FOK!Games Wishlist 2016

2. XCOM 2

XCOM is een beetje vergelijkbaar met een BDSM-meesteres: hoe hard ze ook slaat, hoe veel pijn ze je ook doet, je komt in een soort rush terecht waarin je blijft schreeuwen om meer. XCOM: Enemy Unknown, de reboot van de culthit uit de jaren negentig X-COM: Ufo Defense, was een enorme hit in 2012 hoewel het oorspronkelijk begon als het kleine broertje van de inmiddels op de achtergrond getreden titel The Bureau: XCOM declassified. Een vervolg kon natuurlijk ook niet uitblijven, maar desondanks schreeuwde ik toch van vreugde toen ik de headline op zag duiken op verschillende gamesites: XCOM 2 was een feit.

Met XCOM 2 heb ik het gevoel dat Firaxis Games goed gekeken heeft naar de reacties van de community van XCOM: Enemy Unknown. Vrijwel direct ontstond een levendige mod-community met als kroonjuweel de extensie Long War, die alle elementen die het spel een beetje makkelijk maakte (en dat wil wat zeggen, want Enemy Unknown was al moeilijk genoeg) overboord gooide en het spel nog meer diepgang gaven dan de ontwikkelaars ooit voor mogelijk hadden gehouden. Lof van alle kanten en van wat ik heb gezien van XCOM 2 lijkt het alsof de ontwikkelaars een gulden middenweg hebben proberen te vinden tussen de solide fundering van Enemy Unknown en de diepte en onvergeeflijkheid van Long War

En daar zijn ze aardig in geslaagd. Pijnpunten uit Enemy Unknown, zoals het niet kunnen respeccen van je soldaten is verholpen en er zijn een aantal vijanden aangekondigd die je nu al de moed in de schoenen doen zinken. Maar ja, wat verwacht je ook nadat de aliens de aarde hebben overgenomen en rustig de tijd hadden om hun wapens verder te ontwikkelen? Daarnaast heb ik al een hele rits aan aanpassingsmogelijkheden gezien, van tattoo's tot helmen en zelfs het aanpassen van je wapens. Gezien ik het leuk vind om mensen uit mijn omgeving na te maken in het spel, kan ik deze toevoeging alleen maar van harte toejuichen. Ook is er mod-support beloofd (en mensen zijn op de 2K forums en reddit al bezig potentiële plannen uit te werken), en komen er procedureel gegeneerde levels. Wat wil je nog meer?

Al dit moois is genoeg om de trouwe XCOM-veteraan en iedereen die een liefhebber is van turn-based strategy te doen laten watertanden. Iedereen die het nog niet gedaan heeft, markeer 5 februari in je agenda's, want dan gaat een game uitkomen die misschien heel hoog gaat scoren op de top tien-lijstjes voor games of the year van 2016.

Oh, en ik lees net dat ze een nieuwe, geavanceerde versie van de sectopod hebben aangekondigd. Had ik al gezegd dat deze game moeilijk gaat worden?