CD: She Loves Pablo - Try Mandarin

dekatophetspek

Zo nu en dan kom je van die fijne bands tegen waarvan je eigenlijk niet kan bevatten dat deze nog niet door een grote platenmaatschappij zijn opgepikt. Een goed voorbeeld daarvan is de uit Zagreb afkomstige band She Loves Pablo. Het Kroatische kwartet draait al meer dan tien jaar mee in de muziekwereld en bracht in die tijd al een tweetal aangename albums uit. Het is dan ook te hopen dat She Loves Pablo met Try Mandarin eindelijk ook eens buiten de undergroundscene zal weten te scoren.

She Loves Pablo - Try Mandarin
She Loves Pablo - Try Mandarin

De band She Loves Pablo, die in 2005 in Zagreb werd opgericht, maakt een catchy mix van groovende stoner rock, jaren negentig hard rock, met daarover een stevige laag oldschool grunge. Eigenlijk is de band, bestaande uit zanger en gitarist Domagoj Šimek, bassist Hrvoje Jelen, gitarist en toetsenist Dimitrije Đokić en drummer Andro Jambrošić, zo divers dat het schier onmogelijk is om ze in een muzikaal vakje te plaatsen. Try Mandarin werd opgenomen in de House of Pablo Studio van Mark Mrakovcic, die eveneens samen met de band de productie van het album deed.

Met Try Mandarin heeft de band een plaat uitgebracht waarbij de luisteraar menigmaal op het verkeerde been wordt gezet. Zo opent het album met 'Havoc', een vrolijk klinkend deuntje met een circusorgeltje. Het is echter slechts het intro voor het stevig beukende 'Next of Kin', waarin we een geslaagde kruisbestuiving horen van stoner rock en ouderwetse grunge. Ook bij het daaropvolgende titelnummer wordt het gaspedaal weer fijn ingedrukt voor een portie stevige rockklanken met een verdomd catchy refrein. Een nummer dat je eigenlijk na één keer beluisteren al mee kunt neuriën.

Ook 'High Holy Holiday' swingt de pan uit en doet zelfs wel een beetje denken aan het recente werk van Dweezil Zappa. Dan is het tijd voor 'Rocket To Your Neverending', het meest prettig gestoorde liedje op deze schijf, waarbij zanger Domagoj op onnavolgbare wijze de longen uit zijn lijf krijst. Het is daarna wel even wennen aan de rust in het daaropvolgende 'Gods Will Hammer Down The Town To Find She's Not Around', een nummer dat echter al snel weer uitgroeit tot een melomane orkaan. Met 'Babel in the Bubble, Bible on the Table' horen we vervolgens een nummer voorbijkomen, dat wel wat doet denken aan de band Foo Fighters.

Na de sobere ballade 'Ned Low' en het ouderwets rockende 'Inheritance (to the Desert Jackals)' zijn we met 'Tomorrow's Child' alweer toegekomen aan het laatste en eveneens langste nummer van Try Mandarin. Een heerlijk stuk stoner rock met een zwaar groovende melodielijn, zo horen we ze graag. Wil je jezelf overtuigen van de kwaliteiten van deze toffe band, dan kun je het album gratis downloaden op de Bandcamp-pagina van She Loves Pablo. Eind deze maand zal de band ook met een drietal optredens te zien zijn in Nederland. Zo speelt She Loves Pablo op 23 maart in Rockclub the Cave in Amsterdam, 25 maart in Alternative Rockcafe Mukkes in Leeuwarden en op 26 maart in dB's in Utrecht.