Blu-ray: The Last Kingdom (Seizoen 2)

Daan de Witte (daan1601)

In een tijd met een legio aan series die zich afspelen in Middeleeuwen of daar vlak voor of na wist The Last Kingdom met het eerste seizoen een verhaal te vertellen dat een flinke mate aan historische juistheid in zich had. Daardoor zijn de personages geloofwaardig en imponeert de verhaallijn elke aflevering weer. Na dat succesvolle eerste seizoen is het dan natuurlijk de vraag of het tweede seizoen ook dit niveau weet te halen. FOK! zocht het uit.

Uhtred heeft zware verliezen geleden na zijn strijd voor Alfred om Wessex te beschermen en om de zaak van Alfred, namelijk een verenigd christelijk Engeland, te verdedigen. Hij heeft echter ook nog steeds zijn eigen zaken om te regelen: Kjartan uitschakelen, zijn zus Thyra vinden en uiteindelijk zijn oom Aelfric uitschakelen en Bebbanburg terugveroveren. Maar destiny is all, zoals Uhtred altijd verklaart, dus zou hij die doelen in dit seizoen allemaal zeker weten te stellen, met een aantal oude vijanden die in zijn nek aan het hijgen zijn?

Waar het eerste seizoen van The Last Kingdom om geprezen werd, was dat het daadwerkelijk een verhaal vertelde dat mensen geschiedenis kon leren. De opkomst van Alfred the Great, de eerste koning van een verenigd Engeland en de daadwerkelijke vereniging van Engeland is te zien, waardoor er misschien al een paar spoilers zijn weggegeven, maar de geschiedenis valt nou eenmaal niet te veranderen. Tegelijkertijd wordt het daardoor duidelijk dat het helemaal niet zo makkelijk ging als de geschiedenisboeken soms vertellen. Er moesten banden worden gesloten, vrouwen worden uitgehuwelijkt en geld moest er zeker ook betaald worden. In die lijn van geschiedenis is het verhaal van het semi-fictionele personage Uhtred verwoven. Er heeft namelijke zeker weten een Uhtred gewoon in Anglo-Saxon England, alleen was hij niet bekend onder alle namen die de hoofdrolspeler van deze serie heeft. Auteur Bernard Cornwell werd voor zijn personage deels geïnspireerd door Uhtred the Bold, een krijger die voor de historische juistheid net 50 jaar te laat leefde. Wel zorgt het er allemaal voor dat er een Game of Thrones-achtig verhaal wordt, met het realisme van een documentaire van de BBC.

Daarbij zorgen de prestaties van de acteurs ook voor een flinke duit in het zakje. Vooral Alexander Dreymon als Uhtred en David Dawson als Alfred weten direct weer te overtuigen. Ook in het tweede seizoen is goed te zien dat Alfred twee kanten heeft, namelijk die van het mens Alfred dat constant wordt geteisterd door ziektes en aandoeningen van God (historici hebben al meerdere malen aangetoond dat Alfred zeer regelmatig last had van aambeien door een aangeboren aandoening en daardoor een strikt regime voerde aan zijn hof qua wat er gegeten mocht worden), en die van de koningsfiguur. In die gestalte is hij onverbiddelijk en jaagt hij mensen zo de dood in. Wel heeft hij bij Uhtred altijd de neiging om meer te gaan voor de menselijke kant en redt hij hem meerdere malen uit de handen van zijn vijanden. Ook Alexander Dreymon blijft dit seizoen opnieuw niet achter met zijn prestaties. Vooral de scènes waarin hij is ontvoerd als slaaf en moet werken in IJsland zijn een zeer indrukwekkend staaltje acteerwerk. De twee worden natuurlijk geholpen door een uitermate goede verzameling aan scripts en een regie die ook elke aflevering weer dik in orde is.

Ook het setdesign verdient dit seizoen weer een dikke pluim. IJsland, Bebbanburg (Bamburgh), Eoforwic (York), Loidis (Leeds); alles komt voorbij. Opnieuw werd er voornamelijk gebruik gemaakt van de ongeroerde grond van Hongarije en de studio van Korda in Boedapest. En alhoewel er bekend werd gemaakt dat er sommige sets meerdere malen gebruikt worden voor verschillende Angelsaksische steden, is dat absoluut niet te zien en wordt de kijker elke keer weer meegenomen terug in de tijd naar de negende en de tiende eeuw. Ook het bescheiden lijstje aan extra's spreekt nog eens voor die stelling, want er ligt vooral de focus op hoe er ook in het tweede seizoen zo'n authentiek mogelijk verhaal verteld moet gaan worden. Voor mensen die zin hebben in een geschiedenisles die nooit saai wordt, is The Last Kingdom een perfecte keuze om in huis te halen.