Hatsune Miku: Project Diva X

Pheno

Ritme-games zijn een uitstervend ras. Guitar Hero is al lang niet meer wat het geweest is, idem voor Rock Band. Elite Beat Agents laat nog steeds niets over een vervolg horen. Maar gelukkig is er elk jaar wel een Hatsune Miku-game. Dit jaar is de vertaling van Hatsune Miku: Project Diva X uit in het Westen.

Hatsune Miku is in Japan een virtueel popidool, tegenwoordig met haar eigen concerten en natuurlijk etalages vol met merchandise. De games zijn dan ook altijd erg verslavend, en tot op de dag van vandaag gaat de 3DS nog aan voor een snelle ronde Hatsune Miku: Project Mirai DX. Dus ik was ook erg blij dat net voor ik op reis ging Hatsune Miku: Project Diva X uitkwam op PlayStation Vita. Het vliegveld, het vliegtuig, de treinreis naar mijn bestemming, vervelen hoef ik me niet. Koptelefoon op en gaan.

Hatsune Miku: Project Diva X (Foto: SEGA)

In Hatsune Miku: Project Diva X kunnen Hatsune en haar vrienden niet meer zingen. Er zijn vijf zogenaamde Clouds, elk met een eigen specifieke aura. Classic, cool, elegant, quirky en natuurlijk cute. Deze zijn leeg en het is aan ons om Hatsune en co te begeleiden om deze Clouds weer helemaal op te laden. Het verhaal had niet gehoeven. Nog irritanter: je kiest een Cloud om te gaan repareren en dan mag je er niet meer uit totdat je dat gelukt is. Er zijn wat conversaties met keuze-mogelijkheden, maar die keuzes voegen helemaal niets toe. Dat is dus een minpunt, de vorige Hatsune Miku: Project Mirai DX was zo veel simpeler: liedje spelen en genoeg punten halen om het volgende nummer of volgende moeilijkheidsgraad van het desbetreffende nummer vrij te spelen. Zonder gehannes, alleen een stijgende leercurve.

Het vrijspelen gaat nu anders. Je krijgt per Cloud meteen vijf nummers voor de kiezen op easy of normal. Door goede scores neer te zetten in een nummer genereer je voltage. Per nummer staat de minimale voltage die je moet halen om het nummer te hebben 'gehaald'. Heb je alle vijf nummers gehaald, dan komt er een medley om de Cloud weer actief te krijgen. Dan mag je pas naar een volgende gesloten Cloud. In een nummer verschijnen de knoppen die je precies op tijd moet indrukken om een goede score neer te zetten. Dan zijn er nog twee momenten in een nummer: het technische gedeelte, waarbij je geen noot mag missen, en het chance-gedeelte waarin je een nieuw kostuum, een module genaamd, kunt vrijspelen. En dan is er nog de kans dat er accessoires en items vrij komen.

Die kleding en accessoires behoren tot een aura. Je hebt voordelen door bijvoorbeeld iets stoers aan te trekken in de coole Cloud. Je genereert simpelweg meer voltage met meestal een extra 20%. Een accessoire levert meestal een kleinere bonus op, zo'n 5%. Heb je matchende items, bijvoorbeeld kattenoortjes en een kattenstaart, dan krijg je weer extra procenten erbij. Per kostuum zijn er dan nog andere bonussen. Zo heb je een pakje dat per 80 geraakte noten achter elkaar extra voltage geeft, een ander pakje levert meer kans op een item of op een speciale muzieknoot die de voltage-multiplier ophoogt. Naast ritme-gevoel kun je nu dus ook zorgen nummers te halen door allerlei pakjes aan te trekken.

Andere items zijn geschenken voor Hatsune en vrienden. Tussen de nummers door laten ze doorschemeren waar ze behoefte aan hebben. Hatsune zegt bijvoorbeeld dat ze honger heeft. Als je haar dan iets te eten geeft, dan stijgt je vriendschap met haar. Als die vriendschapsmeter hoog genoeg is dan krijg je, je raadt het al, een voltagebonus als je haar een liedje laat zingen. Prima, alles draait dus om de voltage, dat is duidelijk. Het is een soort van grind om zoveel mogelijk soorten pakjes, accessoires en items vrij te krijgen door heel vaak de nummers met verschillende personages en kleding te spelen. Op zich geen ramp, in alle Hatsune-games moet je heel vaak dezelfde nummers spelen, als ze maar tof zijn.

En daar knelt net de schoen. Veel nummers van Project Diva X zijn niet zo heel memorabel. Dertig nummers zijn sowieso weinig als je de eerdere tracklists van de vorige games bekijkt. En daarvan blijven een handjevol echt hangen. Het is toch erg als je "Age Age Again" in een medley hoort en je meteen hoopt dat ergens de complete versie van dat nummer als DLC wordt aangeboden. Hatsune Miku: Project Mirai DX had echt veel meer liedjes die ik zelfs op mijn telefoon heb staan. Daar komen niet zo heel veel nummers bij van Project Diva X. Misschien moeten ze nog aan me blijven plakken, maar bij eerdere games was ik er meestal vrij snel over uit dat de meeste tof zijn en een handjevol die dat niet zijn.

En toch, je wil die scores verbeteren. Eerst op easy, daarna voorzichtig op normal en dan hard en uiteindelijk extreme. Want het ritmespelletje blijft simpel te begrijpen, maar oh zo verslavend en lastig om echt onder de knie te krijgen. Alleen jammer dat die score nu puur voltage is. In eerdere delen zag je precies waar je wat mis deed en kon je daar jezelf kapot op oefenen. Nu kun je de boel boosten met pakjes en accessoires, dat voelt als cheaten. Vrienden maken met Hatsune en co, je eigen festival maken met meerdere nummers, een eigen concert regiseren, en dan is er nog van alles vrij te spelen. Het zijn die bijkomstigheden die het spel een langere levensduur geven. Maar Hatsune Miku: Project Diva X is duidelijk wel een minder deel uit de franchise. Hopelijk gaat Hatsune Miku: Future Tone weer de goede kant op. In ieder geval zijn daar meer dan 200 nummers uit alle delen van Hatsune Miku te vinden, dus ik heb goede hoop. Nu nog een Westerse release, anders ga ik mijn Japanse PlayStation-account weer afstoffen. Maar eerst alle nummers van Hatsune Miku: Project Diva X op extreme halen, met of zonder bonuskleding. Het spel is uit op PlayStation Vita en PlayStation 4. Cross-save wordt ondersteund.

• Basis blijft verslavend
  • Veel pakjes en items vrij te spelen
  • Festivals en concerten