CD: Chaos Club - Ghost in the Shell

dekatophetspek

Bij de titel Ghost in the Shell zullen velen meteen denken aan de gelijknamige mangafilm uit de jaren negentig. Bij het duo Chaos Club is het echter de titel van hun sterke debuutalbum, dat vanaf de afgelopen week bij de betere platenboeren in de schappen ligt. Een album dat trouwens ook niet zou misstaan als soundtrack van een fijne animé.

Chaos Club - Ghost in the Shell

Chaos Club, bestaande uit Chuck Burgess en Collin Kuster, mag gerust een vreemde eend in de bijt van de Nederlandse dancescene worden genoemd. Waar de meeste producers van dansbare electronische muziek gebruik maken van een ingeblikte Japanner horen we bij Chaos Club een verrassende combinatie van toetsenwerk, dancebeats en akoestisch drumwerk. De groep, die in 2007 werd opgericht, heeft duidelijk haar roots in de drum and bass, maar ook horen we op dit veelzijdige album de nodige invloeden uit populaire genres zoals dubstep, trance en techno.

Chaos Club - Ghost in the Shell 2

Muzikaal gezien vist Chaos Club uit dezelfde vijver als artiesten zoals The Prodigy en Pendulum. Heerlijke dansbare muziek die ook liefhebbers van electropunk aan zal spreken. Na het onvermijdelijke intro gaat het uit Zevenaar afkomstige duo los in een bruisende mix van loodzware wobblebassen, beukende beats en spacende synthesizers, waarbij we regelmatig aan bands zoals Kraftwerk, Deadmau5 en zelfs Daft Punk moeten denken. Alsof dit al niet mooi genoeg is krijgen we dan bij 'Strained Heart' ook nog eens de warme stem van Rose Spearman (ex-Kraak en Smaak) te horen, als toefje slagroom op de toch al zo lekkere muzikale taart.

Liefhebbers van moderne dancemuziek, fans van de hierboven genoemde artiesten en een ieder die zich wel durft te wagen aan een uiterst swingend maar eveneens experimenteel stuk muziek, zullen zich aan het eerste volledige album van Chaos Club geen bult vallen. Met Ghost in the Shell laat Chaos Club duidelijk merken dat ze klaar zijn voor de grotere festivals dit jaar.