The Mountain Between Us

Robbert Willegers

Hoe zou jij weten te overleven mocht je neer komen te storten met een vliegtuig? Dit vraagstuk is al decennialang een favoriet vraagstuk van schrijvers en is al eerder belicht in onder meer Cast AwayLost en Alive. Dit najaar worden we verblijd met een nieuwe variant op dit thema als topacteurs Idris Elba en Kate Winslet zich overgeven aan de natuur in The Mountain Between Us.

Er woedt een storm en veel commerciële vluchten blijven aan de grond. Brutale journalist Alex (Winslet) gaat echter de volgende dag trouwen en schakelt een charter in. Ze vangt op dat Ben (Elba) dezelfde kant op moet en betrekt hem erbij om zo de kosten te delen. Piloot Walter (Beau Bridges) vliegt deze twee vreemden van elkaar over de bergen naar de plaats van bestemming. Tijdens de vlucht slaat het noodlot toe en het vliegtuig crasht. Alex en Ben hebben vanaf dat moment alleen elkaar om te overleven.

The Mountain between us_airport

Het is ontzettend jammer dat de vele talenten in deze film onbenut blijven. Zowel Elba als Winslet hebben bewezen tot veel in staat te zijn, maar bij deze film rammelt het bij het script al aan alle kanten. Beide hoofdpersonages zijn zogenaamde 'flawed characters', wat zoiets betekent als 'ze zijn niet perfect'. Helaas is dat te ver doorgeslagen waardoor de personen waarvoor je sympathie moet hebben onuitstaanbaar worden. In een overlevingsdrama als The Mountain Between Us betekent dat eigenlijk dat je als kijker niet kan wachten tot de twee eindelijk eens doodgaan.

De film biedt schitterende vergezichten over een verlaten vallei en uitgestrekte bergen, waarin we heel klein de acteurs zien voortbewegen. Het brengt de film tot een overtuigende ervaring. Je krijgt respect voor de gevaren en gruwelen van de uitgestrekte natuur, zoals wij die in Nederland niet kennen. De vele verlaten gebieden die onze aarde echter rijk is zijn een brutale vijand voor onze kwetsbare lichamen. Kou, honger en uitdroging liggen in dit soort gebieden op de loer. Helaas gebeurt het jaarlijks nog regelmatig dat mensen komen te overlijden in deze gebieden, zoals onlangs nog in Death Valley.

The Mountain between us_labrador

Gelukkig hebben we daar Dog, gespeeld door labradors Raleigh en Austin. Want eigenlijk is Dog de held van deze film. Continu wordt hij in gevaar gebracht door de schurken Elba en Winslet. Maar Dog heeft zijn eigen plannetjes: probeer deze twee te dwarsbomen. Leidt ze naar poemas of een ijsvlakte op. Dit is wat sarcastisch geschreven, maar de enige manier om je door de film te sleuren: Elba en Winslet blijven onuitstaanbaar. Bovendien gaat de film zeker een halfuur door na het veronderstelde einde, op een moment dat de film al ontspoord is. Het is jammer dat dit overlevingsdrama gedurende de speeltijd van de film langzaam verandert in een zoetsappige soap.

The Mountain Between Us is teveel soap om een goed overlevingsdrama te zijn, maar te weinig soap om het publiek vooraf goed te informeren dat ze geen overlevingsdrama gaan bekijken. In het tweede uur draait de film om naar soap en zwakt de kracht van het overlevingsdrama dermate af dat de interesse snel verloren gaat.