Blu-ray: The Dark Tower

Daan de Witte (daan1601)

Er komen vaak films voorbij waar flink wat hoop voor is. Zo'n project was The Dark Tower. Er werd jaren gewerkt aan een script en het castingproces werd angstvallig geheim gehouden. Toen naar buiten werd gebracht dat Idris Elba de Gunslinger zou gaan spelen was er vreugde. Hij kon dit epische figuur echt gestalte gaan geven. Alleen lijken de makers onderweg even vergeten te zijn dat er ook nog zoiets als een verhaal achter de succesvolle boekenserie schuilgaat. Wat volgt is een teleurstellend hoopje verloren ambitie.

De laatste scherpschutter, Gunslinger Roland Deschain, is verwikkeld in een eeuwige strijd met Walter O'Dim, ook bekend als The Man in Black. Roland is vastbesloten om te voorkomen dat O'Dim de macht neemt over de Dark Tower, die het universum bij elkaar houdt. Het lot van meerdere werelden staat op het spel en alleen Roland kan de toren verdedigen tegen The Man in Black.

Idris Elba weet zeker te leveren met het beperkte materiaal dat hij voorgeschoteld heeft gekregen. In de scènes waar hij emotie in het personage mag brengen, doet hij dit ook op indrukwekkende wijze. Hetzelfde geldt bijna voor Matthew McConaughey. Die heeft echter soms zulke rare motivaties, dat het zelfs voor hem lastig wordt om nog een geloofwaardig eindproduct op het scherm te krijgen. Dat is onwijs jammer, want het is een verspilling van twee grote talenten, alles te danken aan het belabberde script. Aan de special-effects ligt het ook niet, want daar is wel over nagedacht toen het budget van 60 miljoen dollar werd uitgegeven.

Het is waar dat lengte van een film niet altijd gelijk hoeft te staan aan kwaliteit, maar het helpt meestal wel een handje. Zo is The Dark Tower maar een krappe anderhalf uur in lengte, waar er totaal geen rekening wordt gehouden met de mythes en lore die er wel in de boekenserie achter de wereld schuilgaat. De makers hebben een flink aantal boeken in een relatief korte film willen proppen en het was al eerder te zien dat dat niet bepaald goed werkt voor de kwaliteit van een film. De makers van Legend of the Guardians: Owls of Ga'Hoole wilden precies hetzelfde doen, maar wisten daarbij ook niet die diepere laag die gewenst was voor het verhaalverloop over te brengen naar de kijkers. Boeklezers bleven, net als bij The Dark Tower, beduusd achter. Ook hier kan natuurlijk gezegd worden dat de boeken losgezien moeten worden van de film. Bij The Dark Tower is dat echter lastig, omdat er zó veel materiaal aanwezig is om er een fantastische film aan vast te knopen. Dat de makers dit hebben verzaakt is een doodzonde.

De extra's op de homevideo-uitgave geven nog enigszins een motivatie voor de keuzes van de makers, maar laten soms de rillingen over de rug lopen als zij en de acteurs de romans 'eren'. Beetje laat. De bloopers en de featurettes met interviews van Idris Elba en Matthew McConaughey zijn wel erg leuk om te zien. Misschien over tien jaar weer eens proberen? Ditmaal met het creatieve team achter IT, alstublieft.