VHS: Paranormal Activity - Limited VHS edition

Wendy (ydneW1984)

Een van de meest veelbesproken films van het afgelopen jaar is toch wel Paranormal Activity. Deze film werd met een heel laag budget ($11.000) toch een enorm succes VHS Paranormal Activitydoor de enorme hype die er, vooral in Amerika, omheen ontstond. Inmiddels is de DVD release geweest en dit heeft wat extra's gekregen, zodat de hype wat langer zal duren. Zo brengen ze Paranormal Activity niet enkel op DVD en Blu-Ray uit, maar ook op de ouderwetse VHS. En dat speelt erg goed in op de opleving waaraan dit nostalgische medium in Amerika al begonnen is. Verder voegt het natuurlijk een extra dimensie aan de film toe, net als de hoofdrolspelers kan de kijker terugspoelen, pauzeren enz. op een manier die bij het 'home video'-idee past. Verder is er nog een erg belangrijk aspect van de film veranderd ten opzichte van de originele bioscoopversie, het einde. Op de DVD en op de Blu-Ray versie kan de kijker vooraf kiezen of ze het einde willen dat oorspronkelijk in de wereldwijde bioscoopversie zat, of een alternatief einde.

Het concept van Paranormal Activity is niet nieuw, Blair Witch Project was een soortgelijk low budget project. En net als Blair Witch Project is ook Paranormal Activity zo opgezet dat de hoofdrolspelers alles zelf filmen. Dit zorgt ervoor dat je al snel dichter bij het verhaal staat; het idee wordt toch gewekt dat je naar een soort van 'home video' zit te kijken. De film was al een tijdje oud voordat hij uiteindelijk verkocht werd en zodoende ook gedistribueerd kon worden. Men heeft nog even getwijfeld, in eerste instantie wilde ze de film overdoen met een hoger budget, maar na een eerste screening is besloten het origineel te behouden. Wel heeft men het einde veranderd naar het einde wat nu door de meeste kijkers gezien is. Dit nieuwe einde werd naar verluid door Steven Spielberg ingefluisterd. Hij heeft tezamen met Paramount Pictures hier en daar nog wat minieme aanpassingen doorgevoerd, maar het is gelukkig niet ten koste van de 'home video'-look van de film gegaan.

Het verhaal is dat van Katie en Micah, een jong stel wat sinds kort samenwoont. Katie heeft sinds haar achtste al last van een soort van geest die haar met tussenpozen als het ware achtervolgt. Nu samen in het nieuwe huis met Micah krijgt ze hier weer last van. Micah gelooft hier niet zo veel van, maar hij wil zijn vriendin niet afvallen en besluit dus een camera aan te schaffen die hij 's nachts in de slaapkamer laat opnemen. Uiteraard gebeuren er vreemde dingen, die in de loop van de film ook steeds vreemder worden. Een groot deel van de film bestaat dan ook uit de beelden die 's nachts door de camera worden opgenomen. Hierin schuilt ook de kracht van de film, doordat deze beelden vooruit gespoeld worden totdat er ook echt iets te gebeuren staat, word je als kijker ook geconditioneerd. Telkens wanneer de beelden weer terug gaan naar normale snelheid stijgt de spanning, het is duidelijk dat er wat gaat gebeuren. Dit wordt ook erg mooi aangevuld doordat er erg veel met suggestie gewerkt wordt, waardoor je je eigen fantasie een loopje met je kunt laten nemen waardoor het pas echt spannend wordt. De beste omschrijving hiervan is met referentie naar de welbekende Hitchcock films; men laat de man met de bijl niet zien, maar laat de kijker wel geloven dat deze bestaat. De schrikmomenten zijn niet onverwacht, maar de spanning wordt wel erg goed opgebouwd en daarnaast is het gebruik van spectaculaire special effects zo schaars dat het ook geen overkill wordt.

Een kleine kanttekening bij deze film is wel dat wanneer je een erg nuchter persoon bent je waarschijnlijk niet erg van deze film kan genieten. Het script is hier en daar wat ongeloofwaardig, rationeel gezien zou je denken dat het anders zou moeten lopen. En wanneer je van horror met veel spektakel, bloed en andere zogenaamde gore taferelen houdt dan is dit ook geen aanrader. Maar als je je overgeeft aan de film, het verhaal en je beschikt over een lekkere dosis fantasie, dan kan deze film je een lekker spannende avond opleveren. Misschien dat je zelfs wel een beetje wakker zal liggen van gekraak en gepiep van je eigen huis.

scnsht Paranormal Activity