Honjo begon bij Square in 1999. Hij heeft gewerkt aan Legend of Mana, Final Fantasy X, Final Fantasy XII, Final Fantasy XIII, Final Fantasy XIII-2, The 3rd Birthday, Final Fantasy Type-0 en Brotherhood Final Fantasy. Voor Final Fantasy XV werkt hij als concept artist.

Allereerst: gefeliciteerd met de release van Final Fantasy XV! Hoe voelen jullie je?
Hasegawa: Ik denk dat ik voor beiden spreek als ik zeg dat we het ons nog niet echt realiseren dat het spel uit is. Na zo'n lange tijd eraan gewerkt te hebben is de game eindelijk uit, maar ik denk dat we dat gevoel pas krijgen als we de feedback van gamers lezen. Het ligt eindelijk in de winkel en gamers kunnen ermee aan de slag. Dat besef moet nog even indalen.

Final Fantasy XV-preview (Foto: Square Enix)

Een vraag voor Honjo: Waar heb je gewerkt als concept artiest?
Ik heb vooral gewerkt aan de objecten die in de omgeving te vinden zijn, producten in een winkel, magazines in de schappen en dat soort dingen. De art werd doorgestuurd aan 3D-modelbouwers, zodat die hun ding ermee konden doen en zo de objecten in de game werden gezet.

Een vraag voor Hasegawa: als art director, hoe zorg je ervoor dat de hele afdeling werkt naar hetzelfde einddoel?
Omdat de hardware beter werd tijdens de ontwikkeling werd er veel van ons verwacht qua detaillering. Daarom zijn ze ook met het hele team op pad gegaan om omgevingen te bekijken en zo iedereen dezelfde basis mee te geven. Natuurlijk checken we daarna of en wat er veranderd moet worden als het nodig is, maar dezelfde basis leggen is het allerbelangrijkst.

Een vraag voor Honjo: je hebt aan al heel veel Final Fantasy-games gewerkt. Wat maakte deze speciaal? En wat heb je van Final fantasy XV geleerd?
Bij de vorige games was het echt fantasie, niemand had zoiets ooit gezien in het echt. In Final Fantasy XV is het 'fantasy meets reality'. Daardoor moest de grens van fantasie vervagen met de realiteit. Daarvan heb ik veel geleerd omdat ik zoiets nooit heb gedaan.

Final Fantasy XV-preview (Foto: Square Enix)

Een vraag voor Hasegawa: wat was je inspiratie voor de monsters in Final Fantasy XV?
Ik zie monsters niet als vijanden, maar als wezens die in de wereld leven. Ze rusten er uit, eten van het gras, enzovoort. Wij als spelers verstoren hun leventje en dan worden ze agressief om hun leefgebied te beschermen. Als je ze van een afstand zou bekijken dan zie je dat ze hun eigen leventje leiden. Ons team heeft alle monsters in allerlei groottes ontworpen, zodat er ook verschil te zien is in de groepen monsters die je tegenkomt.

Gebruiken jullie ook feedback van fans? Hoe werkt dat dan?
We lezen natuurlijk veel feedback wanneer we artwork online zetten. Veel mensen vonden het goed om te zien dat wezens echt in de omgeving leven. Daar hebben we ons dan ook op gefocust.

De ontwikkeling van Final Fantasy XV begon op de PlayStation 3. Wat voor problemen en uitdagingen zijn jullie tegen gekomen toen de game naar PlayStation 4 ging?
Door de betere specs werden er bijvoorbeeld tijd- en weeromstandigheden in het spel mogelijk, maar ook werd de AI voor de mensen en monsters verbeterd. Dat moest ook in de artwork verwerkt worden. Elke scene kan in tig verschillende omstandigheden getoond worden, dus het is aardig wat werk geweest om allerlei scenes in bijvoorbeeld dag, avond, nacht, ochtend, onweer, regen, zon, enzovoort te tekenen. Er waren wel honderd verschillende situaties mogelijk, dus het was nogal een uitdaging om met de nieuwe technologie om te gaan.

Final Fantasy XV-preview (Foto: Square Enix)

Zijn er nog problemen gekomen door de lange ontwikkeltijd?
Als mensen een lange tijd aan hetzelfde werken dan is er het gevaar dat ze in een tunnelvisie geraken of minder gemotiveerd worden. Om dat tegen te gaan hebben we mensen na een tijdje op een ander aspect laten werken, zodat ze niet alleen monsters doen, maar soms ook weer andere objecten of omgevingen. Op die manier zorgden we ervoor dat onze teamleden ook uitgedaagd bleven.

Wat vinden jullie het tofste in de game? En wat hopen jullie dat gamers zien?
Hasegawa: het is vooral de reis naar het onbekende, we willen de mensen ook die reis laten beleven met Noctis en zijn drie vrienden.
Honjo: als artiest heb ik ervoor gezorgd dat er veel alledaagse dingen te vinden zijn, zodat die reis ook geen ver-van-je-bed-show wordt. Er is dus veel herkenning. Als speler kun je ook je eigen ding doen als je niet met het hoofdverhaal bezig bent.

Wat gaan jullie nu doen nu Final Fantasy XV klaar is? Is er nog werk aan de aangekondigde verhaaluitbreidingen of werken jullie al aan nieuwe projecten?
Hasegawa: ik werk aan de aangekondigde DLC. Met de feedback die we krijgen zullen we die zeker proberen te verwerken in de extra episodes.

Honjo: ik werk ook aan de DLC, maar ondertussen ben ik ook bezig met een onaangekondigd project. Je snapt het al: ik mag er niets over zeggen (insert big smile).

Final Fantasy XV - Gamescom (Foto: Square Enix)

Wat voor game zou je graag willen maken?
Hasegawa: Final Fantasy XV is enorm in omgeving en verhaal. Ik zou nu graag een intiemere game maken. Met veel verhaal in een kleinere omgeving. Zoiets als een visual novel, zodat het echt in een kleine omgeving kan spelen met veel mysterie en spanning.

Honjo: Final Fantasy XV is zoals gezegd realistischer dan eerdere games in de franchise. Ik zou graag weer een echte fantasie-game maken met items, wezens en situaties waar ik mijn fantasie de vrije loop kan laten.

En als laatste vraag: willen jullie mijn Final Fantasy XV-hoesje signeren?
Tuurlijk, kom maar hier!

Final Fantasy XV - gesigneerd hoesje (Foto: Pheno)