CD: Wavves - Afraid of Heights

dekatophetspek

Zo'n twee en een half jaar na het verschijnen van het indrukwekkende album King of the Beach is het surfpunktrio Wavves terug met een nieuwe album. Voor Afraid of Heights liet de band zich inspireren door de muziek van de jaren negentig, het decennium dat werd gedomineerd door bands zoals Weezer, Green Day en Nirvana.

Aan Afraid of Heights werd meer dan een jaar intens gewerkt. Zanger en gitarist Nathan Williams, bassist Stephen Pope (ex-Jay Reatard) en drummer Jacob Cooper (ex-The Mae Shi) gingen in januari van dit jaar voor de opnames van het album naar de Sonora Recorders studio in Los Angeles. Met producer John Hill (Rihanna, M.I.A., Santigold) achter de knoppen, resulteerde dit in een verrassende en verfrissende powerpop.

Al vanaf de allereerste klanken van openingstrack 'Sail to the Sun' waan je jezelf op het strand van Californië. Mooie vrouwen, een ghettoblaster die surfmuziek over het strand schalt en natuurlijk een goed gevulde bong, want daar zijn de heren niet vies van. "I’m gonna pick you up in my arms, give you all of my love. Soon we’ll never find mine. First we gotta get high." In de drie jaar na het verschijnen van hun doorbraakplaat King of the Beach is Wavves muzikaal enorm gegroeid.

Wat vooral opvalt, ten opzichte van de vorige albums, is dat Wavves zich voor de liedjes op Afraid of Heights behoorlijk liet inspireren door grungepioniers Nirvana. Zo doet 'Dog' met zijn aanstekelijke basloopje wel wat denken aan Nirvana's 'Polly', zingt Wavves in 'That's On Me' over een dame die ligt te weken in bleekmiddel ("You are soaked in bleach and faint of heart. In this world, some things you just have to let go.") en horen we gastmuzikante Jenny Lewis in de titeltrack tekstuele knipogen naar Seattle maken met teksten als "I'm a Creep. You Drain Me."

Wavves

Fans van het eerste uur zullen wellicht even moeten wennen aan de nieuwe muzikale koers van Wavves. Heb je echter het beroemde blauwe album van Weezer al in je verzameling en ben je liefhebber van powerpop- en poppunkbandjes zoals Big Star, Buzzcocks, Nirvana en Green Day, dan mag Afraid of Heights van Wavves eigenlijk niet in je verzameling ontbreken.