We Were Here Too

Rob (Fathom)

Een nieuwe game van Hollandse bodem is altijd leuk om te reviewen. Ik vind het mooi om te zien als ons kleine landje weer met een game komt. Dit keer de mensen van de Rotterdamse indie-studio Total Mayhem Games. Zij komen met een opvolger van We Were Here, een unieke puzzelgame die mij erg nieuwsgierig maakte. Ik heb het eerste deel nooit gespeeld dus vergelijken kan ik helaas niet. Aan de slag maar met We Were Here Too.

We Were Here Too

Een stel ontdekkingsreizigers is de weg kwijt geraakt in de sneeuw van Antarctica. Ze vinden een weg naar een kasteel dat Castle Rock heet en voor je het weer zit je erin gevangen. Het is de bedoeling dat je samen met je partner hieruit ontsnapt, maar dit gaat niet zomaar. Jullie  zijn in verschillende delen van het kasteel opgesloten en het enige dat je hebt is een walkietalkie om met je partner te overleggen. Het middeleeuwse kasteel zit vol mysteries en de sfeer die er hangt is duister en grimmig. Het unieke van dit spel is dat je verplicht bent om het samen met iemand anders te spelen. Gelukkig was de ontwikkelaar zo aardig om twee licenties te geven zodat ik meteen aan de slag kon met een vriend van mij.

we were here

Je begint in een kamer met vreemde teksten en mythische puzzels. Je moet heel erg goed met elkaar communiceren om door te gaan naar de volgende kamer. Het klinkt makkelijker dan dat het is. In de kamer bij je partner zijn aanwijzingen te vinden. Deze moeten goed gecommuniceerd worden ander wordt het niks, bijvoorbeeld: “Zit er aan het einde van jouw streepje een haakje of een rondje?”. Maar omdat de tekening bij je partner al compleet is snapt hij niet dat jij het in stappen moet opbouwen. Dit wekt soms irritatie en hilariteit op. De frustratie en irritatie komt pas echt naar boven wanneer er tijd bij komt kijken. Ik stond op een trap met tekens voor mijn neus op de muur en mijn partner snapte mij totaal niet. Ik loop terug om te kijken of ik wat gemist heb zie ik tot mijn verbazing dat de trap afbreekt in het vuur onder mij. Om het allemaal nog erger te maken is er ook zo een heerlijk spannend muziekje op de achtergrond.

we were here too

De puzzels worden steeds intenser, maar ook zal je merken dat na twee à drie uur spelen de communicatie soepeler wordt. Je went aan elkaar en snapt het idee steeds beter waardoor je sneller op details gaat letten. Ik ben verkocht. Ik heb in lange tijd niet zoveel genoten van een game! De hele opzet maakt het leuk. Ik ben nog niet klaar en weet dus ook niet hoe het zit met de replay-waarde, maar man wat is dit leuk om te doen. Ik heb ruzie maar ook veel blije momenten gehad over de headset. Het is heel uniek en ik kan niet wachten tot ik ik de laatste twee chapters af kan maken. Hier schuilt dus ook weer het nadeel: je bent volkomen overgeleverd of er anderen online zijn om het te spelen. Je hebt ook de optie om met vreemden te spelen en hierbij kun je aangeven in welke taal je dit wilt doen. De community moet dus meewerken met dit spel of je moet het samen met iemand anders kopen. Mocht je nog even twijfelen: het eerste deel is gratis op Steam te downloaden. De mensen achter Total Mayhem Games hebben een geweldige game neergezet en nee het is niet heel groot, maar het plezier is het zo waard. Mocht je ze een extra hart onder de riem willen steken is er ook een Supporters-edition te koop waarbij je wat leuke extra’s krijgt, ingame en voor buiten het spel. We  Were  Here  Too is  een heerlijke indie-game voor een avond of twee met een vriend!

• Heerlijke sfeer
  • Uniek concept
  • Puzzels zijn niet te makklijk en niet te moeilijk