Illusoria

PoeHao

Bij het zien van de eerste beelden van Illusoria had ik meteen zin in de game: een retro-platform-game met leuke graphics. Ontwikkelaar Under the Bridge uit Madrid (Spanje) heeft tijdloze platformers als Heart of Darkness en Flashback als voorbeeld genomen. Omdat ik zoveel zin in deze game had, heb ik mijn gameplay vanaf het begin opgenomen. Het werd een korter avontuur dan ik had verwacht.

De aankleding
Illusoria is grafisch mooi gemaakt. Het artwork is verzorgd en doorgetrokken in de user interface en de menu’s. De animaties zijn goed, zeker voor een indie-team van drie man. Het geluid is prima, maar op sommige momenten afwezig. Soms geven stalactieten met een gerommel aan dat ze gaan vallen en op andere momenten niet. Er is geen voice-acting. De conversaties gaan gewoon via tekst die op het scherm verschijnt. De besturing is op zijn zachts gezegd problematisch. Hier ga ik later dieper op in. Je kan de moeilijkheidsgraad instellen op makkelijk, normaal en moeilijk. Als je makkelijk kiest, dan zijn er aanmerkelijk minder vijanden. Dat betekent dat sommige scenes gewoonweg leeg zijn en dat je dus van links naar rechts sprint zonder enige belemmering. Dit is dus een erg saaie modus. De menu’s werken niet intuitief. Je kiest een optie langs de verticale as en vervolgens pas je deze aan langs de horizontale as. Met een visuele hint had ik sneller door wat de bedoeling was. Daarnaast speelt Illusoria niet automatisch op je primaire scherm en is het niet mogelijk dit binnen de game zelf aan te passen.

Het verhaal
Een koninkrijk wordt bedreigd door een vreselijk gevaar dat van tevoren voorspeld is: de Puppet Master. Gelukkig heeft de profetie het ook over een mysterieuze Keeper of the Flame en dat ben jij. Je reist naar het koninkrijk en leert steeds meer skills om uiteindelijk de strijd aan te gaan met de booswicht.

Illusoria - vriendje

Gebrek aan regie
Waar de game hopeloos op faalt is een regisseur. Geen van drieën heeft deze taak op zich genomen en dat merk je direct. Er is namelijk geen overkoepelende visie die de hele game samen heeft gebracht. De gameplay is namelijk vaak inconsistent: de gameregels kunnen per scene subtiel verschillen. Eerder had ik het al over geluid dat niet altijd wordt afgespeeld. Illusoria bepaalt daarnaast zelf waar je voortgang wordt opgeslagen. Dit kan helemaal aan het begin van een scene zijn of al na één obstakel. Omdat je vaak doodgaat, wat hoort bij het gamedesign, zou enige regelmaat hierin ook leuk zijn. Af en toe spring je op een platform, dat na een korte tijd naar beneden valt. Als je niet op tijd precies goed er vanaf bent gesprongen, dan moet je dus opnieuw op het platform springen. Helaas blijft het platform weg en komt dus niet automatisch terug. Je enige remedie is dus zelfmoord plegen en de hele route opnieuw proberen. Maar iets verderop zijn er stalactieten die op je hoofd kunnen vallen. Deze komen wél automatisch terug om je van hoofdpijn te kunnen voorzien.

Illusoria - lichtjes

Besturing
De puzzels zijn heel goed te doen, want behoorlijk lineair. Het is vaak de bedoeling dat je snel en accuraat na elkaar bepaalde acties doet. Bijvoorbeeld: ren tot punt x, spring (zonder de ren-knop ingedrukt), buk, rol, sta op, ren en spring. Dit zijn we gewend van platformgames, maar het is haast ondoenlijk in Illusoria omdat de springknop zoals gezegd vaak niet thuis geeft. Illusoria raadt je aan om met een controller te spelen, maar dat helpt niet. Vaak reageert de ‘spring’-knop te laat of helemaal niet. Andere acties, zoals bukken kunnen ook soms ietwat haperen, maar dat is minder vaak dodelijk. Gek genoeg is de knop om vuurballen mee te schieten weer supergevoelig ingesteld. Dus ze kunnen het wel, ze hebben het alleen niet bij alle acties goed ingesteld. Hopelijk komt er snel een patch voor uit, want Illusoria is voor mij zo echt onspeelbaar gebleken. Bij de eerste boss fight ben ik dan ook gestopt.

Illusoria - bos

Collectables
Uiteraard kun je ook dingetjes verzamelen in Illusoria. Het zijn boekrollen (scrolls) met achtergrondinformatie of dagboekaantekeningen van NPC’s. Helaas is er geen ingame menu om ze rustig even na te lezen. Je moet dan naar het menu, waar je ook vrijgespeeld artwork kunt bewonderen. Gek genoeg is de inhoud van de scrolls weergegeven met een standaard font en niet met het font dat speciaal voor Illusoria is ontwikkeld.

Illusoria heeft slechts twaalf levels, maar kost ook slechts €9,99. Helaas kan ik op het moment niemand aanraden deze game te kopen, want de frustrerende besturing en het inconsistente gamedesign halen al je plezier uit de game. Erg zonde, want grafisch hebben ze heel puik werk afgeleverd.

• Mooi artwork
  • Knoppen reageren slecht
  • Inconsistent gamedesign