Vijf gametips voor de maand april

Het leven krijgt weer wat meer kleur. De zon schijnt, de temperatuur wordt aangenamer en de FOK!games-crew brengt je weer vijf gametitels die komende maand uitkomen en zeker de moeite waard zijn.


Game: Rhythm Thief & The Emperor's Treasure

Platform: Nintendo 3DS
Developer: SEGA
Uitgever: SEGA
Releasedatum: 4 april 2012
Genre: Music/Rhythm

In Rhythm Thief & The Emperor's Treasure speel je Raphael tijdens zijn avonturen in Parijs. Raphael is een dief die bekendstaat om het stelen van kostbare kunstvoorwerpen. In het spel gaat hij op zoek naar de reden van zijn vaders verdwijning, waarbij zijn enige aanwijzing een munt is met een speciaal teken erop.

Alles in Rhythm Thief draait om ritme en timing. In de verschillende levels zul je de besturing van de 3DS op het ritme van de muziek moeten gebruiken om verder te komen. Het spel gebruikt zowel de knoppen als de stylus in de ritmische opdrachten.

Waarom gaat dit spel slagen:
Rhythm Thief & The Emperor's Treasure biedt een leuke combinatie van ritme en verhaal. Doordat je de verschillende soorten besturing van de 3DS moet gebruiken is het spel gevarieerd en uitdagend genoeg om spelers langere tijd bezig te houden.

Waar kan het misgaan:
De moeilijkheidsgraad van de levels zal uitdagend genoeg moeten zijn voor de speler. Zijn zij dit niet, dan loopt het spel snel kans op de stapel ritmische DS- en 3DS-spellen te belanden achter in de kast.

Game: Diabolical Pitch

Platform: Xbox 360
Developer: Grashopper Manufacture
Uitgever: Miscrosoft Studios
Releasedatum: 3 april 2012
Genre: Action/Sports

Diabolical Pitch is een honkbalspel, maar toch ook weer niet. Je zult namelijk niet op een honkbalveld ballen moeten gooien naar de slagman van het andere team. In Diabolical Pitch speel je een honkbalpitcher die zijn talenten gebruikt tegen een oprukkende horde zombies. Door ballen te gooien, met een knuppel te slaan of simpelweg te schoppen moet je de vijanden zien terug te dringen.

Diabolical Pitch is ideaal voor mensen zonder Xbox-controller. Het spel maakt namelijk volledig gebruik van de Kinect-sensor. Je kunt in je eentje onzichtbare honkballen naar je televisie gooien of met een vriend of vriendin samen. Het spel beschikt namelijk over een tweepersoons co-op.

Waarom gaat dit spel slagen:
De combinatie van sport en zombiebashing biedt een leuke uitbreiding binnen het sport- en het Kinectgenre. Door de co-opmodus is het echt een spel waarbij je samen met je vrienden een leuke tijd kunt hebben.

Waar kan het misgaan:
Door de Kinect-besturing kan het spel redelijk snel gaan vervelen. Het is nog maar de vraag hoe lang het blijft boeien om achter elkaar oprukkende zombies te bestoken met onzichtbare honkballen die je naar het televisiescherm gooit.

Game: The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition

Platform: Xbox 360/pc
Developer: CD Projekt RED
Uitgever: Namco Bandai
Releasedatum: 16 april 2012
Genre: RPG

Het originele The Witcher 2 scoorde een hoog cijfer op FOK!games toen hij vorig jaar verscheen. Mday riep in die review dat 'dit is wat een role playing game moet zijn'. Deze maand komt de game eindelijk naar Xbox 360. De makers hebben al die maanden niet op hun handen gezeten maar zijn enthousiast aan de slag gegaan om de game te optimaliseren en extra's toe te voegen. Dit heeft geleid tot een Enhanced Edition.

De gameplay is nu geoptimaliseerd voor het spelen met een controller en er is vier uur aan content toegevoegd. Gamers die de originele pc-versie al gekocht en gespeeld hebben krijgen de update overigens gratis en voor niets zodra ze de game opstarten.

Waarom gaat dit spel slagen:
Van The Witcher 2 is al bekend dat het een goede game is en deze Enhanced Edition doet daar tien scheppen bovenop. Meer personages, betere besturing, nieuwe cutscenes, etc. Aan alles is gedacht en de game lijkt als een zonnetje te lopen op de Xbox 360.

Waar kan het misgaan:
Het is moeilijk voor te stellen dat The Witcher 2 Enhanced Edition op Xbox 360 geen succes wordt, maar het zou last kunnen hebben van de dalende interesse in de betreffende console.

Game: Pandora's Tower

Platform: Nintendo Wii
Developer: Ganbarion
Uitgever: Nintendo
Releasedatum: 13 april 2012
Genre: RPG

Jarenlang was Wii een console waar hardcore gamers enkel om konden lachen. Games als Wii Sports en Wii Fit zijn enkel leuk voor je moeder en kleine neefje. Het laatste jaar is dit echter helemaal omgegooid en komt Nintendo achtereenvolgend met Xenoblade, The Last Story en Pandora's Tower. Van alle drie de games mag het een klein wonder genoemd worden dat ze in Europa verschijnen.

Pandora's Tower vertelt het verhaal van een jonge held en een vervloekt meisje. Om het meisje te redden van haar vloek, ze verandert langzaam in een monster, moet je haar monstervlees voeren. Dit vlees kun je vinden in de dertien torens die je in de game moet doorlopen. Samen met je ketting ga je eropuit om deze Castlevania-achtige game te spelen.

Waarom gaat dit spel slagen:
Pandora's Tower is de laatste Wii-game die zich richt op de hardcore gamer en kan meeliften op het succes van Xenoblade en The Last Story. Bovendien wordt de game weer geleverd in twee versies waarbij de prijs van de special edition net zo hoog is als een normale game en is de gewone versie direct goedkoper.

Waar kan het misgaan:
Na Xenoblade en The Last Story is Pandora's Tower misschien wat te simpel van opzet. Het verhaal stelt minder voor, het is geen grootse RPG en de gameplay richt zich vooral op je kettingzweep. Na de twee eerdere games kan Pandora's Tower die hype niet meer dragen.

Game: Prototype 2

Platform: Xbox 360/PlayStation 3/pc
Developer: Radical Entertainment
Uitgever: Activision Blizzard
Releasedatum: 27 april 2012
Genre: Action-adventure

Prototype 2 is het directe vervolg op het origineel dat in 2009 uitkwam. In dit origineel speelde je met Alex Mercer, een jongeman die bezeten is door het Blacklight-virus en New York in een oorlogstoestand bracht. Een jaar nadat deze gebeurtenissen voltrokken zijn komt ene James Heller thuis van zijn militaire uitzending en leert hij dat zijn vrouw en dochter gedood zijn door het virus en Alex Mercer is hier verantwoordelijk voor. James Heller gaat op zoek naar Alex Mercer maar in plaats van het virus te bestrijden omarmt hij het en wil hij met dezelfde en betere krachten die Mercer bezit wraak nemen voor zijn familie. De jacht is geopend.

Waarom gaat dit spel slagen?
Van wat ik heb mogen zien zal de game veel harde actie bevatten maar de speler kiest zelf op welke manier hij iets doet. Wil je van binnen uit infiltreren en dan de bom laten barsten of ga je gewoon frontaal de aanval aan, de keuze is aan jou. Nieuwe krachten zijn aan het spel toegevoegd en de besturing, voor velen een hekelpunt uit het origineel, is verbeterd.

Waar kan het misgaan?
In het origineel was de manier waarop het verhaal verteld werd en het verhaal zelf niet één van de sterkste punten. Ik ben bang dat als hier geen duidelijke verbetering in zit dat het gevoel van herhaling en niet echt weten waar je nou mee bezig bent weer zal overheersen,  zoals ik dat vond in het eerste deel.