Game of the Year 2015 - Nummer 2

Het was 2 juni 2015 toen ontwikkelaar Bethesda een countdown timer onthulde, en kort daarna de officiële website van Fallout 4 verscheen. Natuurlijk gingen er jaren geruchten aan vooraf, maar sinds de aankondiging brak de hype pas echt los. Een luttele vijf maanden later verscheen het vierde deel uit de post-apocalyptische hitserie al in de winkels en gooide zoals verwacht hoge ogen.

In Fallout 4 maak je eigenhandig de gebeurtenissen mee die voor alle ellende hebben gezorgd in de Fallout-games: de derde wereldoorlog en bijbehorende nucleaire aanvallen. Zodra je in het begin van de game de plaatselijke schuilkelder bereikt hebt duurt het niet lang voordat je in een cryogene slaap wordt gebracht en 210 dagen later pas weer wakker wordt. Bovengronds is de kwaliteit van leven er niet bepaald op vooruit gegaan, maar The Commonwealth of Massachusetts ligt aan je voeten!

Hoewel Fallout 4 aan de oppervlakte heel erg hetzelfde aandoet als de twee voorgaande delen, zijn er significante veranderingen te vinden. Zo is het hele skill-systeem samengevoegd met het perk-systeem. Je investeert nog louter punten in perks die behoren tot een van de SPECIAL-attributen. Het is een keuze die niet door iedereen gewaardeerd wordt, maar het went. Verder is de welbekende power armor in Fallout 4 echt een voertuig geworden die zogenaamde fusion cores gebruikt als brandstof. Tijdens het dragen van power armor is de interface volledig aangepast naar een soort cockpit, en de pantsers zijn tot in de puntjes te upgraden.

De meest besproken noviteit blijft toch wel het basis bouwen. Boston en omstreken zijn vergeven van de dorpjes die je kunt bevrijden om een workshop vrij te spelen. Via de workshop kun je binnen een bepaalde cirkel de boel volbouwen met van alles en nog wat. Dit architectje spelen is een ware verslaving gebleken onder spelers, die de werkelijke verhaallijn uit het oog verloren. Er zijn sinds de release van Fallout 4 al aardig wat mooie creaties verschenen van mensen die duidelijk te veel tijd over hebben.

In de aanloop naar de release van de game werd bekend dat maker Todd Howard hulptroepen had ingeschakeld bij id Software om te assisteren bij de ontwikkeling van het shooter-gedeelte van de game, om zodoende te zorgen dat Fallout 4 'voelt als een moderne shooter'. Dat is ze zeker gelukt, het shooter-gedeelte in Fallout 4 zit prima in elkaar. Ook op het gebied van wapens zijn er weer eindeloos veel customize-mogelijkheden te vinden.

Er zijn weer quests in overvloed, hoewel er veel bij zitten die generiek zijn en op den duur in herhaling gaan vallen. Het is aan de speler om te beslissen hoeveel tijd hij of zij steekt in het uitvoeren van side quests en ander zijdelings vermaak zoals het basisbouwen. Als je de hoofdverhaallijn volgt met zo nu en dan een uitstapje, biedt de game nog steeds ontzettend veel uren vermaak. Dat vermaak zit hem vooral in de dingen die je doet, ziet en anderszins meemaakt, terwijl je onderweg bent naar iets heel anders. Het is dan ook aan te raden om zo min mogelijk te fast-travelen en er gewoon opuit gaan, want in The Commonwealth is altijd wel wat te doen.

Fallout 4 verdient wat de FOK!Gamescrew betreft het zilver in de GOTY top 10 van 2015.