Interview met Kraak & Smaak

Begin deze maand verscheen Juicy Fruit, het gloednieuwe album van Kraak & Smaak. Hoog tijd dus om de mannen eens aan een vragenvuur te onderwerpen. Dekatophetspek sprak naar aanleiding van de nieuwe release met de mannen wat resulteerde in het interview dat je hieronder kunt lezen.

Kraak & Smaak (Foto: Anne Carolien Kohler)
Kraak & Smaak (Foto: Anne Carolien Kohler)

FOK!: Zou je in het kort het collectief Kraak & Smaak voor kunnen stellen aan de mensen die de afgelopen 13 jaar onder een steen hebben geleefd?
Kraak & Smaak: K&S is een producerstrio uit Leiden, bestaande uit Oscar de Jong, Wim Plug en Mark Kneppers. In eerste instantie vooral met het produceren van vooral breakbeat en lounge op basis van samples en enkele keyboards, is men inmiddels uitgegroeid tot een internationale dj en live act van formaat met muziek die overloopt van disco tot funk en van electronica tot house en pop.

Hoe kwamen jullie op het idee om de naam Kraak & Smaak te gaan gebruiken?
Err… dat was toentertijd de dj eenmanszaak van Wim. Toen we voor het eerst demo’s gingen rondsturen naar labels in Engeland gebruikten we dat briefpapier om het wat serieuzer over te laten komen. Het Engelse Jalapeno Records, wat ons toen snel tekende, suggereerde toe deze naam omdat alternatieven niet in de smaak vielen bij de Britse heren. Afijn, zo gezegd, zo gedaan.

Hoe kondigen ze jullie eigenlijk aan bij een optreden in een Engelstalig land?
We stonden er niet bij stil dat het in het Engels toch iets anders overkomt dan in het Nederlands, LOL. Hoewel men het wel probeert om het op z’n Europees uit te spreken, met lange A’s, is het toch het makkelijkst om gewoon ‘crack & smack’ te zeggen. Enfin, dan weet je het wel

Van Mark Kneppers en Oscar de Jong weet ik dat ze voor Kraak & Smaak in het house-duo Noogman speelden, maar was Wim Plug voor Kraak & Smaak ook al muzikaal actief?
Ja, Wim was al langere tijd dj maar had er daar ook gewoon een reguliere baan naast terwijl de andere jongens er al fulltime inzaten.

Op 10 juni verscheen jullie nieuwe album Juicy Fruit. Een plaat waarop jullie terug lijken te gaan naar het geluid van jullie vroegere albums Boogie Angst en Plastic People. Waarom deze muzikale koerswijziging?
Geen expliciete keuze eigenlijk, maar blijkbaar zijn we toch weer even klaar met het elektronische en meer dansvloergerichte geluid van het vorige album Chrome Waves. We merken dat ook de tijdgeest er weer meer naar is: de sound van nu in dance en pop is toch meer organischer, warmer, enz dan voorheen. Eigenlijk een beetje weer zoals toen we bezig waren met onze eerste en tweede plaat. Met dien verstande dat we nu veel meer gastvocalisten gebruiken en sowieso in z’n algemeenheid veel meer mogelijkheden hebben dan toen. Toch blijft het telkens weer altijd herkenbaar als onszelf. Wellicht is de cirkel rond?

Vanwaar heet de plaat Juicy Fruit?
Eigenlijk dus vanwege het bovenstaande: dit album is inderdaad een stukje organischer, warmer, maar ook opener dan de vorige plaat, en meer in lijn met vooral het eerste album Boogie Angst. En Juicy Fruit – we kwamen erop naar aanleiding van de gelijknamige kauwgom die zo populair was in de jaren 70 en 80 - associeerden we er onmiddellijk mee: fruitig, smaakexplosie, kleurrijk, tropisch, ongecompliceerd, enz.

Juicy Fruit is opgenomen in de Kraak & Smaak studio. Als ik naar de plaat hoor krijg ik het idee dat dit een studio is met nogal wat vintage apparatuur. Klopt dat?
Inderdaad, maar ook het feit dat er überhaupt veel meer (analoge) live instrumenten zijn gebruikt dan voorheen: drums, bas, gitaar, maar ook toetsen als de Wurlitzer en – even terug van weggeweest – onze Clavinet.

Op jullie nieuwe plaat werken jullie met gastartiesten zoals Mayer Hawthorne, Eric Biddines, Cleopold, Alxndr London, Meeka Kates, Sanguita en Parcels. Hoe krijgen jullie het toch elke keer weer voor elkaar om met zoveel uiteenlopende artiesten samen te werken?
Dat is zeker elke keer een uitdaging. Normaliter speuren we altijd zelf stad, land en internet af naar interessante nieuwe namen, maar voor dit album hebben we ook veel gehad aan onze manager Jordi Kramp die veel A&R werk heeft verricht. We zijn geen enorm grote act, dus we moeten vaak kijken naar de artiesten die nog aan het begin van hun carrière staan of in ieder geval nog niet niet zijn doorgebroken. Daarnaast hadden we Mayer Hawthorne al langer op ons lijstje staan (waarbij het deze keer eindelijk lukte) en hebben we deze keer onze live vocalisten Ivar Vermeulen en Berenice van Leer er veel directer bij betrokken, resulterend in maar liefst vier hele goeie album tracks.

Kraak & Smaak - Juicy Fruit

Zou je in het kort iets over elke track op de nieuwe plaat kunnen vertellen?
Prescription
Boogie funk met Eric Biddines, een rapper uit Miami die we kennen via het Britse Golden Rules. Laidback gebrachte vocals, ergens tussen rap en zang in, deed ons erg denken aan Outkast. Heel coole ontdekking!
So Clear
Een meer diepe elektronische track met daarop een jonge gast uit de VS, Meeka Kates. Heeft prachtige, Chet Baker achtige stem maar kan ook nog eens mooie liefdesliedjes schrijven. One for the girls dus… Oh ja, we gaan binnenkort ook solo materiaal van hem uitbrengen!
I don’t know Why
Langgekoesterde wens die in vervulling ging, werken met Mayer. Nu eindelijk gelukt dus. Helemaal in zijn solo en Tuxedo straattje. En dat was ook de bedoeling natuurlijk. Perfect match!
My Mind’s made up
Hier in de meer disco-ish album version met onze live zangeres Berenice van Leer op de vocals. Classic K&S; Lekker straightforward, werkt ook prachtig in dj en live sets.
Stumble
Mooie, verstilde melancholische track in samenwerking met het Australische Parcels, een indie band die trouwens net naar Europa verhuist is. Van deze jongens gaan we zeker nog meer horen!
Hands of Time
Een van de favo’s van ons. Mooie, orchestrale, brede sound geïnspireerd door de free jazz van Eddie Gale maar ook door David Axelrod. En met de Britse zanger ALXNDR London krijgt de boel helemaal een broeierige lading.
Smile
Opnieuw met Eric Biddines. ‘Prescription' sounded so nice we had to do it twice . Deze track zit wat meer aan de funk kant en heeft een onweerstaanbare groove.
U R Freak
Speaking of funky. Onze eigen Ivar Vermeulen gaat helemaal los op deze 80s disco track. Dit wordt echt een ‘biggie’ in onze live set!
Toxic Love Affair
Waarmee Ivar dus gewoon vrolijk verder gaat waar ie net gestopt was. Een soulvolle tete a tete met Sanguita Akkrum dat niet onderdoet voor de meest legendarische disco duetten uit de jaren 70. Maar dan wel met een flinke rand, want het blijft K&S natuurlijk.
Lake Eerie
De eerste instrumental van het album. Kan zo onder een film gezet worden. Dit soort nummers zijn toch altijd weer heel typisch K&S, alsof het in ons DNA zit en er elk album wel weer een of twee moet hebben.
Alone with you
Blue eyed soulful pop a la Hall & Oates in samenwerking met de Australische upcoming zanger Cleopold. Zou zo maar eens een uitstekende single kunnen worden.
You don’t owe me
Eigenlijk de eerste track die echt af was en een zekerheidje voor het dit album was. Door Ivar geschreven en gezongen. Nu al een live favoriet – we speelden vorig jaar zomer al, lang voordat het hele album af was.
Private Moon
Een waardige instrumentale afsluiter van het album. Lekker zwaar op de hand, tikje melodramatisch. Prima zo, mooi geweest.

Naast jullie eigen producties staan jullie ook bekend om jullie dj-sets. Draaien jullie nog wel eens met vinyl of gaat het heden ten dage allemaal digitaal?
Heeeeel af en toe met vinyl maar voornamelijk toch digitaal hoor. We komen nog wel uit het vinyl tijdperk, ook qua draaien, maar digitaal is nu eenmaal de standaard tegenwoordig, en biedt natuurlijk ook veel meer technische mogelijkheden plus een rug die niet slijt . Maar vinden het overigen wel te gek dat er weer een tegenbeweging aan de gang is van kleine oplages vinyl, draaien… zo is het diggen wel weer helemaal terug, iets wat we we vaak wel missen in de huidige scene.

Jullie hebben in de afgelopen jaren ontzettend veel remixen gemaakt, maar welke remixen zijn jullie zelf het meest dierbaar en waarom?
Tjee, daar zeg je wat. Als we ze allemaal naast elkaar leggen dan zitten er zeker nog steeds juweeltjes tussen zoals Jamiroquai (Seven days in sunny June), Mark Rae (Medicine), Royksopp (I had this thing), Moby (The Day), Solomun (Cloud Dancer) en Chromatics (Kill for love). Denk dat deze opsomming goed weergeeft hoe divers ons muzikale (en remix) palet is, het loopt van funk en disco tot house en diepe electronica.

Kraak & Smaak 2 (Foto: Anne Carolien Kohler)
Kraak & Smaak (Foto: Anne Carolien Kohler)

Begin juni hebben jullie op het Usadba Jazz Festival in Moskou gestaan. Hoe was het om in zo'n wereldstad in Rusland te mogen spelen?
Helemaal te gek – we zijn de afgelopen paar jaar wel vaker in Rusland geweest, voor clubshows en festivals, en ook op de meest gekke plekken, maar het blijft telkens weer bijzonder. De mensen zijn er altijd erg enthousiast en op de keper beschouwd komen er nu ook weer niet zoveel Westerse acts langs. Erg leuk om te merken dat we daar ook echte fans hebben – we hebben daar veel meer een popmuziek imago dan hier.

Jullie zijn nu zo'n 13 jaar actief onder de noemer Kraak & Smaak, maar wat zijn voor jullie de hoogtepunten in jullie bestaan als collectief?
Er zijn tot op heden zulke te gekke dingen gebeurd, maar zou dan zeggen onze eerste EP, Money in the Bag, waar het allemaal mee begon, de internationale hit die hadden met Squeeze Me, onze eerste show op Sziget, spelen op Glastonbury, de USA live en dj tours….

Toekomstplannen?
De creative koek is nog steeds niet op, dat blijkt wel weer , maar om het album met promoten gaan we voorlopig zoveel mogelijk spelen in binnen en buitenland, en wie weet komt er al weer snel inspiratie voor nieuw materiaal. Daarnaast hebben we ook nog een management bureau (Electric Hustle) en een platenlabel te runnen. Op dat label, Boogie Angst, staan zal weer flink wat releases gepland de komende periode, van o a het Rotterdamse Moods, Het Duitse Snacks, solo materiaal van Meeka Kates (de Amerikaanse zanger op de albumtrack So Clear), Feiertag (producer en, jawel, ook onze drummer) en de live indie electronica van het Bossche L’Enfant.