7: De tofste Zelda-items

The Legend of Zelda is een zeer populaire serie games, zeker voor Nintendo-fans. De games worden geroemd om de sfeer, het verhaal, de soundtrack en de gameplay. Vaak worden de talloze verschillende items die gebruikt worden echter vergeten. FOK!games besteedt daarom vandaag, op de dag dat de twee Oracle-games in de 3DS Virtual Console verschijnen, aandacht aan de, in onze ogen, zeven tofste items. 

Item: Pijl en Boog 
Redacteur: Yachiru


Een tijdje terug was ik bezig met The Legend of Zelda: Skyward Sword en tijdens het spelen verwonderde ik me over alle verschillende items die je in die game krijgt, en dan vooral over de nieuwe items die nog niet eerder voorkwamen in de serie. Zo heb je de Beetle, die erg handig is om op plekken te komen waar Link zelf niet bij kan of om bommetjes te droppen. Of de Mogma Mitts waarmee Link zichzelf in kan graven, waarna hij in een soort ondergronds doolhof met vijanden en kleine puzzels terechtkomt. 

Mijn favoriete item is er echter één dat je in bijna elk deel van de serie tegenkomt: de pijl en boog. Je kunt er vijanden mee door hun kop schieten, schakelaars op afstand activeren, prijzen mee winnen in verschillende minigames en in Ocarina of Time en Twilight Princess kun je het wapen zelfs gebruiken terwijl je op Epona rijdt. In sommige delen van de serie kun je zelfs vuur, ijs, licht of een bom met je pijlen mee sturen.

Bij iedere Zelda-game die ik speel wacht ik met smart op het moment waarop ik eindelijk pijl en boog uit de schatkist zie komen. Ik kan niet eens echt heel goed uitleggen waarom het nou precies mijn favoriete item is, ik vind het gewoon tof.

Pijl en Boog

Item: BowWow 
Redacteur: Notorious_Roy


Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de hele Zelda-franchise. Toch is er één game in de serie waar ook ik warme gevoelens bij krijg. Link's Awakening is een beetje de vreemde eend in de bijt; Zelda komt in de game niet voor, van Ganon zie je slechts een schim en het hele avontuur is misschien niet meer dan een droom. Bovendien zitten er heel veel referenties in naar die andere grote Nintendo-naam: Mario.

Er zijn scènes waar je Link van de zijkant ziet en je op Goomba's moet springen en er is een Yoshi-knuffeldier waarmee je de grote ruiltruc begint om uiteindelijk het vergrootglas te krijgen. Het tofste in de game is echter de Chain Chomp, de grote veelvraat die Mario vaak het leven zuur maakt.

In het begin van de game is BowWow, zoals hij heet in Link's Awakening, nog een vredelievend huisdier. Na de eerste dungeon is BowWow echter ontvoerd en is het aan jou om hem te redden. Zodra dit gelukt is kun je met BowWow over Koholint Island lopen en valt hij alle vijanden voor je aan. Zonder dat je er iets voor hoeft te doen. De Chain Chomp is het handigste item uit de hele Zelda-franchise. Je voelt je onoverwinnelijk en je hoeft er niets voor te doen.

En laten we wel wezen: Wie heeft er nou een zwaard, pijl en boog of seizoensknuppel nodig als je een Chain Chomp hebt?


Item: Fierce Deity's Mask
Redacteur: D-Vide


The Legend of Zelda: Majora's Mask is een briljante game. De game gebruikt het concept van maskers dragen om een ander wezen te worden, net als Jim Carrey ooit deed (knipoog). In dit spel zijn er drie maskers die dit effect met zich meebrengen; het Deku-masker, het Goron-masker en het Zora-masker. Door die maskers te dragen verander je in het wezen waarvan je het masker draagt. Een Zora kan bijvoorbeeld goed zwemmen en als Goron ben je heel sterk en kun je rollen om zo op nieuwe plaatsen te komen.

De andere maskers geven je voordelen, maar veranderen je uiterlijk niet. De Bunny Bood laat je bijvoorbeeld sneller rennen en met de Mask of Truth kun je dingen zien die je met het blote oog niet kunt zien. Sommige maskers geven je geen bonus, maar kunnen doorgeruild worden om nieuwe gebeurtenissen in werking te zetten. Als je goed genoeg doorruilt, zal je collectie op een gegeven moment compleet zijn. Maar dan zijn we er nog niet.

'Wat dan Miyamoto? Ik dacht dat ik alles had... Wat zou je nog kunnen toevoegen om het beter te maken?' Vier woorden. Fucking. Fierce. Deity's. Mask. Dit masker kun je in feite alleen tegen eindbazen gebruiken. Je verandert in een soort volwassen versie van Link die net god geworden is. Je bent twee keer zo sterk en er komen lichtcirkels uit je zwaard. Zodra je dit masker draagt, voel je jezelf zo'n gigantische eindbaas dat alle moeite die je gedaan hebt om het masker te krijgen, er niet meer toe doet. Een geheim masker had op geen enkele manier epischer gekund dan dit. Dankjewel Miyamoto. Dankjewel Nintendo.


Item: Rod of Seasons
Redacteur: Pheno


Als ik een wapen uit The Legend of Zelda zou mogen krijgen, dan koos ik voor de Rod of Seasons. Het is niet echt een wapen, maar een van de belangrijkste items uit The Legend of Zelda: Oracle of Seasons. Natuurlijk is dit item afgekeken van de lichte en donkere wereld uit A Link to the Past, maar dit keer hebben we vier verschillende omgevingen: winter, lente, zomer en herfst.

Daar sta je dan. In de regen en de wind. Het seizoen waarvan je wist dat deze zou komen. Want met de Rod of Seasons heb je de seizoenen onder controle en kun je de vier jaargetijden zo sturen om de puzzels in het spel op te lossen. Nou ja, niet meteen, want je moet eerst de desbetreffende geesten van de seizoenen wel vinden. Elke geest geeft zijn kracht door aan de staf, waarna je overal waar je bent dat seizoen kunt oproepen.

En laten we wel zijn, het slechte weer zijn we nu echt helemaal zat, tijd voor de zomer. Met de Rod of Seasons zouden we dat ook onder controle hebben. Helaas, de staf is alleen te vinden in Zelda: Oracle of Seasons, die dus vanaf vandaag te downloaden is uit de eShop.

Item: Master Sword
Redacteur: WesleyB


Ach, je kunt nog zo veel wapens en andere items van The Legend of Zelda-serie opnoemen, eentje steekt er altijd met kop en schouders (tenminste, als je hem omdraait lijkt het er enigszins op) bovenuit: het Master Sword. Dit zwaard is zo populair dat er feitelijk een heel spel omheen gebouwd is. Hoe vet is dat.

Het is ook nogal een verhaal waar dat ding vandaan komt. Eentje over goden en geesten, over moed, wijsheid en kracht en eentje waarin op één of andere wijze Ganon in welke vorm dan ook verslagen dient te worden, terwijl alles verbonden is aan het land Hyrule. Het Master Sword is wat de games met elkaar verbindt en wat vaak een goede uitgangspositie bood voor tijdlijntheoristen, voordat Nintendo zelf de tijdlijn vastlegde.

Maar het Master Sword is bovenal een heerlijk zwaard om mee te vechten. Al jaren halen we het zwaard uit het steen en reizen we er stad, land en verschillende tijden mee af. Zelfs personages uit andere franchises krijgen ermee te maken: zo hebben de vechters van Soul Calibur dat ding in hun gezicht gekregen en ook de vechters van Super Smash Bros. worden niet gespaard. Kortom: een terecht legendarisch zwaard.

Item: Plattegrond
Redacteur: Borizzz


Ik ben meer een fan van 'old school' Zelda. In het baanbrekende, allereerste deel van deze franchise  word je zonder enige uitleg ergens in Hyrule gedropt. Dat is meteen ook de charme van de eerste Zelda, iets dat tegenwoordig niet meer voorkomt. Gelukkig kun je dan een grot in voor een zwaardje maar verder ben je helemaal alleen in dat grote land, met bossen, meren, bergen, grotten en verborgen ondergrondse labyrinthen vol gevaarlijke vijanden. Wat heb je op zo'n moment een steun aan jouw landkaart zodat je je een beetje kunt oriënteren. Dat oriënteren is al helemaal nodig als Link in een van de negen ondergrondse labyrinthen verzeild raakt. Deze labyrinthen (zo worden ze officieel genoemd door de spelmakers) dragen eigenlijk een verkeerde naam, maar dit terzijde. Ze kennen een toenemende mate van complexiciteit en in de laatste levels kun je echt niet meer zonder de map en het kompas. Overigens kenden deze labyrinthen een onvergetelijke song. Te beluisteren via deze link. De echte liefhebber heeft hier maar liefst dik dertig minuten luisterplezier aan.

Zoals gezegd, de map (en ook het kompas) waren vanaf de eerste versie eigenlijk al onmisbaar. En in de latere Zelda-games en zeker sinds de 3D-spellen is de noodzaak van een goede map nog nooit zo groot geweest. Bekijk hier nog eens de vondst van een map en kompas.

Item: Iron Boots
Redacteur: Notorious_Roy


De Iron Boots komen in meerdere Zelda-games voor, maar het gaat mij vooral om de Iron Boots uit Ocarina of Time. Je hebt ze namelijk nodig om de tofste dungeon ooit binnen te komen: De Water Tempel. 

De ingang van de Water Tempel ligt, hoe kan het ook anders, onder water. Als Link in het water springt blijft hij aan het oppervlak zwemmen en dus heeft hij iets nodig om hem omlaag te trekken: de Iron Boots. Het gekke is overigens wel dat je ze ook daadwerkelijk aan moet trekken, enkel de boots in je rugzak heeft geen nut.

Eenmaal binnen zul je de boots ook vaak genoeg nodig hebben omdat de architecten een aantal schakelaars onder water hebben neergezet. Aangezien je bovendien vaak de tempel vol, of juist leeg, moet laten lopen kun je je voorstellen dat je ijzeren pata's onmisbaar zijn.

Comic van Katie Tiedrich