Concert: Mika - HMH

Daan de Witte (daan1601)

Mika, wie is dat ook alweer? Dat is waarschijnlijk de vraag die het eerste opkomt als er nagedacht wordt over de Brits-Libanese zanger. Hij werd bekend door de wereldhits als 'Grace Kelly' en 'Relax, Take It Easy'. Het hoge stemgeluid was en is nog steeds zijn grootste handelsmerk. Ook zijn nieuwe plaat, die onlangs uitkwam, knalt haast uit elkaar van het hoge stemgeluid. Van Mika is bekend dat hij dit geluid ook uitstekend live kan produceren, maar zijn laatste optreden in Nederland is alweer een aantal jaren geleden. Heeft hij nog de kracht en energie om een topoptreden af te leveren? FOK! was daar op 22 september uiteraard bij en deed verslag.

Mika opent de show met wat nieuw materiaal. Een leuke opvallendheid is de caravan die op het podium gestationeerd staat. Daar moet haast wel wat mee gaan gebeuren. Als daar dan uiteindelijk wat beweging in komt, gaat het publiek in een bijna uitverkochte Heineken Hall (zo noemt de zanger het zelf) compleet uit zijn dak. De voorkant gaat open en uit die voorkant komt een orgel met daarboven heel groot Paradise. Uit het dak van de caravan vliegen een aantal houten creaties die staan voor de verleidingen van het leven in een rap tempo omhoog. Na het openingsdeel dat ongeveer drie nummers duurt, en bestaat uit onder meer het emotionele 'No Place in Heaven' en het bombastische 'Big Girls, You Are Beautiful', is het ook tijd voor het wat emotioneler werk. Nadat er een aantal hits de revue zijn gepasseerd is daar de vraag "ik had mij vandaag niet voorgenomen om iets in het Frans te zingen, zou ik iets in het Frans moeten zingen?" Het publiek juicht bevestigend. "Jammer, dan ga ik wat in het Frans zingen!". De zanger heeft echter wel iemand nodig uit het publiek. Een jonge vrouw is de eerste gelukkige van de avond en mag Mika de woorden geven die hij nodig heeft. "Ritme, liefde, hart, haar" zijn een aantal elementen die volgens de zanger een basis vormen voor het nummer 'Boum, Boum, Boum'. Dat een Nederlands publiek goed mee kan zingen met een Frans nummer was al bekend, en er wordt dan ook luidkeels meegeschreeuwd door de ongeveer 4.000 man die zich verzameld heeft vanavond.

De Paradise-caravan, met Mika en gitaristDe Paradise-caravan, met Mika en gitarist

Dit is echter niet het enige Franse nummer wat vanavond voorbij komt. Ook 'L'Amour' heeft een plaatsje gekregen op de setlist en werkt vooral goed doordat het publiek een houvast heeft aan het woordje Amour, dat een terugkerend element is in ongeveer alle liedjes van de inmiddels opgewarmde pop-persoonlijkheid. De nummers volgen elkaar in een hoog tempo op en er komt steeds meer festijn uit de caravan. Zo zijn al de verleidenissen van het leven, een enorme hand en nog veel meer elementen ontsproten uit het kleine blauwe voertuig. Ook is inmiddels het doek naar beneden gegaan en de hemelpoort die op het podium staat tevoorschijn gekomen. Voeg daar de levensgrote decorstukken aan toe, ondermeer een enorme haai en een zinkende Titanic, en de hysterie is compleet. Deze man weet hoe hij een show moet aankleden en in elkaar moet zetten. Ook een enorme glitter-discobal vindt zijn weg naar beneden, en als er goed naar gekeken wordt, is het de aarde.

Maar plots is daar tussen al het geweld door nog een mededeling "wraak kan heel zoet zijn. Deze man kan heel vervelend zijn en dacht dat hij alleen maar de show kwam kijken vanavond. Nee hoor, Paul kom maar het podium op, dan gaan we even wat zingen". En dan is daar opeens Paul de Leeuw, die zichtbaar verrast is dat hij het podium is opgeroepen. Vorige week heeft de presentator de zanger nog enigszins belachelijk gemaakt, en Mika zou Mika niet zijn als hij hem daar niet voor terug zou pakken. Ze zingen samen 'Stardust', nadat Paul eerst wil beginnen het zingen van 'Ik Heb Je Lief'. Hij verzorgt deels een Nederlandse vertaling van het nummer. En alhoewel Paul de tekst een aantal keer kwijt blijkt te zijn, werkt het fantastisch. De Leeuw heeft al eerder laten zien dat zijn vertalingen goed werken met internationale artiesten, en als dit nummer opgenomen en uitgebracht zou worden, zou er nog wel eens een hit in de maak zijn geweest vanavond.

Het was hemelsHet was hemels

Na nog de hits 'We Are Golden' en 'Love Today' ten gehore gebracht te hebben en het concert op een einde lijkt te lopen, is het publiek er nog lang niet klaar mee. En de zanger ook nog niet, zo blijkt. Mika verzorgt een toegift van bijna een half uur door ondermeer 'Last Party', een nieuwe popballad, en 'Lollipop' er nog achteraan te plakken. Het publiek kijkt soms vragend om zich heen, helemaal wanneer de zanger halverwege het toegift aangeeft dat "hij er nog lang niet klaar mee is!". Hij had zich voorgenomen een aantal nummers niet te spelen, maar die komen allemaal terug in dat half uur durende toegift. Een artiest die dus waar geeft voor het gekochte kaartje.

Mika is terug van weg geweest, maar is eigenlijk nooit écht weggeweest. Hij is alleen in ons kleine landje de laatste tijd niet zo in de publiciteit geweest, met No Place In Heaven en deze Heaven-tour is er misschien wel weer genoeg aandacht voor de zanger, want een publiek geven wat het wil, is zijn specialiteit. De Brit heeft zichtbaar de mensen vermaakt, want er verlaten alleen maar blije gezichten de Heineken Musical Hall.