CD: Abysmal Dawn - Obsolescence

dekatophetspek

Net zoals we bij stonerrock niet om de invloed van Black Sabbath heen kunnen zijn er in de metalscene veel bands te vinden die zich muzikaal lieten inspireren door legendarische metalbands zoals Slayer, Morbid Angel en Death. Zo niet het gezelschap Abysmal Dawn uit Los Angeles. De band, die al zo'n jaar of tien in de metalscene meeloopt, omschrijft zichzelf als 'modern death metal', wat in feite neerkomt op technische death metal, doorspekt met een stevige dosis speedmetal en melodieuze black metal.

Abysmal Dawn - Obsolescence

Obsolescence werd opgenomen in de Artisan Road Studios met Mike Bear achter de schuiven, met als resultaat een uiterst explosief album met een negental eigen composities en een indrukwekkende cover van 'Night's Blood' van Dissection. Met titels als 'Devouring the Essence of God', 'Loathed in Life / Praised in Death' en 'The Inevitable Return to Darkness' gaan de Amerikanen verder op het muzikale pad dat op hun vorige album Leveling the Plane of Existence al werd ingeslagen. Ook horen we op Obsolescence fraaie gastbijdragen van gitarist Christian Muenzner (ex-Obscura, ex-Necrophagist, Spawn of Possession) op 'Perfecting Slavery' en gitarist Bobby Koelble (Death) op de track 'Devouring the Essence of God'.

Abysmal Dawn (Foto: John Anthony Haddad)

Met Obsolescence heeft Abysmal Dawn een bruut en evenwichtig album afgeleverd dat aan alle verwachtingen van een death metalliefhebber voldoet. Vlijmscherpe gitaarriffs, beukende blastbeats, stevig ondersteunend baswerk en een strot die klinkt alsof het geluid uit het staartbonkje moest komen. Een album dat alle fijne elementen van minstens 25 jaar death metal bevat en dat vooral bij fans van bands zoals Behemoth, Decapitated, Suffocation, Obscura, Kataklysm en Carcass in de smaak zal vallen.