Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker's Memory

Pheno

Je moet het Bandai Namco nageven: ze zijn goed in het verzinnen van lange game-titels. Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker's Memory (deze staat vanaf nu onder mijn Ctrl-V) is het vervolg, nou ja achtergrondverhaal van Digimon Story: Cyber Sleuth. Je hoeft het origineel niet gespeeld te hebben om deze game te begrijpen. Je weet alleen minder van bijvoorbeeld de prive-detective Kyoko of de hacker Arata Sanada. Niets om je zorgen om te maken.

Eerst het verhaal van Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker's Memory. De maatschappij heeft een nieuw soort Second Life ontworpen. De digitale wereld heet Eden. In die wereld zijn er natuurlijk ook hackers die er beter van willen worden. Zij gebruiken naast allerlei hacktools vooral Digimon om hun hackwerk te doen. Je speelt dit keer Keisuke. Nee, niet onze collega-redacteur die het origineel gereviewd heeft, het scheelt een letter. Keisuke is zijn account kwijtgeraakt door een hacker. Hij wordt met een beetje lot aan zijn zijde een teamlid van de hackersgroep Hudie. Op deze manier probeert hij informatie te vinden over zijn hacker, om hem terug te byten.

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory - Real World (Foto: Bandai Namco)

Al snel blijkt dat er veel meer aan de hand is. Er zijn meerdere misdaadorganisaties die accounts jatten, er zijn Digimon die in de echte wereld verschijnen en er zijn zogenaamde Eaters die in welke wereld ze ook zijn problemen veroorzaken. Om maar niet te spreken over Yuuko Kamishiro en Kyoko Kuremi, twee personages die je tegen gaat komen. Yuuko's vader heeft schijnbaar zelfmoord gepleegd, maar ze verdenkt haar voogd ervan meer te weten over haar vaders dood en de vreemde gebeurtenissen in de wereld. Ze laat zich inlijven bij de hackersgroep waar ze ook op onderzoek uit gaat.

Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker's Memory wil meer diepte geven aan de eerdere gebeurtenissen van het originele spel, maar maakt er wel een eigen verhaal omheen. Je speelt dus niet compleet dezelfde game als het eerdere deel. Dat geldt ook voor de gameplay, die op sommige punten wat aangepast is. De makers zijn er duidelijk over geweest: in zo'n korte tijd kunnen ze er geen compleet nieuw spel tegenaan gooien. Er komt dus nog een compleet nieuwe Digimon Story, hopelijk met een kortere naam, maar om de fans niet al te lang te laten wachten is dit een zoethoudertje.

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory - Battle (Foto: Bandai Namco)

De gameplay is dus heel erg herkenbaar. In Eden is er een DigiFarm om je Digimon te trainen, ze onderzoek te laten doen naar nieuwe zijmissies en ze naar nieuwe items te laten zoeken. Pak een farm-guide van Digimon Story: Cyber Sleuth en alles is exact hetzelfde. Dus je breidt je Farm uit, gooit zoveel mogelijk specifieke Farm Goods op de stukken land om meer kans te maken op zeldzamere items en als je van irritant games afsluiten en opstarten houdt: je kunt zelfs de oude save-reload truc proberen. Ik heb de moeite niet genomen, de RNG-goden zijn mij nooit gunstig gezind. Om nu urenlang het spel op te starten vlak voor het resultaat van een onderzoek, weer af te breken als het niet is wat je zoekt en het spel weer op te starten; ik heb wel wat beters te doen.

Het enige dat echt nieuw is zijn de Dominition-gevechten. In plaats van een gevecht waarbij diegene wint waarvan er nog Digimon overeind staan, word je in een arena gezet. De arena lijkt een beetje op een schaakbord waarbij sommige vakjes 1, 5 of 10 punten geven als je daarop hebt gestaan. De bedoeling is om een x aantal punten in een y aantal beurten te hebben. Natuurlijk probeert de tegenstander hetzelfde, dus zeker later worden de gevechten wat lastiger. Het zijn soms net puzzels, zeker als het aantal beurten gelimiteerd is. Een welkome afwisseling tussen het 'ordinaire' vechten door.

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory - Dominition (Foto: Bandai Namco)

Het is alleen jammer dat Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker's Memory deze nieuwe feature niet uitbuit. Je laat je beestjes in je DigiFarm onderzoeken, daar komen zijmissies waaronder Dominion-gevechten uit, maar als je niet verder gaat in het verhaal blijven dezelfde Dominion-gevechten. Met exact dezelfde Digimon als tegenstanders en exact dezelfde veldindeling. Ik kan de gevechten serieus zet voor zet dromen, inclusief de zetten van de tegenstanders. Wat meer afwisseling in velden, tegenstanders en hun Digimon lijkt me een kleine moeite om te programmeren.

Ga dan verder in het verhaal denk je dan. Dat wil ik best wel, maar soms moet je best wat grinden om je Digimon te evolueren naar wat beters. De eerste paar hoofdstukken boeit dat nog niet zo, hoger dan Champions-level kom je Digimon niet tegen. Later moet je zelf wel wat meer moeite steken in de ontwikkeling van je teamsamenstellingen. Want een team om alles te doen is lastig, je zult dus meerdere teams van Digimon moeten trainen en ontwikkelen. En trainen doe je door of ze in je DigiFarm te zetten, maar dat gaat verschrikkelijk traag.

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory - Kyoko (Foto: Bandai Namco)

Dus ren je vooral rond in de wereld van Eden, kom je Digimon tegen die je gaat bevechten en probeer je zo de ervaringspunten op te krikken. Ondertussen zijn er 700 (!!!) verschillende medailles te verzamelen. Deze zijn of te vinden in de omgeving, maar vaak moet je op de knietjes de RNG-goden weer lief aankijken, je krijgt ze maar heel soms van verslagen Digimon. Als je het origineel gespeeld hebt dan heb je er waarschijnlijk al veel van en gelukkig kun je je savegame meenemen, maar kom op, collectibles moeten wel leuk en nuttig blijven.

Een andere collectible-reeks, ja nog een, laat zien dat het beter kan. Er zijn kapotte robots verspreid in Eden. Door ze te repareren krijg je niet alleen items, maar uiteindelijk naast de onoverkomelijke PlayStation-trophy ook 80 nieuwe Digimon die niet eerder in Digimon Story te gebruiken waren. Ze hebben nieuwe evolutielijnen, dus voor de fans van de serie is dit wel een dingetje. Het is vergelijkbaar met een blik nieuwe Pokémon in Pokémon Go.

Heel veel anders is er niet veranderd. In de wereld van Eden is het gebied van Kowloon weer de hoofdmoot. In Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker's Memory is er dan Under Kowloon bijgekomen, het afvoerputje en daarmee de ghetto van Eden. Op wat kleurwijzigingen na zijn de graphics van de omgevingen praktisch hetzelfde. Zelfs sommige beschrijvingen van items zijn bewaard gebleven. Grafisch en muzikaal is er dan ook weinig veranderd en zelfs de PlayStation Vita heeft nog een eigen versie gekregen. Gelukkig wel met Cross-save, zodat als je dan eens uit huis komt verder kunt gaan waar je gebleven was.

Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker's Memory is een zoethoudertje en dat is te zien, te horen en te ervaren. Twee dingen zijn zeker verbeterd. Het verhaal en de personages hebben meer aandacht gekregen, de hackers van Hudie worden een team waar je een band mee opbouwt. De Dominion-gevechten zijn een leuke toevoeging, maar worden helaas te veel gerecycled. Voor de bonus: tachtig nieuwe Digimon maken dit nog de moeite voor de fans van de franchise. Voor de rest zou ik het niet eens raar vinden als het spel verwart met het vorige deel. Tja, dan ga ik me ook schuldig maken aan recyclen en geef ik hetzelfde cijfer als het vorige deel.

• Meer Digimon om teams te vormen
  • Verhaal is onderhoudend
  • Domination Battles zijn in de basis leuk