Cloudberry Kingdom

Denzo

Een platformer met een oneindige hoeveelheid willekeurig gegenereerde levels, dat is Cloudberry Kingdom. Gegarandeerd oneindig speelplezier dus, als je er tenminste plezier uit weet te halen.

header

De jongens van Pwnee Studios zijn absoluut geniale programmeurs. Zij zijn de eersten die een platformer hebben ontwikkeld die zijn eigen levels genereert, van makkelijk tot extreem moeilijk. Ook zijn er geen rare glitches te vinden, en zijn alle levels daardoor altijd haalbaar. Daarnaast biedt de game verschillende game modes, multiplayer, character customization en de stem van Kevin Sorbo. Dat schijnt een beroemdheid te zijn. Op papier ziet het eruit als een recept voor succes, maar ik betwijfel of het ook echt zo is.

Cloudberry Kingdom

De eerste kennismaking
Om eerlijk te zijn, toen ik de reviewcode in handen kreeg, heb ik het spel geïnstalleerd en ben ik gewoon maar gaan spelen, zonder meer info op te zoeken. Zodoende heb ik het in eerste instantie ook ervaren als een speler die zonder enige voorkennis het spel voor het eerste speelt. En dat voelde vreemd. De Story Mode laat je in het begin een kort filmpje zien, en daarna word je in het diepe gegooid. Nul komma nul uitleg over de controls, mechanics of het achtergrondverhaal.

Maar goed, een platformer blijft een platformer, dus zo moeilijk is het niet. Ik ga vrolijk van start, en de subtiele sneren naar onder andere Mario doen mij wel even grinniken. Na een stuk of 30 levels vliegt er de mededeling 'Chapter 2' over het scherm en that's it. Geen cut-scene, geen stukje achtergrondverhaal. Me afvragend waar de 'Story' in deze Story Mode te vinden is, ga ik verder. Inmiddels worden de levels pittiger en begint het op te vallen dat de levels wel erg raar 'ontworpen' zijn. Na wat op internet gezocht te hebben kom ik er eindelijk achter dat de levels willekeurig gegenereerd zijn, wat de boel opeens verhelderde.

Cloudberry Kingdom

Trial and error
In de loop van de Story Mode werden er om de haverklap nieuwe controls of obstakels geïntroduceerd, zonder er ook maar een woord over te zeggen. Een jetpack, een draaiend rad, double jump, dingen die we bijna allemaal wel eens gezien hebben bij andere platformers. Een welkome variatie, maar wat meer introductie had wel gemogen. Ook nieuwe platformelementen die om de haverklap geïntroduceerd worden, zouden wel een korte uitleg kunnen gebruiken. Dat had namelijk een hoop zinloze sterfgevallen gescheeld, omdat alles met trial & error uitgevogeld moest worden.

Cloudberry Kingdom

Zonde
De focus van de game ligt duidelijk niet op de verhaallijn, maar puur op de random levels. In de Free Mode kun je het je zo lastig maken als je zelf wil, maar de vraag is waarom. Meestal draait het bij dit soort games om het halen van de snelste tijd, de hoogste score of de meeste munten. Hoewel dit zeker kan in Cloudberry Kingdom, slaat het de plank volkomen mis. Op één leaderboard na in 'The Arcade'-modus kun je de leaderboards van de scores van The Arcade plus de Story Mode opzoeken. Echter, functies om je eigen score op te zoeken of je score te vergelijken met je vrienden ontbreken. Ook is je score dan wel tijd van een bepaald level nergens terug te vinden. Dit is natuurlijk ook logisch, want alle levels zijn willekeurig gegenereerd. Daardoor ontbreekt de mogelijkheid tot serieuze competitie of bijvoorbeeld speedruns. Zonde.

Cloudberry Kingdom

Speedrunnen
Nu ik het toch over speedruns heb, laat ik maar eventjes kort de meest tragische fout in het design toelichten. Hoewel de levels op het oog ontzettend moeilijk worden, valt het op zich wel mee met de uitdaging. Na een stuk of 25 levels kom je er namelijk achter dat vrijwel elk level gewoon op volle snelheid te doorlopen is, mits je de jumps goed timet. En dan wordt het spel in een keer een stuk minder interessant. Bovendien verklappen de geplaatste kristallen al grofweg in welke boog je moet springen.

Mocht je er toch niet uitkomen, dan kun je voor wat verzamelde kristallen de AI het kunstje voor laten doen, zodat je weet hoe het level moet. Naast dat en enkele andere 'cheats' die je er mee kunt kopen, is er geen enkele motivatie om ze te verzamelen. Alle voorwerpen om je personage mee aan te passen zijn standaard al unlocked. Je kunt er verder helemaal niks mee. Daardoor zakt ook de motivatie weg om een level 'perfect' te halen, dat wil zeggen alle kristallen verzamelen en het level vervolgens halen. En dan ga je je toch afvragen waarom je het spel überhaupt speelt.

Het idee van de game is sterk, maar gaat helaas flink de mist in. Alle elementen die een game die puur om de moeilijkheidsgraad draait zo leuk maken, zoals tijden en highscores verslaan ontbreken. Daardoor wordt de game gereduceerd tot een eindeloze herhaling van honderden levels die steeds net even iets anders en lastiger worden. Daarnaast is de art-style simpelweg lelijk, naar mijn mening, wat de levels nog minder boeiend maakt dan ze al waren. Ik kijk zeker uit naar een vervolg waar men de code van deel één kan hergebruiken en zich kan focussen op gamedesign en art, maar deze sla ik even over.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Interessant concept - Maar een mindere uitwerking.. 5
+ Toffe soundtrack - Artwork stuk minder tof