Game Of The Year 2014 - nummer 10

In de aanloop naar de release van Far Cry 4 werd al door critici geklaagd over de vele gelijkenissen die de game vertoonde met zijn voorganger, Far Cry 3. Na release krijgt de game echter prima cijfers en ook in het team van FOK!games is men er erg over te spreken.

Sinds het eerste deel al wordt de Far Cry-franchise geroemd vanwege enkele unieke elementen. Zo is er het goed uitgewerkte open wereld-karakter wat vrij uniek is in first person shooters en spelen de games zich altijd af op exotische locaties. Daarnaast worden de goed uitgewerkte stealth-gameplay en de levendige wereld met bijbehorende AI vaak geprezen. 

In Far Cry 4 herkennen we zoals gezegd ontzettend veel uit voorgaande delen. Dat drukt de pret echter niet; Far Cry 3 was een dijk van een game en het nieuwe deel doet het gewoon dunnetjes over, maar wel met een heleboel verbeterpunten ten opzichte van de voorganger. Collega StefanW schreef nog een column over het al of niet terecht zijn van (de kritiek op) het uitbrengen van opvolgers binnen een franchise met minimale veranderingen.

Het gebrek aan vernieuwing weerhield ons niet om de game in de top 10 op te nemen. Far Cry 4 biedt zo ontzettend veel vermaak dat deze simpelweg niet kon ontbreken. Creative director Alex Hutchinson van Ubisoft gaf in een interview aan dat het doel met Far Cry 4 was om voort te borduren op succesvolle elementen en nieuwe functionaliteiten en ideëen te integreren zodat het eindproduct - ondanks de vele overeenkomsten - aanvoelt als een verfrissende nieuwe titel. 

Ubisoft heeft geprobeerd om dit doel te behalen door minpunten uit deel drie aan te pakken en nieuwe elementen te introduceren zoals de mogelijkheid om de game in co-op te spelen. Nieuwe functies in gameplay zijn onder meer olifantrijden, wilde dieren lokken met aas, het gebruik van een grappling hook, de eenpersoonshelicopter, het uitgebreidere outposts-systeem en nog veel meer, vooral subtiele wijzigingen. Bovendien ziet de game er adembenemend uit op de nieuwe consoles.

De verhaallijn is niet de meest memorabele, maar weet genoeg te verrassen. Verder is het bevrijden van outposts weer een belangrijk aspect, waarbij er nu ook zgn. fortressen zijn te bevrijden, die een stuk lastiger zijn. Ook zijn er allerlei nieuwe sidemissions, zoals het voorkomen van bomaanslagen of het verdedigen van cruciale locaties. Pagan Min is wederom een toffe schurk, die samen met enkele andere personages in de game een welkome toevoeging zijn in de succesformule.

De enorme hoeveelheid content om je mee te vermaken, in combinatie met de lange speelduur en de grandioze graphics, geven Far Cry 4 een welverdiende plek in de GOTY top 10.