Pinguïns molesteren in Icy Trouble

Pinguïns harpoeneren, bevriezen en vervolgens een trappetje ermee vormen door tegen hen aan de meppen. Icy Trouble is een studentenproject met een wat ijzig karakter. Gelukkig is er ook sprake van warmte, in de vorm van een vlammenwerper.

Icy Trouble is een project van twee afgestudeerde studenten van de HKU, die dit spel hebben gemaakt om twee redenen. Het was hun afstudeerproject en 'omdat het kon'. Daar waar de HKU studenten vaak de opdracht geeft om iets te doen met applied gaming, laten Mick en Bastiaan zien dat je die lessen ook heel goed op 'leuke spellen' kunt toepassen. Je leert immers heel veel van toegepaste spellen leren, zowel op het gebied van doelgroep als wat echt belangrijk is voor je titel.

Balans
Het is niet handig om zomaar van alles toe te voegen aan je spel als dat de kern uit balans trekt. Daarom hebben de jongens een simpele 'zwaartekrachttitel' gemaakt, waarin rennen, springen en timing centraal staan. Het heeft heel wat weg van de eerste Mario Bros., aangezien die precies dezelfde elementen uit het kernconcept deelt. Daarnaast doet het uiterlijk ook sterk denken aan een ander Nintendo-spel van weleer: Ice Climbers. Die titel die ooit eens uitkwam op de NES.


IJzige werelden en mannetjes in hele warme, met bontgevoerde, pakjes aan doen erg veel aan Nintendo's Ice Climbers denken. Gelukkig houden de vergelijkingen met Nintendo-spellen hier op, omdat Mick en Bastiaan goed hebben nagedacht over een perfecte toevoeging op het rennen en springen: wapens oppakken en gebruiken. Dat klinkt net zo basaal als het in de praktijk gebruikt wordt, maar het is wel verdomd effectief en het verhoogt merkbaar het plezier tijdens het spelen.

Absurdisme
Het is een bepaald gevoel van absurdisme wat Icy Trouble oproept. Je rent door een glad level, terwijl je wordt belaagd door een horde van pinguïns. Je pakt wapens op als een speer, vlammenwerper of een dikke shotgun en doorboort, verbrandt of knalt die beestjes overhoop. Vervolgens bevries je hen en gooi je hun bevroren karkassen op een hoop, zodat je er een trap van kunt maken en je over een veel te lange paal kunt springen. Het is over de top, maar supertof.

Het absurdisme levert in elk geval een grappig contrast op. Pinguïns staan nou niet bekend om hun explosiviteit en ondertussen bestook jij ze met allerhande wapens of zelfs een atoombom. Daar waar heel het spel best simpel vormgegeven is – wat niet betekent dat je er weinig werk aan hebt – zie je heel goed dat de explosies in Icy Trouble eruit springen. Daar zit een reden achter, aldus Mick. "Ontploffingen maken games beter", zegt de jonge gamedesigner lachend.


Diepgaand
Maar het blijft niet bij oppervlakkig plezier met de karkassen van bevroren dieren. Volgens de gamedesigners vertellen de achtergronden in de verschillende levels allerlei verhalen die zij niet verzonnen hebben. Wat zij hebben gedaan is gebouwen en beelden plaatsen op die achtergronden, en ze hebben gemerkt dat spelers daar zelf verhalen van zijn gaan maken. Dat willen ze uitbreiden met nog meer elementen, zoals speciale symbolen en dergelijke.

Wanneer Icy Trouble uitkomt is niet bekend – laat staan of hij daadwerkelijk uitkomt. Op dit moment zijn de jongens in gesprek met verschillende partijen en hopen zij op een Steam-, iOS- en Android-uitgave, maar niets is zeker op dit moment. Wat wel vaststaat is dat zowel Mick als Bastiaan ontzettend veel geleerd hebben van hun afstudeerproject, dat stiekem zo leuk is geworden dat wij niet kunnen wachten op een volwaardige release. Pinguïns molesteren was nog nooit zo leuk.