BYE-BYE BOXBOY!

Nathan (Noppie2000)

Eén van mijn lievelingsseries voor Nintendo 3DS is zonder twijfel BOXBOY! In alle simpelheid is de puzzelgame charmant en biedt hij, zeker in de latere levels, een flinke uitdaging. BYE-BYE BOXBOY! is het laatste deel in de serie en gaat eruit met een knal.

BYE-BYE BOXBOY!

In de kern is de game nog altijd hetzelfde. Door gebruik te maken van dozen (the hint is in the name) moet je obstakels zien te overkomen. Valkuilen, laserstralen, gif, schakelaars, hoogteverschillen en noem maar op. Door een reeks dozen op de juiste manier vorm te geven, moet je met slim denken de puzzels op zien te lossen. Wat dat betreft is de gameplay in BYE-BYE BOXBOY! niet veranderd, de kern is nog precies hetzelfde. Net als in deel twee speel je meteen kostuums en andere extra's vrij, als beloning voor de trouwe fan.

Dat wil niet zeggen dat er niets nieuws is toegevoegd, integendeel. Zo zijn er nu Qbabies, kleine doosjes die je veilig door een level moet begeleiden. Zij kunnen zelf niets en dienen dus eigenlijk als extra obstakel, omdat je niet meer enkel op je eigen movement hoeft te letten. Extra uitdaging in een puzzelgame is natuurlijk nooit mis, dus hoewel de toevoeging klein is, doet het precies wat het moet doen.

BYE-BYE BOXBOY! gameplay

Een grotere toevoeging zijn power-ups voor Qbby zelf. Tenminste, er zijn dit keer verschillende soorten dozen aanwezig die je kunt gebruiken om puzzels op een compleet nieuwe manier op te lossen. Neem bijvoorbeeld raketdozen, die omhoog vliegen nadat je ze in een specifieke vorm hebt geplaatst. Doe je dit juist, kun je één of meerdere schakelaars in de hoogte ingedrukt houden, waardoor er een deur opengaat en je verder kunt. Of neem dozen die je kunt bewegen nadat je deze hebt geplaatst, dozen waarmee je kunt teleporteren en dozen waarmee je elementen in levels kunt opblazen.

Het klinkt wellicht als een aparte toevoeging aan een game met zo'n simpele uitstraling als BOXBOY!, ergens is het dat ook, maar het werkt wel. Na twee delen was er wel iets van vernieuwing nodig en de power-ups doen precies dat. Het maakt een nieuw soort puzzels nodig, waarvoor je ook op een andere manier moet nadenken. Samen met de Qbabies is er genoeg om BYE-BYE BOXBOY! een titel te maken die de moeite waard is om toch weer te halen, zeker voor de zeer lage instapprijs.

Ben je niet overtuigd of BOXBOY! iets voor je is, kun je nu ook een demo downloaden in de eShop. Ik kan het iedereen van harte aanraden, want ook al ogen de games erg simpel, het geheel is een leuk avontuur dat in al zijn simpelheid een wereld van plezier weet neer te zetten. Voor veteranen van de serie kan de game iets te herhalend aanvoelen, al heb ik daar zelf geen last van gehad.

• Nog steeds erg charmant
  • Nieuwe gameplay-elementen
  • Voor sommigen teveel herhaling