Final Fantasy XV: Gamescom-interview

 

FOK!: Je hebt voor Stand By Me als theme song gekozen. Waarom?

Florence + The Machine waren eigenlijk geintroduceerd door mensen van het Europees kantoor. De songtekst, wat het liedje eigenlijk probeert te zeggen, voelt voor mij heel dicht bij de aard van de interne gevoelens van de hoofdpersonage Noctis. Zijn moeder stierf toen hij nog heel jong was, dus hij is opgegroeid met alleen zijn vader. Het hoofdthema van Final Fantasy XV is de band tussen mensen die dichtbij je staan, zoals Noctis en zijn vader maar ook de band met zijn vrienden.

FOK!: Ik snap iets niet meer. De werelden van Final Fantasy XIII en Final Fantasy Type-0 zouden te maken moeten hebben met Final Fantasy XV door de overkoepelende Fabula Nova Crystallis-saga. Maar ik zie niets terug komen in dit deel dat er mee te maken heeft?

Tabata: Dat kan, want Fabula Nova Crystallis is geheel uit Final Fantasy XV gehaald. De manier waarop we dit deel hebben herontworpen uit Final Fantasy XIII Versus zorgde ervoor dat het er niet meer toe deed. Final Fantasy XIII Versus maakte namelijk wel deel uit van de Fabula Nova Crystallis, dat is het verwarrende. Sommige verhaalelementen van dat concept zijn meegenomen naar Final Fantasy XV, maar die hadden niets te maken met de saga. Dus om van het verhaal te genieten hoef je de voorgaande games niet te kennen.

Final Fantasy XV - Gamescom (Foto: Square Enix)

FOK!: De franchise Final Fantasy heeft het de laatste paar delen nogal moeilijk. Final Fantasy XV wordt dus erg cruciaal voor de toekomst van de serie. Wat doen jullie met alle feedback van fans om te zorgen dat het spel aan verwachtingen gaat voldoen?

Tabata: Ik begrijp maar al te goed dat Final Fantasy XV belangrijk gaat worden. Het gaat deze generatie definiëren. Ook komt deze game tegelijkertijd overal ter wereld uit, dus we krijgen meteen van alle fans feedback op het eindproduct. We hebben niet naar de alle gegeven feedback en wensen van fans geluisterd en alles dat genoemd is in het spel gestopt, dat is onmogelijk. We hebben een doel waar we op gericht zijn, maar het pad er naar toe is niet rechttoe, rechtaan. We hebben constant gekeken waar we zijn, waar we naar toe gaan en of we op die manier wel bij ons doel komen.

En tijdens dat proces is de communicatie met de fans echt belangrijk. We willen graag die communicatie gebruiken om te zien of we op de juiste weg zijn. Een ander belangrijk ding van het maken van games is de sociale media-generatie waarin we zitten. We hebben echt moeten gaan begrijpen dat alle dingen die online gezet worden zoals promotie-materiaal, zodra het op het internet te vinden is, het behoort tot het publiek. Het is dan van hen om er mee te spelen en te doen wat ze willen. Wij houden nu rekening met het maken van assets hoe fans ervan kunnen genieten, om ervoor te zorgen dat we beide genieten van wat we maken. Daaruit kwam bijvoorbeeld de CGI-film Kingsglaive: Final Fantasy XV om zo meer achtergrondinformatie over de wereld en situatie waarin Noctis zich bevindt te geven.

Final Fantasy XV - Gamescom (Foto: Square Enix)

FOK!: Wat heb je geleerd van de erg lange ontwikkelingscyclus voor Final Fantasy XV?

Tabata: Er is zoveel dat ik heb geleerd, dus het is vrij moeilijk samen te vatten. De ontwikkelaars hebben ook veel geleerd. Maar het belangrijkste dat ik zelf heb geleerd is niet om een spel of inhoud aan te kondigen voordat het echt klaar is om te laten zien. Het is ook belangrijk dat het doel zo duidelijk en zo nauwkeurig mogelijk is, om ervoor te zorgen dat het hele team het doel ook begrijpt en werkt aan hetzelfde doel. Een grote AAA-game duurt minstens drie jaar te maken. Dus het is belangrijk dat mensen hetzelfde beeld in hun hoofd hebben hoe het eindproduct eruit moet zien.

FOK!: In je laatste video noemde je ook dat je plannen had om meer content toe te voegen in DLC. Wat mogen we verwachten?

Tabata: We willen dingen toevoegen waardoor fans zo lang mogelijk te kunnen genieten van het spel. In de game heb je een groep van vier hoofdpersonen, maar je kunt alleen spelen met Noctis. Maar de andere drie vrienden zijn allemaal complete personages met hun eigen persoonlijkheid en eigenaardigheden.
We hebben in ieder geval drie DLC’s gepland waarin we in elke episode een van de vrienden speelbaar maken. Elke aflevering zal nieuwe gameplay-elementen en natuurlijk een nieuw verhaal combineren. Die twee belichten dan de persoonlijkheid en de eigenaardigheden van die hoofdpersonage uit de desbetreffende episode. Dat is wat er al besloten is over DLC, meer is er nog niet geheel uitgekristaliseerd. Maar natuurlijk moeten we eerst werken aan de game zelf.

FOK!: Bedankt voor dit interview. Wij gaan nog even doorbijten tot 29 november, dan mogen we genieten van Final Fantasy XV op PlayStation 4 en Xbox One.