Foto's: The Skrillex Cell (HMH)

Na zijn optreden in een overvolle Bravo-tent op Lowlands en een uitverkocht Paradiso, kwam Skrillex met zijn nieuwe show 'The Skrillex Cell' op 28 april 2012 naar de Heineken Music Hall. 

Skrillex maakt deel uit van een nieuwe generatie elektronische artiesten die het hokjesdenken ver achter zich laten liggen. Genres zijn onbelangrijk: tijdens explosieve shows volgen dubstep, electro en glitch elkaar in een razend tempo op. 
FOK!fotograaf freud was bij deze nieuwe show aanwezig en schreef voor ons de volgende review:

The Skrillex Cell

© FOK.nl / freud

De afgelopen twee jaar is Sonny Moore (Skrillex) enorm gestegen in de dancewereld met zijn dubstep/electrohouse-stijl. Deadmau5 gebruikte in zijn sets nummers van Skrillex, wat zeker ook geholpen heeft aan zijn bekendheid. Skrillex heeft voor deze Cell-tour een nieuwe set ontworpen met motion capture. Deze techniek werd al veel gebruikt bij films en games, maar het geeft een dj-set wel een heel nieuwe dimensie. Achter hem waren dus regelmatig aliens, skeletten en robots te zien die zijn moves perfect volgden. Dit maakte het een stuk interactiever, want Skrillex zelf stond aardig hoog achter zijn set verstopt. Het blijft ook humor om te zien dat een drie meter hoge robot zijn neus afveegt.

De set bestaat uit een witte set kolommen (Supermans Fortress of Solitude anyone?), waar een show op geprojecteerd wordt. Deze projecties matchen perfect met de muziek. Bij 'Kill everybody' werd bijvoorbeeld een first-person shooter game geprojecteerd met mooie headshots. Door de projecties werd de set soms bijna vloeibaar. En het veranderen van de set naar een gigantische VU-meter zal me nog lang bij blijven. De lichten en lasers rond de stage werden ook goed ingezet, zoals het mooie Jamaicaanse rood, geel en groen bij 'Welcome to Jamrock'.

© FOK.nl / freud

Voor mij was een van de hoogtepunten de Skrillex-remix van Nero's Promises. De hele zaal ging compleet uit z'n dak, en door de CO2-kanonnen die af en toe met confetti de tsunami van bas ondersteunden, werd alles nog even extra aangezet. De eeuwig briljante 'Put Your Hands Up' van Fatman Scoop was ook erg lekker tussendoor, en de zee van gsm's bij 'Internet Friends' van Knife Party was erg indrukwekkend. Retro Mortal Kombat-projecties projecties tijdens 'Reptile' deden het ook goed.

Ik had van tevoren wel een beetje mijn zorgen bij het geluid. Er zit een gigantische bas in zijn set, maar ook best veel hoge tonen, maar alles klonk gelukkig prima. De bas deed voorin gewoon je broek wapperen, maar de hoge tonen lieten mijn trommelvlies nog netjes heel. De energie van een complete zaal die los gaat, gecombineerd met een heerlijke set, zal me nog lang bijblijven. Nu nog goeie airco in de HMH.

Bekijk de volledige fotoreportage op pagina 2.