Super Lucky's Tale

Rowin (Racerblade)

In Super Lucky's Tale speel je geheel onverrassend als het kleine vosje Lucky. Lucky wordt per ongeluk in een magisch boek gezogen en door middel van het verzamelen van muntjes en het verslaan van vier bazen in ieder hun eigen wereld, zal Lucky herenigd worden met zijn zus in de normale wereld. De originaliteit spat er nou niet bepaald van af, maar het is wel een genre dat we vreemd genoeg de afgelopen jaren weinig hebben gezien op het Xbox-platform. Kan Super Lucky's Tale het retro-platformer genre weer nieuw leven inblazen?

Na een korte en oninteressante introductie bevindt Lucky zich dus in een naamloze magische wereld. Om er weer uit te komen moet Lucky zich manoeuvreren door vier verschillende werelden, met ieder vijf levels en een eindbaasgevecht. Hiertussen bevinden zich soms enkele korte puzzellevels, maar van een enorme hoeveelheid content is weinig sprake. Gelukkig wordt het spel dan ook aangeboden tegen een zacht budgetprijsje.

Dat is voldoende om de relatief weinig content te doen verbloemen. Wat minder makkelijk te vergeven is, zijn de controls die niet altijd even responsief lijken te zijn. In het begin van de game maakt dit weinig uit, sterker nog, je merkt het eigenlijk niet. Later in de game, waar de levels wat uitdagender worden, begin je toch gefrustreerd te raken door verloren levens die eigenlijk niet jouw fout zijn. Gelukkig zijn de uitdagende levels wel relatief schaars, maar dat zorgt er ook weer voor dat die levels des te meer misplaatst aanvoelen.

Vooral het eindbaasgevecht komt uit een onverwachte hoek, waar je waarschijnlijk meer levens zal verliezen dan de rest van de hele game bij elkaar. Mede door de soms gebrekkige controls, maar het 2,5D-perspectief wil ook niet altijd helpen. De camera kan dan ook niet de volledige 360 graden om je heen draaien, maar heeft slechts drie modes: recht achter je of ongeveer 45 graden aan beide kanten. Met het perspectief recht achter je is diepte inschatten moeilijker dan het zou moeten zijn, waardoor je geforceerd wordt een vrij onorthodox camerastandpunt te gebruiken.

Ook het leveldesign laat soms wat te wensen over. Soms kan Lucky gewoon op wat lucht lijkt te zijn staan, en wordt dat feit zelfs gebruikt om lange sprongen te kunnen maken en een collectible te kunnen verzamelen. Ook dit gegeven komt voornamelijk voor in de vierde en laatste wereld. Neem daarbij dat de derde wereld het minst geïnspireerd aanvoelt dan de rest, waardoor de game in de tweede wereld al voorbij zijn hoogtepunt is.

Zonde, want in de eerste twee werelden is Super Lucky's Tale prima te pruimen. De wereld zit vol met kleuren en schattige poppetjes die bij het jongere publiek ongetwijfeld in de smaak zullen vallen. De gameplay is daar in eerste instantie ook naar, het is meer een verzamelspel in een fantasierijke wereld, en daar komt de game absoluut het beste tot zijn recht. Het had mooi geweest als Playful die richting had doorgezet later in de game, want de eerste helft van de game is een uitstekende combinatie van plezier voor alle leeftijden.

Alles bij elkaar is Super Lucky's Tale best een aardige game voor diegenen die het verstand op nul willen zetten en gewoon wat muntjes willen verzamelen. Het probleem is alleen dat dat plezier niet van lange duur is, niet zozeer omdat de game zelf niet enorm veel content biedt, maar omdat er steeds meer frustrerende elementen naar boven komen naarmate je langer blijft spelen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het einde van de game te laat komt.

• Kleurrijke en schattige werelden
  • Hersenloos muntjes verzamelen
  • Budgetprijs