Evenement: Dauwpop 2012

Martijn van Veen

Al achttien jaar is het een traditie: op Hemelvaartsdag is het tijd voor Dauwpop. In de Hellenvoortse bossen probeert de organisatie een breed muzikaal programma aan te bieden, van pop tot rock en van hiphop tot dance. Het festival is snel gegroeid (in de begintijd waren er iets meer dan 1.000 bezoekers), maar dit jaar was het festival toch qua bezoekersaantallen een dieptepunt. Financieel gezien draaide de organisatie een verliesgevende festivaleditie.

Qua weer begon Hemelvaartsdag erg goed. De zon liet zich geregeld zien op het festivalterrein en het was zelf een beetje warm. Tegen half 11 gingen de poorten open en konden de bezoekers het bossige terrein betreden. Op de Jupiler Mainstage was het als eerste de beurt aan Guus Meeuwis. Ondanks dat het rond het middaguur was hield het vrijwel de gehele tent niet tegen om flink mee te zingen met de nummers van de Brabander. Een uur lang de grootste hits van Guus, die eigenlijk iedereen woord voor woord kan meezingen. Zelfs het bier vloog af en toe door de lucht. De sfeer zit er meteen goed in en de dag is nog maar net begonnen.

Gers Pardoel (foto: John Boerdam)

Vervolgens was het de beurt aan nieuwkomer en rapper Gers Pardoel, die ook een nummer met Guus heeft opgenomen. Het gros van het publiek was tienermeisje en ouders met kleine kinderen. Ondanks de kritiek op hem dat hij het hoofdpodium nog niet aan zou kunnen heeft het publiek (de doelgroep) een leuke tijd. En Gers speelt het goed. De eeuwige festivalclichés (hurken en weer opstaan, handen in de lucht, etc.) zijn nauwelijks bekend bij het publiek en de uitvoerende nummers zijn zijn twee hits ('Ik Neem Je Mee' en 'Bagagedrager') en de nummers waar hij in gerapt heeft ('Broodje Bakpao' en 'Ik Ga Hard'). Verstandige keuze, vooral als blijkt dat tijdens een eigen nummer de zaal de tekst niet kent en het ijzig stil is.

Anders is dat bij de Haarlemse band Chef'Special, daar gaat het drie kwartier lang helemaal los. De opzwepende mix tussen verschillende genres is een groot succes sinds het Groningse festival Noorderslag van vorig jaar en sindsdien is het ongeveer de meest geboekte Nederlandse band voor op een festival. Dat de heren zelf nog moeten wennen aan al de aandacht spreekt uit de verrassende gezichten als blijkt dat een groot deel van het publiek de teksten vrijwel letterlijk mee kan zingen. En terecht, want de nummers van Chef'Special zijn zeer gevarieerd en festivalfähig.

Nog een nieuwkomer, en tegelijkertijd ook niet echt, is The Kyteman Orchestra. Het nieuwe project van Colin Benders en opnieuw staat er een heel orkest op de podium. In 2009 stond Colin met Kyteman's Hiphop Orkest op vele Nederlandse podia en festivals. Nu wordt de focus iets meer gelegd op de klassieke muziek en de vraag is of het publiek op Dauwpop daarop zit te wachten. Als na een kwartier wachten het orkest nog niet op het podium staat beginnen er enkele fluitconcerten. Maar die verdwijnen als sneeuw voor de zon als het orkest begint te spelen. Het publiek is doodstil en luistert aandachtig naar de prachtige klanken van Kytemans project. Een bijna oorverdovend applaus klinkt tussen elk nummer. Hiermee is de vraag al beantwoord: ja, Dauwpop zit te wachten op dit soort projecten.

The Kyteman Orchestra (foto: Bart Heemskerk)

Het hoofdpodium was vrijwel de enige tent die op dezelfde plek stond op het Hellendoornse festivalterrein. Nieuw was bijvoorbeeld de kerk King King met onder andere Greg Holden en Case Mayfield. De bedoeling was dat het intieme optredens waren en in die zin was het geslaagd, maar vele bezoekers klaagden dat er maar weinig mensen in de kerk konden. Deze konden even verderop genieten van onder andere reggaeband Jah6 met covers van smartlappen en de Amsterdamse band Moss in de Jägermeister Rock Arena. Fans van het Hollandse lied en Duitse schlagers konden vrijwel de hele dag vertoeven in het Enge Wald en het Böse Wald. Zonder onderbrekingen klonken hier Duitse en Nederlandse liederen die veelal werden meegezongen/meegeblèrd door het publiek.

Voor de liefhebbers van dance en hiphop was de Passoa Beach House geprolongeerd. Weliswaar miste er eigenlijk een aantal goede danceacts (vorig jaar waren onder andere Baskerville en Nobody Beats The Drum er), maar de gehele dag was het er druk. Het uitgaanspubliek ging los door de vele dj's van vroeg tot laat. Tegen de avond werd de dance even naar achter geschoven en was het tijd voor een tweetal hiphopacts. Maar de muziek van Kraantje Pappie en Mr. Polska bevatten genoeg dancebeats om ook daar los te gaan. Was het bij eerstgenoemde nog een beetje tammetjes, Mr. Polska maakte dat meer dan goed. Met behulp van vodka (duidelijk was dat hijzelf een beetje aangeschoten was), keiharde beats en vele moshpits ging het los.

Festivalterrein (foto: Bart Heemskerk)

Als afsluiter was het de eer aan de Nederlandse band Within Temptation, die (net als op Lowlands) de set begon en af en toe onderbrak met een filmpje. Bij de grote hits 'What Have You Done', 'Ice Queen' en 'Faster' ging het publiek nog een keer helemaal los. Al snel wordt duidelijk dat de band de titel 'Nederlandse festivalband' allang ontgroeid is, de gehele set is geregiseerd vanaf de eerste seconde. Maar dat mag de pret niet drukken, zangeres Sharon heeft een prachtige stem en dat laat ze op Dauwpop nog eens horen.

Om 22:00 uur kwam er alweer een eind aan Dauwpop 2012. De datum voor 2013 is alweer gepland (9 mei) en de organisatie liet weten het in een iets andere vorm te gieten. Welke is nog onbekend, maar organisator Frank Satink liet weten dat er niet meer edities moeten komen zoals dit verliesgevende jaar, anders is het over. Het grote probleem van deze editie was waarschijnlijk dat er een echte buitenlandse act ontbrak die de bezoekers moet gaan lokken. Vorige jaren waren dat onder andere The Cult, Volbeat, Pendulum en Infadels. Dit jaar werd er redelijk op safe gespeeld door veel Nederlandse bands te boeken die op vele andere Nederlandse festivals spelen.

Een uitgebreide fotoreportage is hier te bekijken.