Honderd spelletjes in zeven jaar tijd

Android- en iOS-bezitters hebben waarschijnlijk al lang en breed kennis gemaakt met één van de bijna honderd spellen die Pascal Bestebroer van OrangePixel heeft gemaakt. Hoe simpele games zorgen voor brood op tafel en hypotheekbetaling. "Soms worden spellen in een weekend gemaakt. Daar komen de beste spellen uit."

Chrono & Cash, Stardust, Inc, Meganoid, zomaar een handgreep uit de verschillende spellen die OrangePixel op Google Play en App Store heeft uitgegeven. Games die oprichter en gamedesigner Pascal Bestebroer maakt, omdat dit is waar zijn passie ligt. Maar ook omdat het kan. Kleine, simpele spellen maken blijkt namelijk rendabel. "Mijn werk is m'n hobby",  zegt Bestebroer. "Wat het spel moet doen is ervoor zorgen dat ik twee en een halve maand kan overbruggen en niet minder." Over het algemeen gebeurt dat ook. Hij kan ermee z'n hypotheek betalen en in levensonderhoud voorzien.

Overeenkomsten
Bestebroers spellen hebben verschillende overeenkomsten. Ze zijn allemaal vormgegeven met pixel art, zijn superverslavend en vaak simpel van opzet. Zijn games zijn tevens geïnspireerd door jaren '80-klassiekers. "Ik ben immers opgegroeid met dat soort spelletjes. En daarbij komt: als ik echt met vette graphics ga werken, inclusief hoge resoluties, dan ben ik echt drie, vier keer langer bezig om een spel te maken." Nu is dat een maand, tot twee en een halve maand. "Ik wil wel dat elk spel beter is dan die van ervoor. Ik maak ze nu ook tegelijk voor Android en iPhone."

Chrono & CashChrono & Cash

Tot nu toe gaat het Bestebroer aardig af. Er is sinds de oprichting in 2005 enkel commentaar geweest in het jaar 2008, toen hij er als OrangePixel tussenuit is geweest en zich heeft gefocust op tien work-for-hire-opdrachten. "Uiteindelijk kregen we reacties van: ben je er nog wel? Dus toen hebben we maar een pagina op de site gezet met daarop onze werkzaamheden en updates." Zo'n situatie zal niet snel meer voorkomen. De gamedesigner heeft namelijk de luxe van keuze. "Nu kan ik lekker kiezen wat ik wel of niet doe. Dat heb ik onder andere te danken aan m'n eigen spellen die goed lopen."

Dakterras
"Op Android verdien ik ongeveer net zo veel aan de gratis versie als aan de betaalde versie." Daar gaan wel maanden overeen om dat te bewerkstelligen. In de ene maand wordt het spel vaker als gratis versie gedownload en in de andere maand als betaalde versie. Maar de betaalde versie levert op dit moment, logischerwijs, het meeste op. Heel veel geld hoeft het niet eens op te leveren, want echte bedrijfskosten heeft Bestebroer niet. "Ik werk waar m'n laptop staat. Bijvoorbeeld op het dakterras." Dat is nou het voordeel van thuiswerken, met een lekker zonnetje op je dak.

"Het enige dat ik nodig heb is stroom en een laptop, want ik heb ook geen kantoorpand." Dat heeft ook z'n nadelen. Zo mag de gevierde ontwikkelaar niets op een platform van Nintendo uitgeven. Daar moet je per slot van rekening toch echt een kantooradres voor op kunnen geven. "Dat vind ik jammer, want ik had best wat voor de DS willen maken. Ik vind het ook te veel gedoe om een 'vals adres' of iets dergelijks op te geven, het moet wel leuk blijven." Bestebroer is op dit moment wel aan het proberen om met externe partijen zijn spellen op de DS uit te brengen.

Meganoid

Java-spelletjes
Voordat Bestebroer OrangePixel oprichtte, werkt hij al aan wat Java-spelletjes. "Ik had destijds een Sony-telefoon, maar nog geen smartphone. En daar had je van die spelletjes die op Java draaiden. Die tools waren gratis te downloaden en toen dacht ik: fuck it, waarom niet?" Daar zaten wel een hoop haken en ogen aan - niet elke Sony-telefoon draaide dezelfde games af. "Maar toen vond ik het dus al leuk om kleine games te maken. Ik houd ook heel veel van tekenen, zo heb ik ook veel getekend op de Commodore 64. Dus ik weet wat je met pixels kunt bereiken."

Momenteel werkt Bestebroer hard aan Gunslugs. Op moment van schrijven is dat spel al drie maanden in ontwikkeling. Behoorlijk lang van een titel van OrangePixel, daar er gemiddeld twee maanden aan één titel gewerkt wordt. Ondertussen is een tussenproject wel bijna af. "Daar ben ik nu een maand halve dagen mee bezig geweest. Het heeft ook nog helemaal geen naam." In dat spel vlieg je met een jetpack op een neer door verticale levels, op zoek naar key cards die je naar het volgende level brengen. Onze speelsessie resulteerde al snel in vastzitten in omheinend leveldesign.