Final Fantasy XV: Gamescom-interview

Onlangs mocht ik het spel al spelen, maar op Gamescom mochten we met Hajime Tabata, de director van Final Fantasy XV letterlijk rondom een kampvuur zitten om te praten over de game. Na tien jaren in ontwerp- en ontwikkelfase is het bijna zo ver. Lees verder over de problemen, de wijze lessen die geleerd zijn en de toekomstige DLC-plannen.

FOK!: Natuurlijk begin ik met een vraag over het onlangs aankondigde uitstel: wat voelde er niet goed aan het spel?

Tabata: Ik dacht dat we echt wat dieper gelegen bugs nog moesten oplossen en de optimisatie in code nog moesten verbeteren. Het spel was niet waar het zou moeten zijn om echt te zorgen dat de spelers-ervaring precies is hoe het moet zijn. En als we nog twee maanden na september extra hebben, krijgen we het wel zo ver. We konden deze problemen niet oplossen in één maand tijd. Dat is de reden waarom we besloten hebben om het spel later uit te brengen. Vrijwel elk spel wordt in de allerlaatste fase van ontwikkeling streng beoordeeld op de spelerservaring. Voor een spel als Final Fantasy XV, dat zo'n groot spel is met al die vrijheid in de spelwereld om te spelen, waar je op zoveel verschillende volgordes en manieren missies kunt aannemen en op meerdere manieren kunt spelen, konden we niet goed inschatten hoe lang het zou duren om die spelerservaring precies goed te krijgen.

Final Fantasy XV-preview (Foto: Square Enix)

FOK!: Nu Final Fantasy XV eind november uitkomt, is er nog de mogelijkheid dat er een extra voorraad van de Collector’s Edition worden gemaakt?

Tabata: Nee, we hebben gekeken of dat nog zou lukken, maar het was onmogelijk om in die tijd nog extra bijbehorende figurines te laten maken.

FOK!: Krijgen alle spelers uiteindelijk de kans om de bonusgame A King’s Tale: Final Fantasy XV die bijvoorbeeld de gameketen GameStop bij een pre-order stopt te spelen? Of is deze echt exclusief voor die winkelketen?

Tabata: A King’s Tale is iets dat we niet compleet zelf hebben ontwikkeld, het is onderdeel van een deal met specifieke retailers. We kunnen op het moment niet echt zeggen dat wij het voor iedereen beschikbaar gaan maken, we zouden het wel graag willen.

Final Fantasy XV - Gamescom (Foto: Square Enix)

FOK!: Ondanks de kleine vertraging is er goed nieuws: na tien jaar concepten en ontwikkeling kunnen we binnenkort het eindresultaat zien. Hoe voel dat?

Tabata: Vandaag was ik bij de publieke stand en er waren zo veel mensen die geïnteresseerd zijn in Final Fantasy XV. Ze wachtten in een lange rij om het spel te zien. De wachtrij ging rond de toch al grote stand en ging zelfs verder door de hal. Om dat verlangen te zien is zo'n bijzonder moment. Wat me echt gelukkig maakt is te zien dat zoveel mensen uit heel Europa komen en in een lange rij gaan staan omdat ze geïnteresseerd zijn in ons spel. Dat maakt het voor mij allemaal waard.

FOK!: Onlangs heb ik het spel een stuk mogen spelen en er is zo veel te doen naast het hoofdverhaal. Wat vind je eigenlijk zelf het leukst om te doen?

Tabata: Iemand heeft het me eerder gevraagd en toen zei ik vissen. Maar ik heb er wat langer over nagedacht en ik vind het rondrijden in de Regelia, het cruisen door de omgeving het leukst. Wanneer ik dat doe dan zet ik de klassieke nummers van eerdere Final Fantasy-games - die in de autoradio te vinden zijn - op. In mijn persoonlijke leven vind ik luisteren naar muziek terwijl ik rijd ook lekker om zo even te relaxen en dat wilde ik dan ook in het spel hebben.

Final Fantasy XV - Gamescom (Foto: Square Enix)

FOK!: Tijdens het spelen wilde ik graag mijn team meer kunnen controleren, maar ik kon geen optie vinden om ze een bepaald gedrag te laten hebben. Ik vocht bijvoorbeeld met de gigantische behemoth Dead-Eye en soms wilde ik graag dat ze wat afstand namen om zo bijvoorbeeld te genezen zonder meteen de staart van Dead-Eye in hun nek te krijgen. Zijn er manieren om toch meer controle te hebben over je team?

Tabata: Ik moet echt te zien hoe je aan het spelen was en wat er gebeurde om je te vertellen hoe het wel zou moeten werken of misschien heb je wel een bug te pakken gehad. De AI moet namelijk realistisch in het gevecht staan. Ze zouden moeten weglopen van een vijand om de tijd te nemen een drankje te nemen.

Er is geen gedrag-optie, maar er zijn wel bepaalde manieren waarmee je het gedrag kunt beïnvloeden. De eerste manier is gebruik maken van de speciale vaardigheden van je team. Je kunt zelf bepalen wanneer ze deze uitvoeren. De tweede manier is gebruikmaken van de Wait-Mode, die is aan te zetten in het menu. Je kunt dan ook commando’s geven aan je teamgenoten. De derde manier is het toewijzen van de vaardigheden. Het gedrag van een teamgenoot is anders wanneer de vaardigheid bijvoorbeeld defensief is.