LEGO The Movie Videogame

Oscar.

LEGO, LEGO, LEGO. Ondertussen worden we doodgegooid met spellen uit de LEGO franchise. Was ik net klaar met LEGO Batman 2, LEGO Marvel Heroes en halverwege LEGO City Undercover, krijg ik de LEGO The Movie Videogame in mijn schoot geworpen. En LEGO The Hobbit ligt ook al bijna in de winkel. Denkt TT Games niet dat wij ondertussen zijn uitgespeeld met LEGO?

LEGOOOOOOOO

LEGO The Movie Videogame volgt grotendeels het verhaal van de bijbehorende film. Heb je de film al gezien, dan zal het spel je niets nieuws vertellen. Andersom geldt hetzelfde: als je het spel hebt gespeeld, dan heb je feitelijk de halve film al gezien tijdens de cutscenes van het spel. Maar goed, dat houd je eenmaal bij games met een filmlicentie. Gelukkig hoef je niet bang te zijn dat TT Games het spel afgeraffeld heeft, zoals wel vaker bij licentiegames gebeurt. TT Games heeft met zijn ruime ervaring met Star Wars, Indiana Jones, Pirates of the Caribbean en Harry Potter bewezen dat het leuke dingen kan doen, maar wel de films trouw blijft. Helaas heeft TT Games of Warner besloten om niet de originele stemmen in het spel te stoppen, waardoor je opgezadeld zit met stemacteurs die de echte acteurs nadoen.

Master Builders aan het werk

Dit keer speel je met Emmet, een kluns die werkt in de bouw en woont in een metropool waar de kwaadaardige Lord Business de dienst uitmaakt. Hij wil de stad verder laten groeien, zodat niemand door heeft dat hij een superwapen bezit. Om de LEGO bewoners mak en kalm te houden, houdt hij iedereen dom. De LEGO-bouwers moeten daarom nu alles via het (instructie)boekje doen, omdat ze niet meer de kennis bezitten om zelf voorwerpen te bouwen. Een paar Master Builders bezitten nog wel de kennis en de kracht om zelf LEGO voorwerpen te maken, maar het lukt hen niet om Lord Business uit te schakelen en het superwapen van hem af te pakken. Volgens een oud verhaal kan maar een iemand Lord Business uitschakelen en dat is natuurlijk Emmet. Emmet moet zichzelf nog wel even bewijzen tegenover de Master Builders, maar met de hulp van Wyldstyle, Batman en Vitruvius komt hij een heel eind.

Alles is tof!

Het eerste wat opvalt als je het spel opstart, is dat alles gemaakt is van LEGO. Dit zorgt er overduidelijk voor dat je ook echt met LEGO aan het spelen bent. Vroegere games hadden dit ook wel, maar toen bestond bijvoorbeeld het vuur niet uit LEGO. Nu dus wel en het ziet er soms wonderbaarlijk uit. Het tweede wat opvalt, is dat de gameplay, die als basis van het spel dient, weer precies hetzelfde is als bij de vorige spellen. Je krijgt een opdracht, daar hoort uiteraard een puzzel bij, rent ernaartoe, drukt een aantal keer op X of B zodat je hem oplost en je rent naar de volgende opdracht. Omdat Emmet maar een sulletje is, kan hij niets bouwen zonder eerst een handleiding te zoeken. Dat betekent dat als je een kraan wilt bouwen, je eerst de handleidingstukjes moet zoeken die door het hele level verspreid zijn. De Master Builders hoeven dit niet te doen en kunnen ook grotere bouwwerken bouwen zoals auto’s, motoren, bruggen en zelfs kanonnen. Je hebt iedereen nodig, want elke puzzel is zo opgebouwd dat personage A iets doet wat personage B dan weer nodig heeft, zodat personage C ergens op kan klimmen en personage D op een knop kan drukken zodat iedereen verder kan. Dus uiteindelijk maakt het niet uit of je nou Master Builder bent of niet.

LEGO's wilde westen

Was het maar zo dat de puzzels ook nog enige vorm van uitdaging boden. Het afgelopen jaar heb ik drie LEGO-games gespeeld en dan merk je toch dat de puzzels wel heel erg voor de hand gaan liggen. Vooral omdat je continu wordt bestookt met hints en tips. Toegegeven, iemand die nog nooit een LEGO-game heeft gespeeld zal er enige moeite in moeten stoppen, maar als ik zie dat mijn neefje van 8 dit moeiteloos voor elkaar krijgt, kan ik alleen de conclusie trekken dat het spel te toegankelijk is en misschien wel te makkelijk. Gelukkig heeft TT games er nog wel wat originele stukjes in gestopt, maar deze zijn minimaal. De replaywaarde wordt ook dit keer weer bepaald door levels opnieuw te spelen met de personages die je eerder hebt vrijgespeeld. Zo kun je met Superman, Lincoln en het vrijheidsbeeld, maar ook met een Emmet die onder de douche staat, spelen.

Los gezien van het feit of LEGO The Movie Videogame niet de vernieuwing biedt die de serie o zo nodig heeft, heeft het dit keer ook nog eens een ander probleem: als je de film hebt gezien, dan zijn de grappen in het spel een herhaling. Ben je nog van plan om de film te bekijken, dan moet je het spel niet spelen want dan is het spel weer een grote spoiler. De game moet het hebben van zijn humor en een LEGO-game zonder humor is gewoon als een afgebouwd LEGO bouwsel: rijp voor een plekje in de kast.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Humor - Fim/spel verpest spel/film 6,5
+ Nu echt realistische LEGO-blokken - Gameplay is aan vernieuwing toe