DVD/Blu-ray: Despicable Me

Martijn (PartyAnimal87)

Een superschurk die de maan wil stelen. Het zou zomaar de verhaallijn van een nieuwe Star Wars-film kunnen zijn. Maar niets is minder waar, want het gaat hier om een animatiefilm! Despicable Me, ofwel Verschrikkelijke Ikke in het Nederlands, vertelt het verhaal van Gru, een lichtelijk mislukte crimineel met grootse plannen. Hij is omhuld met duisternis en liefde is iets wat hij niet kent. Of toch?

In een nette woonwijk staat het duistere huis van Gru. Het is zijn hoofdkwartier waar vandaan hij probeert de grootste schurk van de wereld te worden. Echt lukken wil dat maar niet en dat leidt er tot dat zelfs zijn moeder hem als een gigantische mislukkeling ziet. Tot overmaat van ramp wordt dan ook nog eens de grootste roof uit de geschiedenis gepleegd; een piramide blijkt mysterieus uit Egypte te zijn verdwenen. Hij bedenkt een plan om deze diefstal te overtreffen. Daarbij heeft hij de hulp nodig van de oude, lichtelijk demente Dr. Nefario en zijn leger Minions, want de maan stelen doe je niet alleen. Oh ja, geld kan ook nog wel eens handig zijn, dus brengt Gru een bezoekje aan de bank voor slechteriken.

Daar maakt hij kennis met Vector. Deze slungelige crimineel komt over als een prutser, maar niets is minder waar. Al gauw zit hij Gru dwars en daarmee lijkt zijn plan ten einde te komen. Alles wat hij probeert mislukt, maar als hij drie weesmeisjes koekjes ziet verkopen bedenkt hij een plan; hij zet de drie meisjes in om datgene wat hij nodig heeft terug te stelen. Maar ook hij heeft een hart, en hoe zeer hij er ook tegen vecht, hij blijkt ook liefde te kennen. Tot ergernis van zijn handlanger Dr. Nefario, want de focus ligt niet meer op hun gewaagde plan. Wat volgt is een strijd tussen zijn reputatie als crimineel en zijn gevoelens voor de meisjes.

Deze strijd gaat gepaard met een breed arsenaal aan wapens, robots en voertuigen. Dat klinkt niet echt als een gezellige familiefilm, maar dat is het toch wel! Net als bijvoorbeeld de pinguïns in Madagascar, zorgen de knalgele Minions voor een hele hoop grappige momenten en zijn de meisjes niet alleen schattig en een tikje zielig, maar komen er ook de nodige hilarische en behoorlijk bijdehante opmerkingen uit. Zoals vrijwel altijd is het lichtelijk voorspelbaar, maar o zo vermakelijk!

Het wordt allemaal nog mooier wanneer je de beschikking hebt over een blu-ray speler; loepzuiver geluid en een verschrikkelijk scherp full HD 1080p beeld maken het kijken van de film tot een waanzinnige ervaring. Alle kleine details zijn messcherp en in bijvoorbeeld de achtbaanscène is het net alsof je zelf in het karretje zit. In de bioscoop was dat door de 3D-versie wel wat intenser, maar thuis op de bank mis je het niet.

Wie geen genoeg kan krijgen van de Minions zal zich ongetwijfeld kunnen vermaken met drie bonusfilmpjes van deze figuurtjes. Stiekem is het gericht op kinderen, maar eerlijk is eerlijk; volwassenen zullen er ook met een vette glimlach naar kijken. Verdere extra's zijn interviews met de cast (o.a. Steve Carrell), de muziek uit de film en kunnen kinderen hun eigen raket bouwen. Wie zin heeft om koekjes te bakken kan zich gaan wagen aan één van de recepten die het schijfje bevat. Bezitters van een blu-rayspeler kunnen zich overgeven aan de Gru-Control. Gru en zijn Minions breken dan op willekeurige momenten in de film in en gebeuren de meest onverwachte dingen. Enige nadeel; het werkt alleen met de Engelse taal en dito ondertiteling (of je moet Japans kunnen lezen). Deze gave feature werkt dus helaas niet met de Nederlandse ondertiteling of taal. Klein minpuntje!

Despicable Me is een familiefilm met een duidelijke boodschap; iedereen heeft liefde in zich, ook al zou je dat zo op het eerste gezicht niet zeggen. De film is grappig, vrij voorspelbaar maar verveelt geen moment. De huidige technieken maken animatiefilms steeds mooier en spectaculairder en daar is deze film een zeer goed voorbeeld van. Anderhalf uur vermaak gegarandeerd en de extra's bieden voldoende plezier voor de kids met de Minions in een glansrijke hoofdrol.