[F1 Historie] Senna's eerste overwinning

Dit jaar verschijnt tijdens elk grandprixweekend een Formule 1-special op FOK!sport. Zo lees je niet alleen het laatste F1-nieuws, maar nemen we je ook mee terug in de rijke geschiedenis van de hoogste raceklasse. Afgelopen weekend behaalde Lotus met Kimi Räikkonen wederom een podiumplaats. Vandaag gaan we terug naar een race waar Lotus ook op het podium stond, op de hoogste trede, met een bijzondere coureur.

We gaan terug naar 1985, naar de Grand Prix van Portugal om precies te zijn. De wedstrijd op het circuit van Estoril was dat jaar de tweede race van het seizoen. De race op 21 april zou de geschiedenis in gaan als de eerste grandprixoverwinning van Ayrton Senna.

In 1984 debuteerde Senna bij het team van Toleman in de Formule 1. In zijn eerste seizoen was hij al dichtbij een overwinning. De wedstrijd in Monaco werd echter afgevlagd toen hij op het punt stond in de stromende regen leider Alain Prost in te halen.

Voor het seizoen van 1985 maakte de Braziliaan de overstap naar het topteam Lotus. In de eerste grand prix, de wedstrijd in Brazilië, moest Senna met elektronische problemen opgeven. De volgende wedstrijd bracht het Formule 1-circus weer naar Europa.

De race op het circuit van Estoril zou een bijzondere worden voor Senna. In de eerste kwalificatie (destijds werden er nog twee kwalificaties van een uur verreden waarbij de beste tijd telde) was de coureur uit São Paulo veruit de snelste. Michele Alboreto eindigde op de tweede plek met meer dan een seconde achterstand. In de tweede kwalificatie verbeterden bijna alle coureurs zichzelf, zo ook Senna. Hij greep met de snelste tijd de pole position voor Prost en Keke Rosberg die als enigen binnen één seconde van de pole-tijd wisten te blijven.

Ayrton Senna in de Lotus (WikiCommons/Peterhanna)
Ayrton Senna in de Lotus (WikiCommons/Peterhanna)

De eerste startplaats in Estoril was ook meteen de eerste pole die Senna veroverde in zijn loopbaan. Er zouden er nog velen volgen, met 65 pole positions mag Ayrton Senna met de recht de koning van kwalificatie genoemd worden.

Senna was vol vertrouwen voor de race. "Vorig jaar stond ik op de derde startplaats en eindigde ik in de race ook als derde. Vandaag sta ik op de eerste startplaats," aldus de snelle Zuid-Amerikaan. Ondanks dat het pas de zestiende Formule 1-wedstrijd uit zijn leven was domineerde Senna de wedstrijd op ongekende wijze.

Op een drijfnat circuit leidde hij van start tot finish. Waar maar liefst zeven coureurs hun bolide niet op de spekgladde baan konden houden, leek Senna daar totaal geen moeite mee te hebben. Zoals hij later nog vaak zou bewijzen was Senna een klasse apart in de regen. Dat kwam omdat hij in zijn eerste kartwedstrijd waarbij het regende aan alle kanten voorbij werd gereden. Deze beschamende ervaring deed hem ertoe besluiten bij elke regenbui te gaan trainen in zijn kart. Op die manier maakte hij zich het regenrijden op een ongekende manier eigen.

Voor de liefhebbers is hier de gehele Grand Prix van Portugal (bron: YouTube)

"Ook ik reed op de grens. Een paar maal dacht ik dat ik de baan uit zou vliegen," aldus de Braziliaan na afloop van de race. Alleen Alboreto wist in dezelfde ronde als de winnaar te finishen. De Italiaan kwam pas dik een minuut na Senna over de eindstreep. Nummer drie Patrick Tambay moest meer dan een ronde toegeven.

Toen Senna uit de auto stapte was zijn moeder Neide de eerste die hem in de armen viel. Bij beiden vloeiden de tranen rijkelijk. Op het podium vierde hij daarna zijn overwinning uitgelaten, maar al snel daarna keerde de zakelijkheid terug. Jaren later legde Senna deze snelle zakelijkheid uit: "Vreugde in deze sport beleef ik zeer intensief, maar ook heel kort. Als je je succes wilt herhalen, moet je bijna onmiddellijk weer verder met het normale werk."

Deze filosofie bleek de basis voor een uiterst succesvolle loopbaan. Senna is zonder twijfel één van de beste coureurs die ooit in de Formule 1 hebben rondgereden. Met drie wereldtitels, 65 pole positions en 41 overwinningen staat hij prominent in de geschiedenisboeken.