Super Mario Run

Pheno

Nintendo is om. Vroeger werden de franchises met hand en tand verdedigd, maar nu ziet de Japanse videogamemaker ook in dat de tijden veranderd zijn en de kinderen van tegenwoordig niet meer opgroeien met Super Mario, Donkey Kong, Zelda, etc. Die gamers kijken tegenwoordig liever op hun mobiel en kennen eerder de Angry Birds dan de vliegende Koopa's. En zo hoor ik afgelopen week voor het eerst "it's me, Mario" uit de telefoon. Nee, geen ringtoon, maar uit de mobiele game Super Mario Run.

Super Mario Run is de eerste 'echte' platformgame van Nintendo die voor mobiel uit komt. De naam doet het vermoeden, maar het is geen zogenaamde endless runner. Nintendo heeft gezorgd dat je de game met een hand speelt, want Mario rent vanzelf door de typische Mario-levels heen. De speler hoeft alleen maar het scherm aan te raken om te springen. En laat dat nou een gevalletje timing zijn.

Wat bedoel ik met typische Mario-levels? Iedereen die ooit een Mario-game gespeeld heeft weet het al: vrolijke kleurtjes, pakkende deuntjes en natuurlijk het uitgedachte leveldesign. Zelf het allereerste level heeft diepere lagen en zul je vast en zeker meerdere keren spelen om alle geheimen op te lossen. De levels werken met een tijdslimiet en omdat Mario zelf rent lijkt het op de levels waarbij het scherm vanzelf verschuift. Dat zijn we gewend van eerdere levels uit eerdere Mario's.

Super Mario Run (Foto: Nintendo)Super Mario Run (Foto: Nintendo)

Natuurlijk is de prinses ontvoerd door Bowser, natuurlijk rent Mario als een loodgieter zonder ontstopper achter hem aan en natuurlijk is de prinses niet in het eerste kasteel te vinden. Verrassingen in het verhaal moet je dus niet verwachten, maar wel in de levels. Het draait allemaal om muntjes verzamelen. Normale muntjes leveren een punt op, maar er zijn ook vijf roze muntjes te krijgen die je elk tien punten oplevert. Als je alle vijf de muntjes in een run kunt pakken, dan heeft het level een nieuwe verrassing: de plaatsing van muntjes en opjecten wordt net iets anders en je bent paarse muntjes aan het verzamelen. Die zijn lastiger te pakken, maar het kan erger: als je ze toch hebt is er weer een verschuiving in het level en kijk je naar op het oog onbereikbare zwarte muntjes. Zo is zelfs level 1 opeens een stuk lastiger en moet je door te falen leren hoe je alle speciale muntjes verzamelt.

Mislukt je timing in een level, dan is er nog geen loodgieter overboord, je wordt gevangen in een luchtbel en een stukje terug gezet. Je hebt meestal maar twee luchtbellen tot je beschikking en de tijd tikt ondertussen door, dus erop vertrouwen is niet het allerhandigst. Er zijn zes 'werelden' met elk vier levels. In het laatste level van een wereld word je opgewacht door Bowser of een ander baasje. Bij Bowser is het een gevalletje timing om onder hem door te geraken en de brug waarop hij staat te mollen zoals in Super Mario Bros 1, bij het andere baasje is het meer als Super Mario Bros 3 en moet je de vijand drie keer op zijn hoofd springen. Omdat je altijd rent is dat lastiger dan dat het klinkt. Door muursprongen te maken keer je om, maar die moet je wel goed timen om zo op zijn hoofd terecht te komen.

Super Mario Run (Foto: Nintendo) Super Mario Run (Foto: Nintendo)

De muntjes die je verdient hebben naast een high-score nog een doel: een Toad-dorpje herbouwen. Je kunt allerlei huisjes, flora, regenboogbruggen en andere speciale objecten kopen om zo het dorpje uit te breiden. Door speciale huisjes te kopen speel je bekende personages vrij, zoals Yoshi of Princess Peach. Elk personage heeft weer andere gameplay, zoals Peach die langer door levels zweeft. Gebouwen moet je vrij spelen door genoeg Toad-inwoners te hebben. En hoe krijg je die dan? Naast muntjes zijn er ook race-tickets te verdienen in levels, of in een minigame 'wat is er achter deur nummer drie'. Die minigame is elke 8 uur weer beschikbaar.

Met zo'n race-ticket kun je, je raadt het al, racen. Racen tegen een schaduw van een tegenstander. Je krijgt een level voor je kiezen en door daar meer muntjes te verzamelen dan je tegenstander verdien je meer Toad-bewonderaars die in je dorpje willen wonen. Verlies je, dan gaan er enkele inwoners weg. Er is wat hulp in zo'n race-level. Als je toffe acties doet dan wordt er een meter gevuld die eenmaal vol een tijdelijke coin-rush begint. Er komen meer muntjes in beeld en vijanden verslaan levert ook meer op. Een tweede hulp werkt wat langzamer. Door waar dan ook vijanden te verslaan wordt het totale aantal van dat type vijand bijgehouden. Als je bijvoorbeeld tweehonderd Goomba's hebt verslagen dan levert een Goomba in de race in plaats van een, twee munten op. Heb je er nog meer verslagen, dan levert hij nog meer op.

Het enige nadeel dat ik heb kunnen vinden was in het eerste stadium duidelijk te zien. Ik was net begonnen en werd tegen hele sterke schaduwen gezet van bètatesters, die een veelvoud aan muntjes konden verzamelen in een race. Nu het spel net uit is heb ik dat probleem niet meer, maar het betekent wel dat als je niet geregeld speelt je al snel geen race meer kunt winnen en dus geen Toad-inwoners erbij verdient. Daardoor unlock je allerlei gebouwen niet en blijft je dorpje maar een saaie bedoening.

Nintendo weet dat ze goed zijn in platformers en dat laat ook Super Mario Run, hun eerste platform-game op iOS, zien. Het spel is een Super Mario in beeld, geluid en gameplay. Handig te bedienen en er is genoeg uitdaging om de levels compleet uit te spelen, tot de zwarte muntjes toe. Als je dat eenmaal allemaal gedaan hebt en alle personages hebt, dan is er alleen nog maar een high-score om te verbeteren. Super Mario Run kost een tientje, maar is het voor mij dubbel en dwars waard. Een game die je eventjes kunt spelen, makkelijk te besturen is zonder in een spagaat met je vingers te geraken en er op-en-top Nintendo-platform uitademt. Android-gebruikers zullen nog even moeten wachten, de zak met geld van Apple was zwaarder.

• Leveldesign
  • Besturing
  • Veel te unlocken