Prototype 2

Wesley Oudijk (Wessiej)

Gespeeld op Xbox 360, ook verkrijgbaar voor PlayStation 3 en Windows

Het oppeuzelen van een mens is strafbaar in ons land. Zonde, want je hebt er wel wat aan als ik Prototype 2 moet geloven. Transformeren, sterker worden, je kunt het zo gek niet bedenken. Helaas leven wij in een saaie wereld waarin dit soort gedrag niet gewenst is. Daarom besloot Radical Entertainment om een nieuw deel te maken van het spel waar het noodzakelijk is om mensen te consumeren, namelijk Prototype 2. Een geweldig diner of een zompig broodje van een benzinestation?

prototype 2

De eerste Prototype had leuke ideeën maar werd vooral snel saai. Het idee dat je een superheld was kwam niet geheel uit de verf en de missies waren langdradig en er zat behoorlijk veel herhaling in. Het is duidelijk dat drie jaar later een veel beter spel is uitgekomen met deel twee. Prototype 2 heeft een gigantisch hoog popcorngehalte, waardoor het niet een van de beste spellen van de afgelopen tijd is. Maar het wel een zeer gaaf spel is geworden. Je bent niet alleen een 'superheld', maar je voelt je er ook een.

Zout graag!
Letterlijk in bijna alles voel je het popcorngehalte terugkomen. Het verhaal is niet ingewikkeld, maar zou ook niet misstaan in een willekeurige actiefilm. Je speelt als de soldaat James Heller, die in NYZ (New York Zero) ervoor moet zorgen dat Alex Mercer, het hoofdpersonage uit deel een, dood gaat. Je bent extra woest op de beste man als je er achter komt dat hij jouw vrouw en dochter heeft vermoord, dus wanneer je hem toevallig spot spring je achter hem aan om hem te doden. Helaas blijkt hij veel te sterk te zijn en in plaats dat hij jou omlegt maakt hij een soort tweede ‘Mercer’ van je. Oftewel: je bezit dezelfde krachten als hij heeft. Zonder problemen spring je nu vijftig meter de lucht in of maak je van je rechterarm een gigantisch mes.

prototype

Voor de rest bestaat de game uit vele plottwisten, tof gemaakte cutscenes en vooral veel boosheid. Want je vraagt je de gehele game af, WHERE THE FUCK IS MERCER? Zoals gezegd, niets diepgaand, maar het is zo gedaan dat het tof in elkaar steekt en het spannend blijft tot het eind. Een ander knelpunt in de vorige game was dat het vooral snel saai was. Dit kwam door de repetitieve missies en helaas zit deze game hier ook barstensvol mee.

Snoepen
Vaak is het zo dat je een belangrijk iemand moet consumeren om daarna in zijn gedaante te veranderen. Je moet dan een basis insluipen zonder dat men je herkent als Heller. Daarna moet je meestal een basis slopen of nog iemand opeten zodat je in zijn lichaam kan veranderen of om te weten wat voor gedachtes hij heeft. Het spel geeft je meestal een bonus als je dit doet zonder opgemerkt te worden, maar de superkrachten in de game zijn zo leuk dat je hier maling aan hebt.

prototype 2

Tentakels die ervoor zorgen dat de muren naar je vijanden worden getrokken, hamerhanden die van een mens een hoopje pulp maken, ze zijn geweldig om te gebruiken. Wel jammer is dat de camera de hectiek die de game met zich meebrengt niet altijd kan bijhouden. Hierdoor ram je vaak maar zo vaak op de aanvalsknoppen in de hoop dat er geen vijand meer overblijft, want echt zicht heb je niet meer.

prototype 2

Prima
Precies op het moment dat de game wat saaier wordt qua missies gebeuren er veranderingen waardoor je andere opdrachten moet doen in de game. Dit hebben ze wel prima aangevoeld en het houdt het spel tot het eind leuk. Om het eind te halen ben je ongeveer een uur of vijftien bezig. Doe je alle sidemission er ook bij (het leegmaaien van een legerbasis) kun je nog een paar uurtjes erbij tellen. Dit was wel persoonlijk een van de weinige games die mij zo lang achter elkaar heeft kunnen boeien. Alleen met de echt goede games kan ik uren per dag kwijt zijn achter mijn televisie. Hoewel deze game niet de absolute top is blijft het gigantisch boeiend. Het doet ook zo weinig fout. Er zijn geen echte bugs te ontdekken. Grafisch ziet het er alleraardigst uit en de audio doet ook zijn ding.

Conclusie:
Prototype 2 doet eigenlijk helemaal niets verkeerd. De game is leuk om te spelen, de superkrachten zijn geweldig en het is tof om in een platgelegd New York aan te kloten door taxi’s te gooien naar een groep mensen, met honderd kilometer per uur het Empire State Building op te rennen of door iedereen op te eten die je ziet. De missies worden soms wat saai en de camera werkt in de hectiek tegen, maar voor de rest is het allemaal prima. De combat werkt, het verhaal is spannend en de cutscenes zien er tof uit. Zoek je naar een equivalent van een echte popcornfilm? Dan zit je met Prototype 2 aan het juiste adres.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Toffe gameplay  - Missies worden repetitief  7,5
+ Geinig verhaal - Camera