Blu-ray: Going in Style

louser

Ouder worden, het is niet meer zo prettig als het ooit is geweest. De pensioenen worden lager en de zorg gaat achteruit. De drie bejaarde vrienden Joe, Willie en Albert ondervinden dit fenomeen ook en besluiten om de maatschappij op een vindingrijke manier terug te pakken. Going in Style is een leuke en luchtige misdaadkomedie met een sterrencast, en is sinds kort op blu-ray te verkrijgen.

going in style 1

De komedie is geregisseerd door Zach Braff, die vooral bekend is van zijn hoofdrol in de komedieserie Scrubs als Dr. John ‘J.D.’ Dorian. De film is gebaseerd op het gelijknamige succesvolle komediedrama uit 1979 waarin het trio George Burns, Art Carney en Lee Strasberg de show stalen. Ditmaal nemen echter veteraanacteurs Michael Caine, Morgen Freeman en Alan Arkin deze rollen op zich, en dit zorgt voor een hilarisch samenspel.

Het verhaal speelt zich af in New York waar de drie bejaarde vrienden Joe (Caine), Willie (Freeman) en Albert (Arkin) een prettig leventje leiden en genieten van een welverdiend pensioen. Hier komt ineens verandering in wanneer het pensioenfonds van de heren ten gevolge van een crisis de geldkraan dichtdraait. De rekeningen beginnen zich op te stapelen, en de mannen besluiten om niet bij de pakken neer te zitten. Het heft wordt in eigen handen genomen wanneer de bejaarden aan een gedurfde missie beginnen om de bank te overvallen die verantwoordelijk is voor het korten van hun pensioenen. Dit gaat niet zonder slag of stoot, maar de heren doen het natuurlijk geheel in stijl.

going in style 3

Het origineel uit 1979 wordt bestempeld als een komedie, maar is veel meer dan alleen dat. De gevoelige snaar wordt af en toe geraakt wanneer er wordt teruggeblikt op een bepaalde keuze in het verleden, of wanneer er wordt gepraat over een overleden geliefde. Dit zijn zaken die logischerwijs gepaard gaan met ouder worden, maar regisseur Zach Braff besluit om in zijn remake minder op deze emotionele tour te gaan. De film uit 2017 is veel luchtiger dan het origineel door het script van scenarist Theodore Melfi (Hidden Figures) waarin de nadruk veel meer ligt op het grappige en vermakelijke samenspel van het befaamde trio. Daarnaast is er ook voldoende aandacht voor bijrollen die succesvol vervuld worden door Hollywood-legendes Ann-Margret (onder andere Bye Bye Birdie en Viva Las Vegas) en Christopher Lloyd (Back to the Future-trilogie en Who Framed Roger Rabbit). De film weet echter nooit het hoge niveau te behalen van zijn voorganger. De verhaallijnen zijn voorspelbaar, en het wordt nooit echt spannend. Ondanks dat het trio een fantastische chemie heeft en goed op elkaar is ingespeeld, zorgen de grappen helaas nooit voor een hele brede lach op het gezicht.

going in style 4

Op de geluids- en beeldkwaliteit van de blu-ray is verder niets aan te merken en alles ziet er gewoon mooi uit op het kleine scherm. De deleted scenes zijn een leuke aanvulling, maar daarvoor hoeft de kijker de film niet in huis te halen. Hoewel er voldoende hilarische momenten zijn in Going in Style en het enthousiasme van de sterrenacteurs aanstekelijk werkt, mist het verhaal de diepgang die het origineel uit 1979 wel volop bevatte. Meeleven met de hoofdpersonen zit er daarom ook niet bij, aangezien de personages nogal oppervlakkig zijn opgezet. Het is hierdoor een komedie die het publiek niet lang zal bijblijven - maar dit hoeft ook niet. Het is desondanks een leuke film om thuis te bekijken met niet al te hoge verwachtingen.