Blu-ray: My Cousin Rachel

louser

Met populaire series zoals The CrownDownton Abbey en Victoria blijkt maar weer dat er nog steeds veel vraag is naar kostuumdrama's. Regisseur Roger Michell - vooral bekend van de succesvolle romantische komedie Notting Hill - wil hier dan ook graag een graantje van meepikken met zijn nieuwste: My Cousin Rachel, die sinds kort verkrijgbaar is op blu-ray. Wat volgt is een mysterieus romantisch drama, dat ietwat langzaam op gang komt en de kijker uiteindelijk een beetje beduusd achterlaat.

Het verhaal volgt de jonge Engelsman Philip (Sam Claflin, Me Before You). Nadat hij een reeks brieven ontvangt van zijn neef Ambrose uit Italië, die voor hem als een vader voelt doordat hij als kind door hem is opgevoed, wil hij niets liever meer dan wraak nemen op de vrouw van Ambrose. In de correspondentie van zijn neef wordt namelijk geïnsinueerd dat zijn vrouw, Rachel, hem naar zijn dood heeft geleid. Wanneer Rachel aankomt op het Engelse landgoed voor de begrafenis van Ambrose, worden Philip's gevoelens in tweestrijd gebracht: zou deze bloedmooie en charmante vrouw wel écht schuldig zijn aan de dood van Ambrose?

De hamvraag die continu sluimert in dit intelligente kostuumdrama: Heeft Rachel hem vermoord, of niet? Na een korte introductie weet de kijker gelijk dat hier alles om draait. Doordat de mysterieuze toon gelijk wordt gezet, is het jammer dat het vrij lang duurt voordat er meer clues worden gegeven om dit mysterie te ontrafelen. Hierdoor begint het personage van de naïeve Philip te irriteren omdat hij te lang doorgaat in dezelfde waan.

my cousin rachel

Toch weet regisseur Roger Michell zijn kijkers mee te nemen in dit intrigerende kat-en-muisspel. Dit komt vooral door de ijzersterke vertolking van Rachel Weisz (The LobsterThe Constant Gardener) die het intrigerende personage met dezelfde voornaam speelt. De rest van de cast past ook prima in het 19e eeuwse plaatje, waarbij vooral de bijrollen van de Schotse Ian Glen, bekend van zijn rol als Jorah Mormont in Game of Thrones, en de Britse Holliday Grainger (Jane EyreThe Borgias) uit het oog springen. Doordat alles er ook visueel prachtig uitziet - de ouderwetse schoonheid van het 19e eeuwse Britse platteland en bijpassende kostuums voor de gehele cast - wordt men tot de laatste minuut geboeid in dit mysterie. My Cousin Rachel eindigt vervolgens dubieus. Als kijker vraag je jezelf hierdoor af of je wel het goede spoor hebt gevolgd gedurende de film, waardoor het kostuumdrama bij eenieder nog even blijft spoken. Wie is nou de echte kwaadwillende in dit hele verhaal?

Het blu-ray schijfje is daarnaast ook prima in orde en vooral de vele extra's zijn een echte aanrader. Naast featurettes die aspecten van de film uitlichten zoals de totstandkoming van de kostuums staat er ook onderhoudend audiocommentaar op van regisseur Roger Michell en producer Kevin Loader.