Yakuza: Kiwami

Frans Dammers (Daisoku)

Het is al meer dan tien jaar geleden sinds de originele Yakuza is uitgekomen. Sindsdien zijn er vele vervolgen en zelf een prequel uitgekomen. Nu zijn we weer helemaal terug bij het begin met Yakuza: Kiwami, een remake van de originele Yakuza met allerlei nieuwe content en aanpassingen. Het is dan maar de vraag of de remake genoeg verbetert en toevoegt om niet als een PlayStation 2-game aan te voelen.

Je treedt weer in de schoenen van Kazuma Kiryu. Zijn verhaal begint wanneer jouw beste vriend Akira Nishikiyama jullie baas heeft vermoord. Kiryu besluit je vriend te redden door het te laten lijken alsof hij deze moord hebt gepleegd. Hierdoor belandt hij tien jaar lang in de gevangenis. Wanneer je weer uit de gevangenis komt, blijkt het dat Nishikiyama en de clan behoorlijk veranderd zijn. Bovendien is Kiryu's jeugdvriendin Yumi vermist en is de clan is tien miljard yen kwijt. Kiryu maakt het zijn doel om Yumi en de tien miljard yen te vinden. Hiernaast moet hij een mysterieus meisje genaamd Haruka verdedigen van alle mensen die achter haar aan zitten.

Het verhaal bevalt wel goed. Het bereikt niet de pieken van andere games in de serie, maar is alsnog wel interessant genoeg om mee te maken. Iets dat gezegd moet worden is dat het de ontwikkelaars altijd wel lukt om je op te winden voor de epische gevechten in de game. Dit lukt vooral tijdens de baasgevechten, wanneer de muziek zo energiek is. Helaas zitter er soms wel momenten in het verhaal waar het voelt alsof je heel erg zinloze taken moet uitvoeren die niks te maken hebben met verhaal. Deze zijn op zichzelf wel vermakelijk, maar hadden beter optionele content kunnen zijn. Het moet ook opgemerkt worden dat de cutscenes vaak heel ongemakkelijk eindigen. De cutscenes zelf zijn altijd wel leuk om naar te kijken, maar ze eindigen bijna altijd op een onbevredigende manier. Dit is zeker jammer als je gewend bent aan de betere manier waarop de voorgaande games de cutscenes beëindigden.

Yakuza: Kiwami puppy  

Yakuza: Kiwami is niet zomaar een port van Yakuza naar de PlayStation 4 met een hogere resolutie en framerate. De originele Yakuza is volledig nagemaakt in the Yakuza 0-engine, waadoor het dus relatief modern oogt. Hierbij hoort de resolutie van 1080p en framerate van 60fps. De cutscenes zijn ook opnieuw gemaakt en alle stemmen zijn overgedaan. De grafische upgrade bevalt helaas niet altijd even goed. Op een standaard PlayStation 4 verschijnen onwijs veel objecten terwijl je door de stad zit te rennen en is er sprake van framedrops. Met de PlayStation 4 Pro waren veel van deze problemen verminderd.

Maar wat doe je nou in deze game? Voor degenen die nog onbekend zijn met de serie: er is heel veel te doen in de Yakuza-games. Wanneer je niet bezig bent met het verhaal, kun je in de straten tegen delinquenten en andere yakuza vechten. Hiernaast kun je allemaal minigames als darten en bowlen doen, maar je kunt ook de substories doen. Dit zijn allemaal kleine, optionele verhalen die verspreid zijn over de stad. Deze zijn voornamelijk op humor gericht maar soms valt er echt een levenslesje te leren in deze substories. Verder heb je in Yakuza: Kiwami nog een ander nieuw systeem, en dat is het ‘Majima Everywhere’-systeem. Goro Majima, een van de populairste personages van de serie, kan op ieder moment verschijnen. Het ene moment zie je hem gewoon wandelen in de straten, het andere moment verschijnt hij uit een put en weer even later duikt hij op als je barman.

De substories en Majima Everywhere zijn de hoogtepunten van Yakuza: Kiwami. Het lukt de meeste substories om mij aan het einde te laten glimlachen en soms moest ik zelfs voluit lachen. Daarbovenop heb je nog de encounters met Goro Majima. Niet alleen zijn de meeste encounters met Majima ontzettend origineel en grappig, ze zijn ook interessant qua gameplay. Majima behoudt namelijk zijn vier vechtstijlen uit Yakuza 0. Dit zorgt ervoor dat de gevechten met Majima niet te repetitief worden.

Yakuza: Kiwami Majima    

Helaas is er een moment in de game wanneer je geen substories kunt doen of tegen Majima kunt vechten. In de eerste paar uur van de game ben je namelijk bezig met allerlei saaie taken. Het gaat echt ongelooflijk sloom en je hebt ook niet de optie om iets anders te doen dan deze saaie taken. Pas wanneer je vrij bent om de stad te verkennen, pakt de game zichzelf weer op. Tot die tijd is het dus maar even uithouden.

Ik wil het nu wel over de grootste minpunt van de game hebben, en dat is de hoeveelheid herhaling. Deze klacht telt eigenlijk alleen als je Yakuza 0 al gespeeld hebt. Ten eerste is er weinig verandering in de combat. Je behoudt de vier stijlen aanwezig in Yakuza 0, maar nu kun je in één keer overgaan naar een andere vechtstijl zonder de animatie te moeten zien. Dit is echter niet genoeg om de combat anders te laten voelen dan in Yakuza 0. Bijna alle heat-moves zijn ook hetzelfde. Verder zijn de meeste minigames ook weer aanwezig. Het is fijn dat je deze nog een keer kunt spelen, maar het zijn nog steeds dezelfde minigames. Zelfs pocket circuit, zo leuk als het was in Yakuza 0, voelt langdradig aan in Yakuza: Kiwami

Yakuza: Kiwami combat           

Conclusie:
Yakuza: Kiwami
moet je eigenlijk zien als een standalone-uitbreiding van Yakuza 0. De game ziet er hetzelfde uit en speelt ook voornamelijk hetzelfde, maar vervolgt het verhaal van een aantal personages. Het feit dat de voor slechts €29,99 wordt verkocht maakt veel goed. De leuke substories en Majima Everywhere compenseren ook best veel. Yakuza: Kiwami is uiteindelijk, ondanks de minpunten en enkele technische probleempjes, de ideale manier het verhaal van de originele Yakuza te spelen.

Pluspunten
Minpunten
  • Grappige substories
  • Hype verhaal
  • Goro Majima
  • Langzaam begin
  • Veel herhaling
  • Technische problemen
Exclusief voor PlayStation 4.