Concert: Blind Wives + Bear Makes Ninja, Leeuwarden, Mukkes

dekatophetspek

Nadat we eerder deze week al hadden kunnen genieten van optredens van Cojones, Buffalo Roam en de Backseat Drivers was het gisteravond alweer bal in het alternatieve muziekcafe Mukkes in Leeuwarden. De Britse indierockbands Blind Wives en Bear Makes Ninja bezochten in het kader van een korte Europese toernee de Friese hoofdstad om ons kennis te laten maken met hun explosieve en uiterst energieke muzikale escapades.

Blind Wives
Blind Wives

De avond begon rond een uur of 11 met het trio Blind Wives. De band, bestaande uit zanger en gitarist Luke Pickering, bassist en zanger Charlie O'Neill en drummer Will Clark, speelt muziek die niet gemakkelijk in één hokje te stoppen is. Zo horen we overduidelijk invloeden uit de grunge van de jaren negentig, maar ook de hardere gitaarrock uit datzelfde decennium en stonerrock uit de zeventiger jaren zijn grote inspiratiebronnen voor de mannen uit Lincoln.

Ondanks de matige opkomst staat er een band het zweet uit alle mogelijke poriën te spelen, met de intentie alsof ze voor een paar honderd man staan te spelen. Blind Wives speelt een energieke set waarin we catchy liedjes voorbij horen komen die eerder al op een EP en een single werden uitgebracht. Muzikaal gezien vist de groep uit dezelfde vijver als bands zoals Nirvana, Foo Fighters en Queens of the Stone Age en het zou me dan ook helemaal niet verbazen dat we over niet al te lange tijd nog wel meer van dit powertrio gaan horen.

Bear Makes Ninja
Bear Makes Ninja

Dat geldt ook zeker voor de tweede band van de avond. Bear Makes Ninja is een trio uit Sleaford, Lincolnshire, bestaande uit zanger en gitarist James Palmer, zanger en bassist Ben Kutzner en de oog- en oorstrelende drummer Karina Lawrence. Net als Blind Wives is ook Bear Makes Ninja een powertrio die zich muzikaal niet in één richting lijkt voort te bewegen. Wat meteen opvalt bij Bear Makes Ninja is de prachtige samenzang van de drie bandleden. Onnavolgbare drumritmes, een bassist die met zijn zessnarige basgitaar voor een 'wall of sound' zorgt en messcherpe riffs maken van Bear Makes Ninja een zeer avontuurlijk stuk muziek.

Bear Makes Ninja is wellicht het best te omschrijven als ouderwetse progressieve rock in een stevig modern jasje. Muzikaal gezien doet de groep wel wat denken aan een combinatie van King Crimson, Victims Family, And So I Watch You From Afar en Primus. De groep bestaat sinds 2010 en heeft in tussenliggende jaren al een gedegen livereputatie opgebouwd, wat ook duidelijk in de energieke set terug te horen is. Bij het optreden in Mukkes horen we voornamelijk nummers van hun Shouting at Bridges-EP maar ook ouder werk wordt niet overgeslagen.

In januari 1992 speelde de op dat moment nog totaal onbekende band Green Day op de zolder van de Scamele Ruter in Leeuwarden voor een publiek van 15 man de sterren van de hemel. Een paar jaar later zou de groep als headliner op de allergrootste festivals te zien zijn. Het zou mij niks verbazen dat we gisteren weer getuige waren van een concert van dat kaliber. Mocht je trouwens in de buurt van Den Helder wonen, daar zijn Blind Wives en Bear Makes Ninja vanavond nog te zien in De Bliksem. Morgenavond staan ze, als afsluiter van hun Europese toernee, in De Gooth in Ridderkerk. Een uitgelezen kans om twee absolute topbands aan het werk te zien.