Montague's Mount

SolidDS

Montague's Mount speelt zich af op een onbewoond Iers eiland , waar het personage zonder enige herinnering aan zijn verleden is aangespoeld. Echter, hoe verder je komt in de game, hoe duidelijker het wordt dat er meer schuilt achter deze mysterieuze indie-thriller en dat deze zich afspeelt op niet zomaar een eiland.

Montague's Mount is een first-person puzzelgame die zich het beste laat vergelijken met bijvoorbeeld Myst, maar die speelt als een FPS. Helaas krijg je tijdens het spelen wel continu het idee dat er meer in deze game zit dan er daadwerkelijk uitkomt. Zo is de loopsnelheid van het personage bijvoorbeeld niet instelbaar en aangezien de standaard snelheid niet erg snel is, was het prettiger geweest als je gewoon een stukje had kunnen rennen. Zeker omdat je vaak heen en weer aan het lopen bent, omdat je delen van een bepaalde puzzel aan het zoeken bent. Ook de camera is niet altijd even prettig, soms komt het personage voor een deel in beeld waardoor je dingen net niet ziet.

Mountagues Mount

In de loop der jaren heb ik al heel wat puzzelgames, zoals Myst, Riven en Congo om maar eens wat klassiekers te noemen, gespeeld. Montague's Mount gaf mij een soortgelijk gevoel. Echter, had ik bij deze game wel het idee dat de puzzels onnodig moeilijk waren en hoewel er over het hele eiland briefjes met hints hangen, blijken deze helaas meer dan eens niet genoeg. Daarbij komt dat je door de hele zwart-wit-setting en first-person camera gemakkelijk in de war raakt en loop je, voordat je hebt uitgezocht wat je moet doen, meer dan eens heen en weer langs hetzelfde stuk eiland. Natuurlijk is het gevoel van voldoening nadat je er uiteindelijk achter bent gekomen wat je moet doen aanwezig en dat maakt het dan weer de moeite waard.

Montagues Mount

Hoewel sommige dingen in de game kleur hebben speel je het grootste deel van de game in zwart-wit (grijswaarden). Grafisch is Montague's Mount eigenlijk best goed en ook al is de game niet zo mooi als een AAA-titel van een ontwikkelstudio met een groot budget, toch geven juist deze graphics de game een unieke uitstraling van somberheid en duisternis. Het is ook mogelijk om een optioneel filmeffect, korrelig beeld, aan te zetten wat verder bijdraagt aan het gevoel van verval.

mm

Montague's Mount heeft een unieke verhaallijn die ondanks de originaliteit balanceert tussen aangenaam en vervelend. Hou je van moeilijke en duistere puzzelspellen? Dan ben je hier aan het juiste adres, maar anders zul je mogelijk snel afhaken. Door de puzzels op te lossen en meer van het eiland te ontdekken, vordert het verhaal steeds verder. Op deze manier ontdek je steeds meer over de achtergrond van het personage, het eiland en over wat er nu eigenlijk werkelijk gebeurd is ten tijde van de schipbreuk en dat is uiteindelijk niet zo oppervlakkig als je zou denken.

Conclusie:

Voor een indie-titel is Montague’s Mount een prima game en hoewel er hier en daar wel wat op te merken is blijft de game, met name voor de liefhebbers van het puzzelgenre, interessant en spannend genoeg om tot het einde door te spelen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ De sfeer is heel tof   7
+ Leuke puzzels - die soms te lastig zijn