15 jaar Spa-Francorchamps

De race van België is inmiddels niet meer weg te denken van de Formule 1-kalender. Sinds de Grand Prix in 1985 is verhuisd naar Spa-Francorchamps is er slechts twee keer geen race georganiseerd. FOK!sport blikt terug naar de laatste vijftien jaar van het circuit in de Ardennen.

2000
In 2000 was al vroeg op de zondagmorgen duidelijk dat de race op een natte baan zou beginnen, toen meerdere coureurs tijdens de opwarmsessie in de problemen kwamen door de heftige regen. Tijdens de race regende het niet, maar de baan was inmiddels zo nat geworden dat er achter de safety car gestart werd. Het was uiteindelijk de vanaf de vierde plek gestarte Michael Schumacher die de race leidde na de laatste serie pitsstops door een spin van Mika Häkkinen en het leek erop dat de Duitser op weg was naar de overwinning. In de slotfase echter waren de banden van de Duitse Ferrari-coureur zwaar versleten door de opdrogende baan en kon Häkkinen het gat dichten. Uiteindelijk wist de Fin door slim te handelen bij het op een ronde zetten van Ricardo Zonta Schumacher in te halen en zo de overwinning in de wacht te slepen.

2001
De race van 2001 kende maar liefst drie starts. Bij de eerste start liet Prost-coureur Heinz Harald Frentzen zijn auto afslaan, in de extra opwarmronde die volgde raakte pole-sitter Juan Pablo Montoya in de problemen. Beide coureurs moesten van achteren starten. In de vierde ronde sloeg het noodlot toe voor Luciano Burti. De Prost-coureur raakte het achterwiel van Eddie Ervine in Blanchimont in een poging om de Jaguar-coureur voorbij te gaan, waarna hij vol gas onder de banden schoot. Burti moest door dit ongeluk de rest van het seizoen missen. Na de volgende herstart waren de Bennetons erg sterk, Giancarlo Fisichella wist zelfs verrassend op het podium te komen, achter winnaar Michael Schumacher en David Coulthard.

2002-2003
De race van 2002 werd gedomineerd door het sterke Ferrari. In de kwalificatie wist Kimi Räikkönen het Ferrari-duo van Schumacher en Rubens Barichello nog op te delen, maar bij de start moest de Fin Barichello voor zich laten. Opmerkelijk was de grote hoeveelheid ploffende motoren in de eindfase van de race, uiteindelijk moesten in vijf ronden vijf coureurs hun wagen aan de kant zetten met motorproblemen.

Ruim een maand na de race werd bekend gemaakt dat Spa niet meer op de Formule 1-kalender stond omdat de teams niet zonder tabaksreclame wilden rijden, terwijl dit niet meer legaal was in België.

2004
Door de afwezigheid van Spa in 2003 kon de Busstop-chicane worden aangepast en door een achterdeur in de wet kon het Formule 1-circus in 2004 gewoon weer naar Spa komen. Spa bewees weer eens op de kalender thuis te horen, daar waar iedereen had verwacht dat Schumacher lachend naar de overwinning zou rijden, waren het Fernando Alonso en David Coulthard die de Duitser bij de start voorbij reden. Jarno Trulli behield zijn eerste plek. Verder naar achteren verliep de start niet vlekkeloos. In de Eau Rouge raakte Mika Salo de langzaamrijdende Mark Webber, wat een kettingreactie als gevolg had. Vier rijders strandden in de beroemde bocht, waardoor de safety car de baan op werd gestuurd. Aan kop wisselde de coureurs constant van plek, tot een klapband van Button en een ongeluk die daaruit volgt een tweede safety car-periode inluidden. Uiteindelijk zorgt een klapband van Montoya zelfs voor een derde safety car, waarna Raïkkönen zijn overwinning veilig kon stellen. Schumacher behaalt zijn zevende wereldtitel door tweede te finishen, vlak voor de van achter gekomen Barichello.

Schumacher behaalt zijn 7e titel (Foto: Pro Shots/Action Images)
Schumacher behaalt zijn zevende titel (Foto: Pro Shots/Action Images)

2005-2006
In 2005 was het opnieuw Räikkönen die aan het langste eind trok, met een ruime voorsprong op titelconcurrent Alonso. De race werd vooral gekenmerkt door de grote hoeveelheid stops als het gevolg van de halfnatte baan; velen stopten maar liefst vijf keer. Jenson Button finishte knap als derde, mede door de crashes tussen Salo en Schumacher en Antônio Pizzonia. Zijn podium zou ook het laatste podium van BAR zijn.

In februari 2006 werd bekend dat de race van dat jaar niet verreden zou worden door werkzaamheden aan het circuit. De busstop-chicane werd aangepast en La Source werd naar voren verplaatst, zodat het rechte stuk langer zou worden. Het hernieuwde circuit verscheen in 2007 terug op de kalender.

2007
De race van 2007 werd gedomineerd door Ferrari, in het seizoen waar McLaren de sterkste was. Räikkonen wist zijn pole gemakkelijk om te zetten in een overwinning en Felipe Massa eindigde op een tweede plek. Gedurende de race waren er weinig positiewisselingen, enkel tijdens de pitstops was dit het geval. De top 10 bestond daarom ook bijna geheel uit de in de top 10 gestarte rijders. Enkel Robert Kubica wist in een sterke race de top 10 binnen te dringen.

Ferrari verslaat McLaren (Foto: Pro Shots/Gepa)
Ferrari verslaat McLaren (Foto: Pro Shots/Gepa)

2008
De Grand Prix van België in 2008 wordt vooral herinnerd als de race waarbij Lewis Hamilton een tijdstraf kreeg omdat hij Räikkönen op het rechte stuk waar hij hem weer voorbij liet, direct weer inhaalde, met als gevolg dat de reglementen direct werden aangepast. Ook werd de race gekenmerkt door een briljant gevecht tussen de twee toen de regen met nog enkele ronden uit de lucht kwam. Uiteindelijk belandde Räikkönen in de muur, waardoor Hamilton naar de overwinning kon rijden. Na de race werd er echter besloten dat Hamilton een straf van 25 seconden kreeg, waardoor Massa de eerste plaats overnam.

2009
In 2009 was het verrassend de Force India van Giancarlo Fisichella die de pole pakte, die vervolgens de leiding vast wist te halen na de start. Al snel kwam de safety car naar buiten omdat Romain Grosjean tegen de net gespinde Button aanreed. Dit was tevens de enige race van het seizoen waarin Button geen punten scoorde. Voorin wist Räikkönen in Eau Rouge na de safety car vlak achter Fisichella te komen, waarna hij de Force India voorbij kwam. De Italiaan wist de hele race in de buurt van de Ferrari-rijder te blijven, maar uiteindelijk wist Räikkönen de enige zege voor Ferrari van het seizoen te pakken. Fisichella werd beloond met een baan bij Ferrari, als vervanger van de teleurstellende Luca Badoer.

2010-2014
De laatste jaren bleef het Belgische circuit het hoogtepunt van de kalender, ieder jaar weer hoefde de Formule 1-fan zich niet te vervelen. De crash van Hamilton in 2011, de startcrash tussen Grosjean, Alonso, Hamilton en beide Saubers in 2012 en het contact tussen Hamilton en Nico Rosberg in 2014 droegen allen bij aan het spektakel dat het circuit met zich mee brengt.

Grosjean zorgt voor spektakel in 2012 (Foto: Pro Shots/Action Images)
Grosjean zorgt voor spektakel in 2012 (Foto: Pro Shots/Action Images)

Luchtfoto Spa-Francorchamps (Bron: Wikimedia)
Luchtfoto Spa-Francorchamps (Bron: Wikimedia)