Interview: Walter Hill

Vandaag verschijnt de film Bullet to the Head in de bioscoop, waar hier de review van is te lezen. De actiefilm met Sylvester Stallone en Jason Momoa is geregisseerd door Walter Hill, waar FOK! een interview mee had. Lees verder om meer te lezen over de film, New Orleans, Throne of Kings en waarom je deze film zou moeten zien.

Bullet to the Head is in de Verenigde Staten op 1 februari in première gegaan. Hoe reageerde het publiek op de film?

Ik heb de film nu zeven keer gezien en iedere keer was de reactie van het publiek goed. De marketing heeft alleen minder goed uitgepakt, maar voor zover ik het kan zien is alles verder wel prima gegaan. De bezoekers konden lachen om de grappen en genoten van de actie. Dat zijn toch dingen die er voor nodig zijn om een film als deze succesvol te maken.

Welke elementen zijn nog meer belangrijk om een film te laten slagen?

Twee andere belangrijke elementen zijn de economie en het vertellen van verhalen. Als een van beiden niets is dan heb je al een probleem. Het maakt ook echt uit of een film het na tien jaar nog goed kan doen of bij de eerste bioscooprun flopt. Het klinkt logisch, maar het is iets om rekening mee te houden.

Is het wel mogelijk om er rekening mee te houden?

Om heel eerlijk te zijn: het is een mysterieus proces. Ik kan me nog een film herinneren over Robert Michan. Het is 25 jaar een volledig vergeten film geweest, totaal geen box office-succes. Maar daar schijnen we nu van te houden, dat is hoe we vandaag de dag oordelen. Het blijft een speciale gang van zaken.

Wat was er zo speciaal aan Bullet to the Head dat jij het graag wilde regisseren?

In plaats van dat ik een film zocht had de film mij gevonden. Ik werd gebeld door de studio, ze waren al een jaar bezig met het project. Toen ik het script las wist ik meteen dat ik het als een hommage aan de oude jaren 60- en 70-films wilde maken. Dit soort films zie je tegenwoordig echt niet meer. Verder wat Bullet to the Head een uitdaging. Ik had 39 dagen en $14 miljoen, ik wilde ook weer terug aan het werk omdat het een tijd geleden was dat ik een film heb gemaakt. Je moet toch bezig blijven.

Met Bullet to the Head werk je weer samen met producent Joel Silver. Kan je de magie omschrijven die jullie beiden hebben?

We hebben samen al een lange geschiedenis. We hebben met Larry Gordon aan zo'n drie films gewerkt, daarna zijn we onze eigen weg ingeslagen. Joel is een zeer energieke vent, hij is goed in de politiek van Hollywood. Jarenlang is hij Warner Bros-medewerker geweest, maar nu is hij zelfstandig geworden. Het blijft een geweldige man om mee te werken.

Dit is jouw derde film die je in New Orleans laat plaatsvinden. Wat maakt deze stad zo speciaal?

Het heeft voornamelijk met de economie te maken. Je krijgt belastingvoordeel om daar te filmen, maar dat is totaal niet mijn afdeling. In mijn opzicht is New Orleans uniek. Het is anders vanwege de heftige geschiedenis, de vele rassen en diens rijke, culturele achtergrond maar tegelijkertijd is het zeer Amerikaans. Uniek, speciaal, maar een rijke Amerikaanse plaats.

Hoe heb je de zeer uiteenlopende cast bijeen kunnen krijgen?

Ach, het is het standaard proces. Je kijkt veel films en zoekt een specifiek persoon, ontmoet mensen en maakt een beslissing. Stallone is op zijn leeftijd fysiek nog zeer goed. Hij kan zijn shirt uittrekken zonder dat het er niet uitziet, dus ik zocht iemand die je daar tegenover kan zetten. We wisten dat we een 'intiem' gevecht wilde hebben om mee af te sluiten. Tijdens het zoeken zag ik acteur Jason Momoa in King of Thrones. Nee, Thrones of … . Een serie op HBO. Verder zag ik clips van hem in de nieuwe Conan-film en een ontmoeting was daar. Hij is ook zeer fysiek en erg aardig. Ik mag hem wel.

Iedere film heeft grote tegenslagen. Had Bullet to the Head hier ook last van?

Het probleem was dat de verwachting om met Stallone te werken erg hooggespannen was. Stallone heeft natuurlijk een sterke persoonlijkheid, maar ik heb dat ook. Ik dacht dat andere mensen op de set bang waren dat dit totaal niet kon werken. Hij heeft namelijk al in zo'n vijftig films gespeeld, ik heb er net tien gemaakt. Uiteindelijk viel het hartstikke mee, ik heb tussen de takes door veel met hem kunnen lachen.

Bullet to the Head verschijnt op 7 maart in de Nederlandse bioscoop. Waarom moeten de filmbezoekers deze film bekijken en de rest links laten liggen?

Ik weet niet of ik die vrijheid wil hebben om het te zeggen, ik respecteer het publiek. Maar als ik toch een motivatie moet geven: de moderne actiefilm van de laatste vijftien jaar is meer een fantasy, stripboekachtig. Bijna een superheldenfilm. Bullet to the Head gaat terug naar de traditionele actie van weleer. Het zijn bijzondere mannen, maar tegelijkertijd hele gewone mensen. Kogels zijn weer dodelijk. En omdat de film een hommage is aan de actie uit de jaren 70 en 80, als je daarvan houdt moet je wel gaan kijken.