God Eater 2: Rage Burst

Pheno

Het heeft lang, lang geduurd voordat we met God Eater aan de gang kunnen in het Westen. Uiteindelijk krijgen we God Eater 2: Rage Burst, een 'geremasterde' versie deel 2, dat verbeterd is op enkele punten van het originele God Eater 2. God Eater is het best te vergelijken met Monster Hunter, de populaire reeks die al lange tijd ook bij ons te vinden is. Kan God Eater er een stukje marktaandeel van af snoepen?

In de vroege jaren 2050 consumeert een onbekende levensvorm, de Oracle Cells, stelselmatig alle leven op aarde. Die verwoestende honger, samen met het vermogen zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden, zorgt ervoor dat die levensvorm al vlug de grootste vijand van de Aarde wordt: Aragami. Jij maakt deel uit van een elite team dat met een nieuw ontwikkeld wapen, de God Arcs, de strijd zal moeten aangaan. Dat zijn enorme beesten die de mensheid niet zo gunstig gezind zijn. De mensheid is nog niet geheel verloren, anders zou het een kort spel zijn, dus er zijn zogenaamde God Eaters. Deze soldaten met speciale wapens, God Arcs genaamd kunnen de Aragami beschadigen. Jij speelt een lid van het Blood-team, de elite-soldaten van de God Eaters. Deze groep pakt de echt aparte beesten aan, waar normale God Eaters het in hun broek gaan doen. Het eerste grote verschil met Monster Hunter is dat hier een compleet verhaal verteld wordt, persoonlijk vind ik dat prettig. Veel personages worden er bij betrokken en ze maken de setting wat lichter, door de humor die er in het verhaal voorkomt.

God Eater 2: Rage Burst (Foto: Bandai Namco)

De actie van God Eater 2: Rage Burst is makkelijker dan Monster Hunter, dus mocht je dit als opstapje willen gebruiken naar de nummer één jacht-game, dan kan ik dat goed begrijpen. Het voelt meer als een Warriors-game, de zogenaamde Musou in Japan. Daar stopt de vergelijking ook, want in dat soort games gaat het vooral om het verslaan van honderden zo niet duizenden vijanden. Verdedigen doe je daar door botweg de vijand eerder te doden dan zij jou. In God Eater is verdediging, dus het blokken of mijden van aanvallen veel belangrijker. De vijanden zijn niet met velen, maar diegene die er zijn, zijn vaak groot en dodelijk.

Het maken van eigen items is belangrijk. Als je een missie volbracht hebt krijg je drie God Arc-wapens erbij. Hiervan kun je de speciale vaardigheden overbrengen op jouw wapen. In een missie zelf vind je items om bijvoorbeeld nieuwe wapens, schilden of eigen kogels te maken, elk met weer andere effecten. De tofste manier om items te krijgen is de Devour-vaardigheid van je wapen. Je wapen verandert in een monster in je hand, en eet een stuk van het monster op, dat materiaal oplevert. Dit doe je vooral als je het monster even plat hebt liggen, want zoals gezegd, verdediging is belangrijker om te overleven. Monster Hunter heeft eenzelfde mechaniek, dan heet het carving. Maar Devour ziet er veel cooler uit.

God Eater 2: Rage Burst (Foto: Bandai Namco)

De God Arcs zijn wel erg speciale wapens. Je kunt ze dichtbij een monster gebruiken als speer, hamer of zwaard, voor veiligere afstanden zijn ze meestal te veranderen in een geweer, handig als je van afstand wil vechten. Let op, kogels raken op. De schild-functie is net zo belangrijk van je God Arc. Dat gebruik je als het echt wat te heet onder je voeten wordt. Het handige aan deze wapens is dat je team voor van alles in te zetten is. In RPG's in het algemeen heb je een rol en daar is lastig van af te stappen. In God Eater verander je met je wapen-toestand ook je rol. Op commando ben je tank, schutter of een melee-personage.

Dan ben je er nog niet, want het toffe aan jagen is het ontdekken van aanvalspatronen van de monsters. Hoe kun je welke Aragami het best aan? Je moet opletten of je zwakke punten ziet, maar ook hoe de beesten zelf aanvallen en wanneer er een moment is dat je relatief veilig aan kunt vallen, van dichtbij of veraf. Weten welke plek de meeste schade toebrengt, met wie, met welke aanval, het is een leuke bezigheid dat jagen. Dan heeft je team nog zogenaamde Blood Arts, krachtige aanvallen die het gevecht en de gameplay van je personage veranderen. Opeens slaat een personage energie-golven uit zijn zwaard bijvoorbeeld, waardoor dat personage niet zo heel dichtbij hoeft te staan. Je kunt zien hoe je een Blood Art vrijspeelt, daarna level je ze door ze vaak te gebruiken. Je mag maar een Blood Art kiezen als je een missie in gaat.

En dan zijn er nog pledges tijdens een gevecht. Er verschijnen op verzoek drie uitdagingen op het scherm. Doe je deze binnen de gestelde tijd, dan krijg je tijdelijke bonussen. Het gaat dan om uitdagingen als doe x aantal schade in x tijd, of gebruik Devour x keer in zoveel tijd. Alle informatie wordt vastgelegd in een database, een enorme bak aan tekst. De geleerde zwakke punten van monsters, informatie over je items, personages en ook een lijstje met waar welke materialen te vinden zijn. Het is echt enorm veel, maar wel handig om als naslagwerk te gebruiken, zeker als je op zoek moet gaan naar specifieke materialen.

God Eater 2: Rage Burst (Foto: Bandai Namco)

Tot nu toe erg positief allemaal: een verhalende game met leuke personages, diepgang in het jagen en vechten met de Aragami en genoeg informatie om je tanden op te breken. Maar grafisch is het zeker niet koek en ei. Deze game komt oorspronkelijk van PSP af, is daarna geport naar Vita en nu dus geremasterd naar PlayStation 4. En dat is te zien. Hoekige landschappen, textures waarbij er amper te spreken is over details. Het ziet er gewoonweg uit als een port van Vita, en dat is enorm jammer. De monsters en personages zelf gaan nog wel, maar daar kan ik net een ruim voldoende geven. Je zou zeggen dat de levels niet enorm groot zijn, er niet al teveel vijanden op het scherm getoverd hoeven te worden, dus waar gaat al die grafische kracht naar toe? Of ligt de console voor het grootste deel te slapen?

In een eerder interview dat ik had met producer Yosuke Tomizawa liet hij al weten dat er een extra reden is om God Eater ook in het Westen uit te brengen en bekend te maken. Een hele dikke kans dat er een derde deel gaat komen. Hopelijk wordt dit dan wel meteen voor PlayStation 4 gemaakt, want de graphics zoals nu kunnen tegenwoordig echt niet meer. Als ik dan naar Horizon: Zero Dawn kijk, waar je jaagt op enorme robotdino's in een prachtige omgeving, dan kan ik alleen maar hopen dat de ontwikkelaars van Shift ondertussen een cusrsus Unreal Engine 4 of iets dergelijk hebben gevolgd.

De eerste kennismaking met God Eater is qua actie enorm goed. Diepgang in gevechten, je kunt items en personages aanpassen naar hartelust, er is een leuk verhaal, de personages zijn goed uitgewerkt. Maar die graphics zorgen toch dat er veel mensen ervan af zouden kunnen blijven. Erg jammer, want met de andere features zit het wel goed. Als bonus krijg je er nog de remake van de eerste God Eater erbij , zodat je alle verhaallijnen hebt gehad. God Eater 2: Rage Burst is uit op PlayStation 4, PlayStation Vita en pc.

Pluspunten
Minpunten
  • Verhaal
  • Diepgang in vechten en craften
  • Eerste God Eater voor de bonus erbij
  • Graphics zijn ondermaats
Gespeeld op PlayStation 4, ook beschikbaar voor PlayStation Vita en pc.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.