Dragon Ball FighterZ

Pheno

Zeg je fighter, dan zeggen de meeste mensen wel iets als Street Fighter, Tekken of Mortal Kombat, de grote namen van het genre. Wat minder mensen zullen aan Guilty Gear of BlazBlue denken. Toch zijn het uitstekende 2D-fighters, beide van Arc System Works. Die krijgen nu de kans om zich bij een groter publiek bekender te maken door te mogen spelen met de Dragon Ball-licentie. Spoiler ahead: Dragon Ball FighterZ is de natte droom van elke Kamehameha-liefhebber.

Er zijn al heel wat spellen met Goku en co uitgekomen. Veel daarvan zijn echt een fan-service of net-wel, net-niet spellen. De laatste tijd zien we gelukkig betere games, zoals de serie Xenoverse. Daarvan zijn er twee games uitgekomen. Ik denk dat het bij die games zeker helpt dat er originelere verhalen in zitten, of in ieder geval een andere kijk op de verhaallijn van Dragon Ball Z die in zo veel andere games tot in den treuren is uitgekauwd. Dragon Ball FighterZ heeft een compleet nieuw verhaal. Goku is zijn krachten en zijn geheugen kwijt. Er zijn overal klonen van de vechtersbazen gesignaleerd en zelfs de doodgewaande Android 16 komt langs om met Goku te knokken. Tijd voor Bulma en Goku om: de krachten weer op te bouwen, de andere helden op te sporen, achter de oorzaak van dit alles te komen en de klonen te stoppen. Met onder andere Cell, Frieza en Kid Buu als teruggekeerde vijanden wordt dat een flinke kluif.

Dragon Ball FighterZ - Krillin (Foto: Bandai Namco)

Het verhaal van Dragon Ball FighterZ is opgedeeld in drie hoofdstukken. Je ziet het vanuit het oogpunt van de helden, van de de typische slechteriken en vanuit de Androids. Voordat je dus precies weet hoe de vork in de steel zit ben je wel even bezig. Een hoofdstuk kost je, naargelang je al het optionele doet, enkele uren. Elke hoofdstuk heeft enkele mappen. Je ziet alle mogelijke missies van die map verbonden met elkaar zijn door middel van lijnen. Je kunt in principe met het kortste pad door naar de eindbaas, maar dan mis je bonussen zoals extra ervaringspunten, vrij te spelen personages en bonusitems die je kunt meedragen om zo wat beter in de strijd te kunnen presteren. In de map zit een klein puzzelelement, maar die had van mij wat uitgebreider gemogen. Ik snap niet dat er een tellertje in de linkerhoek staat die aangeeft hoeveel zetten je nog mag doen. Ik ben echt nooit in de problemen gekomen en kon gewoon alle missies doen. Had die teller wat lager gemaakt, dan had je tenminste nog keuzes moeten maken, nu staat het getal er vooral voor de sier.

Eenmaal op een missievakje terechtgekomen dan kun je een gevecht starten. Meestal tegen klonen, maar soms heb je geluk en mag je tegen de echte Cell, Frieza of een van de andere slechteriken. Vechten doe je in tag-teams. In het begin ben je alleen met Goku, maar door andere personages te bevrijden speel je al snel met drie personages tegen de vijand, die meestal met z’n drieën zijn. Alleen de allersterkste tegenstanders zijn solo tegen je bezig. Na een gevecht krijg je ervaringspunten, na genoeg punten stijg je in level en dan krijg je meer levenspunten, meer aanvalskracht, enzovoort. Voor het gevecht kun je nog drie verdiende items meenemen. Dit kan een item zijn die je meer aanvalskracht, meer leven, meer van alles tijdens een gevecht geeft. Er zijn ook bonussen die je meer geld of ervaring oplevert na een gevecht. Of je zorgt ervoor dat je na een gevecht beter herstelt, want ja, geleden schade neem je mee in het gehele map. Nu krijg je na de winst wel wat leven terug en zijn er missies die je zelfs meer dan genoeg terug geven, dus echt in de problemen kom je niet. Ik wacht nog op een ‘ Iron Man’ -modus waarbij je niets terug krijgt, dat levert een echte uitdaging op.

Dragon Ball FighterZ - Story Map (Foto: Bandai Namco)

Dus even de stand: een stappenteller die niet boeit en geleden schade meenemen in de volgende missie is niet echt een probleem. Twee minpunten waarmee iets meer gedaan had kunnen worden. Dan start ik nu de lofzang. Het begint al met de cutscenes, die zijn zo vet gemaakt. Geheel in stijl, je mag Japanse of Engelse stemmen kiezen voor de puristen onder ons, het is helemaal top. De gevechten zijn helemaal het einde. Dragon Ball Z en Dragon Ball Super zijn over-the-top in het kwadraat en daar hebben de makers van Dragon Ball FighterZ goed naar gekeken. Als je last hebt van epileptische aanvallen dan is dit spel niet voor jou. Het vechtsysteem is ingesteld op aanvallen, verdedigen kan, maar een match kijken waarin beide spelers aan het blokken zijn is saai. Dat kan dan ook niet in dit spel. Met een druk op de knop sla je diegene uit zijn blok, dus verdedigen doe je alleen tegen vuurballen. En er zijn veel vuurballen. De Kamehameha’s vliegen om je oren. Op de grond, in de lucht, horizontaal en diagonaal. Ze zijn te blokken en spelers die denken om ze te spammen om zo te winnen: je kan heel hard worden aangepakt als je dat doet.