INDIGO: Van pixelrace tot cellistenschieten

Afgelopen weekend organiseerde Dutch Game Garden INDIGO. INDIGO biedt een unieke kijk op de onafhankelijke Nederlandse game-industrie en toont alleen maar spellen van eigen bodem. In totaal waren er bijna dertig games uit te proberen. Van een simpele pixelrace tot aan schieten op een cellist: je kunt het zo gek niet bedenken of het was speelbaar in het gemeentehuis van Utrecht.

Gelukkig waren er ook normale games speelbaar. Zo stond Stolen Couch Games, bekend van Kids vs. Goblins, er met hun nieuwe project: Castaway Paradise. Deze game is een mix van Animal Crossing, Harvest Moon en het wachtelement van de Zynga-spellen. Je plant bijvoorbeeld mais, geeft hem wat water en moet vervolgens een aantal minuten wachten voordat het gegroeid is. De reden? Op deze manier start je volgens de makers het spel vaker op, omdat het anders zonde van je maiskolf is.

Two Tribes was aanwezig met Toki Tori 2. Opvallend was dat de korte speelsessies geen recht deden aan de gameplay. Je moet vaak net even doordenken om voorbij dat lastige, stukje te komen en in een drukke ruimte werkt dat jammer genoeg niet. Gelukkig komt Toki Tori 2 half december al uit op Wii U, dus tegen die tijd kun je hem zelf gaan checken. Kings Can Fly en Reus waren ook aanwezig en hadden eigenlijk last van hetzelfde euvel. Jammer, want dat verdienen de spellen niet.

Spellen als Chalo Chalo, wat in feite een tweedimensionale pixelrace met power-ups is, Icy Trouble, waarin eskimo's op oorlogspad gaan en alles doden en bevriezen wat ze onderweg tegekomen, en Space Tramp, waar je enkel op een trampoline hoeft te springen, toonden juist het tegenovergestelde aan. Deze games bewezen dat je ze moeiteloos op kunt pakken, zonder dat iemand je hoeft uit te leggen wat je er nou precies in moest doen. Intuïtiviteit ten top.

Het Friese Triangle Studios stond op de vloer met hun gefaalde Kickstarter-project: Cross of the Dutchman. De afgelopen paar weken heeft het team met vijf man, de andere tien werkten aan andere projecten, geploeterd om een demo voor INDIGO af te hebben. Het resultaat mag er wezen: Cross of the Dutchman oogt in dit vroege stadium als een fijne hack-and-slash-titel, die je eveneens moeiteloos kunt oppakken. Nu is de studio op zoek naar een uitgever, die hen kan ondersteunen.

Dit zijn slechts een greep uit de 28 spellen die aanwezig waren. Naast deze, meer traditionele, spellen, stond Joost van Dongen er met Cello Fortress. Cello Fortress combineert een live cello-optreden van Van Dongen zelf, terwijl spelers het tegen hem opnemen middels twin-stick-shooter-gameplay. Van Dongen bestuurt het spel door op z'n instrument te spelen, terwijl hij de aanvallen van het publiek afweert. Dit was één van de unieke gameplayervaringen op het evenement.

Nog een bijzondere primeur voor INDIGO: Ronimo Games, bekend van Awesomenauts, had Snowball Earth van zolder gehaald. Dit is het afstudeerproject van de oprichters van de studio, maar is verder nooit afgemaakt en daardoor nooit uitgekomen. Afgelopen weekend was ook het enige moment dat je het spel überhaupt kon spelen, omdat de ontwikkelaar geenszins voornemens is om het spel alsnog op de markt te brengen.

Op zo'n dag dat je besluit naar INDIGO te gaan, word je eigenlijk overweldigd met tof speelplezier. Wat te denken van Momonga Pinball Adventures (Paladin Studios), waar je als vliegende eekhoorn de strijd aan gaat met het kwaad? Of Blind Bob (Romeo & Truus), waarin je je oud, blinde opa helpt de wereld te verkennen? Kortom: op INDIGO zijn er ieder jaar unieke, leuke en aparte projecten te spelen, die veelal nog moeten uitkomen. En in een enkel geval zal dat nooit gebeuren.