Depeche Mode - Live in Berlin (5 disc special edition)

Daan de Witte (daan1601)

Depeche Mode is sinds jaar en dag al een zeer gevarieerde band. Weten zij op het ene album te imponeren met keiharde rockmuziek, keren ze op het andere album weer terug naar hun alternatieve roots. Als finalestuk zal er dan ook nog wel een dancenummer te vinden zijn. Kortom, de heren zijn werkelijk van alle markten thuis.

Ook weten ze nog steeds een groot publiek te bereiken. Niet alleen de fans die de band al volgen sinds de jaren tachtig worden bereikt, maar ook vooral nieuwe fans, jongeren, die bekend raken met nummers als 'Just Can't Get Enough', 'Personal Jesus' en 'Enjoy The Silence', die nog steeds hoog scoren in de Top 2000. Na het uitbrengen van het nieuwe album Delta Machine zijn de heren op tour gegaan, en daarbij deden zij ook Nederland en Duitsland aan. De Ziggo Dome werd binnen no-time tweemaal uitverkocht en hetzelfde geldt voor Berlijn. Voor een concertregistratie voor de optredens in Duitsland werd regisseur Anton Corbijn ingehuurd, om alles mooi op beeld te krijgen. De vraag is dan altijd: lukt dat wel?

Het pakket dat geleverd wordt, bestaat uit het concert op DVD zonder de extra's (Live in Berlin), een DVD met de extra's (Alive in Berlin), het nieuwe album Delta Machine op blu-ray, en de audio van het concert op 2 cd's (heerlijk om zo het concert ook in de auto met je mee te kunnen nemen). De compacte verpakking als een enigszins dikke cd-box zorgt ervoor dat het een mooi plekje kan krijgen in ieders cd/dvd-kast.

Over het concert valt weinig maar tegelijkertijd ook veel te zeggen. Door de wisselende camera van Corbijn wordt je door de band meegenomen in de gekte van een Depeche Mode-concert. Het mooie van de wisselende camera is dat er niet alleen maar gefocust wordt op de leadzanger, maar dat ook de andere leden van de band een gezicht krijgen. En waar popconcerten tegenwoordig bombastisch en over the top moeten zijn, trekt Depeche Mode hier zich niets van aan en blijven zij simpelweg uitgaan van hun kracht als band. De enige effecten die te zien zijn tijdens dit concert zijn de mooie beelden die zich afspelen, en waarvan enkele schetsen ook te vinden zijn in het bijgeleverde boekje.

Concertregistraties blijven tricky om te doen voor een regisseur, want hoe houdt je de spanning vast en breng je de camera telkens ergens anders zonder te veel van hetzelfde op beeld te brengen? Het antwoord voor Corbijn blijkt hierop de muziek van de band zelf te zijn. Het is erg mooi om te zien hoe de camera haast meebeweegt op het ritme van de muziek en alles weet vast te leggen, van de dancemoves van David Gahan tot de lyrische reacties van het Duitse publiek. Een geslaagde concertregistratie valt Live in Berlin dus wel te noemen.

De extra's die te vinden zijn op Alive in Berlin zijn privé akoestische sessies van de nummers 'Condemnation' en 'Judas', beide uitgegeven in 1993, en 15 stukjes aan interviewmateriaal, die verweven zijn met de nummers die tijdens het concert ten gehorde worden gebracht. Het is soms mooi om muzikanten te horen praten over de boodschap van hun muziek, maar vaak is dat toch naar eigen invulling. Iedereen ervaart muziek nou eenmaal anders.

Het nieuwe album werd over het algemeen positief ontvangen. Ook dit is terecht. Met Delta Machine heeft Depeche Mode opnieuw een pareltje afgeleverd, met mooie nummers als 'Should Be Higher' en 'The Child Inside'. Waar het af en toe wat af dreigt te kabbelen, weet het zich snel weer te herpakken en opnieuw te knallen, net zoals de band eigenlijk al vaker deed op de andere twaalf studioalbums. Depeche Mode zal nog lang blijven bestaan en dat is maar goed ook, als ze telkens weer dit prachtige materiaal weten af te leveren.