Aven Colony

Rowin (Racerblade)

We weten het allemaal: we zijn te laat geboren om de Aarde te kunnen verkennen, maar te vroeg om het heelal te verkennen. Gelukkig zijn we wel precies op tijd om het Internet te kunnen verkennen, en daardoor kan ik je vertellen hoe het zou kunnen zijn als we een paar generaties later geboren waren.

Want dat is wel ongeveer waar Aven Colony voor staat. Aven Colony is een science-fiction city-builder die plaatsvindt op Aven Prime, een verre planeet vol met gevarieerde landschappen. Van toendra's naar moerassen en van woestijnen naar permanente ijskappen. Eigenlijk een beetje zoals de Aarde dus. Maar dan nog niet in kaart gebracht.

Dat in kaart brengen is waar je als gouverneur van een kolonie mee zal kunnen helpen. In de campaign, bestaande uit negen redelijk uitgebreide missies, zal je allereerst een kolonie moeten oprichten die voor een goede toevoer van voedsel, water en energie zorgt. Als dat eenmaal gedaan is, krijg je promotie en mag je de volgende kolonie beheren. Dit gaat allemaal in chronologische volgorde, dus is er ook min of meer sprake van een verhaal in Aven Colony. Door middel van voice-overs houdt de kapitein van het 'mothership' je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, en door middel van jouw werk bij verschillende koloniën komen enkele mysterieuze feiten boven water. Het is leuk om erbij te hebben, maar het zal nooit echt motiveren om snel verder te spelen. Enkele dialogen bevatten ook ietwat geforceerde humor die je ogen doet rollen.

Tijdens campaign-missies zul je vele opdrachten moeten uitvoeren om uiteindelijk bij je einddoel aan te komen. De game geeft in het begin aan dat dit slechts richtlijnen zijn, en je je niet verplicht hoeft te voelen deze zo uit te voeren, maar dit is simpelweg pertinent onjuist. Sommige opdrachten zijn inderdaad optioneel, maar als je ooit het 'mission complete'-scherm wil zien is het maar beter naar je leidinggevenden te luisteren. De game geeft verder ook niet aan welke opdrachten optioneel zijn en welke verplicht, dus je wordt min of meer gedwongen ze allemaal te doen.

De opdrachten die je krijgt zijn hier en daar ook vervelend. Niet omdat het moeilijk is, integendeel zelfs, maar omdat het je kolonie totaal niet doet evolueren. Het gebeurt redelijk vaak dat je als speler de opdrachten al vooruit loopt, en dat je al bijvoorbeeld een nieuwe opslagplaats gebouwd hebt voordat de game je die opdracht geeft. En dan moet je er dus nog één bouwen. Het kost je resources, tijd en werkers en helpt je kolonie totaal niet.

Een belangrijk onderdeel in Aven Colony is het exporteren van je producten. Ieder soort landschap speelt anders, zo kan je in een moerasgebied prima voedsel verbouwen, maar is er weinig gelegenheid om bouwmateriaal te winnen. Dus is het handig om te veel voedsel te produceren, zodat je dit kan ruilen met het 'mothership' of andere koloniën. En dit principe is de grootste gemiste kans van Aven Colony: er is totaal geen sprake van een economie. Je krijgt via de dure 'trade hub' een beperkt aantal keuzes: exporteer product A en je krijgt product B terug. Maar wat nu als je kolonie totaal niet in staat is product A te produceren? Wat als je al meer dan genoeg van product B hebt? Wat als je af wil van een overvloed aan product C? Jammer dan, dikke pech, vertelt de game je dan.

Het had zoveel mooier kunnen zijn, zoveel strategischer. Als er een waarde aan ieder product werd gekoppeld en als je kon kiezen welke producten je wil importeren en exporteren. Of dat de waarde van een product daalt wanneer je het overproduceert. Het is één van de vele punten waaraan je merkt dat Aven Colony het gewoon net niet is.

Zonde, want er zat wel degelijk potentie in. Zo moet je in Aven Colony rekening houden met seizoenen: in de winter zullen je boerderijen geen voedsel produceren en je zonnepanelen minder effectief zijn. Dus moet je op de goede momenten een surplus aan resources hebben. Je moet tactisch omgaan met je werknemers, en als je wil kan je het attractiever maken voor je populatie om zich naar een bepaalde werkplaats of woonomgeving te verplaatsen. Bovendien werken de controls ook op een controller uitstekend, en is er een interessante buitenaardse sfeer aanwezig.

Het verbergt helaas niet het feit dat Aven Colony vooral oppervlakkig en simplistisch is, ondanks maar liefst zeven moeilijkheidsgraden. Het element dat normaal gesproken het meest uitdagend is in een city-builder: het bouwen van een efficiënte infrastructuur is nauwelijks aanwezig in Aven Colony. Je hebt daardoor ook niet echt het idee je eigen stad te bouwen. Als je de creaties van andere spelers zou zien, is het waarschijnlijk dat je koloniën er vrij identiek uit zouden zien, zelfs in sandbox mode.

Er is gelukkig wel een beetje licht aan het einde van de tunnel: Aven Colony wordt verkocht voor een adviesprijsje van rond de €30. En afhankelijk van je interesses heb je daarvoor een aardige game binnen. Voor een uitdagende en complexe managementgame ben je beter af bij Cities: Skylines. Voor een meer 'laid back'-ervaring is Aven Colony meer geschikt, maar verwacht niet dat de game je zal verbazen.

Pluspunten
Minpunten
  • Sporadisch origineel
  • Leuke sfeer
  • Zachte prijs
  • Oppervlakkige city-building
  • Campaign matig uitgewerkt
  • Geen economie
Gespeeld op Xbox One. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en PC.