15 Pixarfilms: wat leverde het op?

Dit jaar is het dan zover, de vijftiende film van Pixar wordt afgeleverd in de vorm van het ambitieuze Inside Out. Ambitieus is zeker een woord om Pixar te omschrijven, maar er kunnen ook genoeg andere woorden met een minder positieve toon gebruikt worden. Zo heeft het bedrijf ook zijn creatieve dieptepunten gekend. FOK! kijkt terug op de 14 Pixar-films tot nu toe, in chronologische volgorde, en met hier en daar een kritische noot.

Pixar, dat toen nog uit een betrekkelijk klein team van animators bestond, onder leiding van 'Mister Pixar' John Lasseter, kwam in 1995 met zijn grootste en, bleek later, moeilijkste project (de techniek was er eigenlijk nog niet en veel moest door Pixar zelf ontwikkeld worden): de eerste volledig computergeanimeerde bioscoopfilm genaamd Toy Story. De film zelf kwam voort uit een eerdere korte film die Pixar al in 1988 maakte, genaamd Tin Toy. Disney was zo enthousiast over het werk dat de studio had afgeleverd dat het een order uitgaf voor het maken van een bioscoopversie van de film. Het verhaal werd wel enigszins aangepast; in Tin Toy werd het verhaal volledig vanuit het perspectief van het speelgoed verteld. In de bioscoopversie werd het verhaal soms omgedraaid, alhoewel er wel altijd bij het originele idee, hoe speelgoed tegen mensen aan zouden kijken, van de 1988-creatie gebleven werd. Toy Story werd een enorme hit, zowel commercieel als bij de critici. De film staat nog steeds te boek als een van de beste animatiefilms aller tijden en een van de weinige films uit die tijd die een 100% score wist te behalen op zowel reviewsite RottenTomatoes als peiler Metacritic.

Het succes was zo groot dat Disney een opdracht gaf voor een vervolg, dat ook direct in productie moest gaan. Twintig jaar geleden duurde het immers nóg langer voordat een volledig computergeanimeerde film kon worden vertoond in de bioscoop. Pixar was echter ook al bezig met een non-Toy Story verhaallijn, en dit werd uiteindelijk de tweede film in het rijtje: A Bug's Life. Het vertelt ons over de mier Flik die op zoek gaat naar soldaten om zijn mierenkolonie te redden van kwaadaardige sprinkhanen. Ook A Bug's Life werd weer een groot succes en werd positief onthaald. Het leek niet fout te kunnen gaan voor Pixar. Wel lag er een gevaar op de loer: budget. Het kostte toen nog meer tijd, en dus geld, om dit soort films te maken. Budgetten van Toy Story en A Bug's Life worden geschat tussen de 90 en 120 miljoen dollar, en met de inflatie zou dat nu dus ongeveer 150 miljoen dollar zijn. Er moest dus nog meer geld verdiend worden om succesvol te blijven.

Ondertussen stond Pixar weer een belangrijke datum te wachten, de première van het tweede deel van wat hun succesvolste reeks ooit zou worden: Toy Story 2, op 13 november 1999. Net als zijn voorganger werd de film in november, vlak voor het grote Holiday season in Amerika uitgegeven, wat zorgde voor een enorme toename in omzet. De film haalde bijna 500 miljoen dollar op, 100 miljoen meer dan zijn voorganger. En dan te bedenken dat de opdracht van Disney eigenlijk inhield om de film een direct-to-video vervolg te maken, de film zou in eerste instantie de bioscoop nooit gehaald hebben.

Wanneer er zoveel succes voor een film is, zijn studio's tegenwoordig geneigd om dit direct uit te buiten en er zoveel mogelijk vervolgen achteraan te plakken. Opvallend genoeg was die trend aan het eind van de jaren 90 nog niet begonnen, althans voor Pixar niet, want er moest uiteindelijk meer dan 10 jaar gewacht worden op een afsluiting van de trilogie. Maar over die afsluiter (en een, ja echt, vervolg) straks meer.