Coparck - A Dog and Pony Show

Sander (Anju-Kafei)
Coparck heeft de afgelopen drie albums bewezen één van de meest getalenteerde popbands van de Benelux te zijn. Dit is mede te danken aan het gegeven dat het viertal, dat reeds een decennium samen aan dit project werkt, in staat is om een aantal verschillende muziekgenres samen te smeden tot een uniek geheel. Het is dan ook niet opzienbarend dat de Amsterdamse groep steeds meer aandacht geniet. En dat deze aandacht niet onterecht is, bewijst het onlangs verschenen album A Dog and Pony Show.

Interessant geheel
Dat het album zo goed uit de verf komt, is op de eerste plaats te danken aan de uitstekende keuze wat betreft instrumentatie. Het gevoel wordt opgewerkt dat de bezetting per nummer is uitgekiend. Zo hier en daar hebben we te maken met een vrij traditionele rocksamenstelling, maar over het algemeen is de band behoorlijk creatief geweest op dit vlak. Zo is een grote rol weggelegd voor de piano, maar maken ook de synthesizer en trompet hun opwachting. En dit alles zonder dat het uitloopt op een chaotisch geheel. Bovendien is de kenmerkende sound continu aanwezig, ondanks dat het popgeluid gecombineerd wordt met jazz- en rockachtige passages. Hier heeft de band dan ook de nodige stappen vooruit gemaakt, in vergelijking met de vorige albums. Kwalitatief gezien is A Dog and Pony Show namelijk zeer constant.

Wat Coparck daarnaast uniek maakt, is hun nadruk op meerstemmigheid. Nagenoeg de hele band draagt bij aan de vocals, wat verrassend goed uitpakt. Op de vorige albums was er zo nu en dan al sprake van een tweede zangpartij gedurende de refreinen, maar met A Dog and Pony Show gaan ze nog een aantal stapjes verder. Met enige regelmaat zijn meerdere zangpartijen te horen, waarvan ook de tweede (of derde) partij meer aan de plaat toevoegt dan enkel achtergrondzang. Dit neemt overigens niet weg dat leadzanger Odilo Girod nog steeds de hoofdmoot vormt wat betreft het zanggedeelte. En dit is, gezien zijn unieke stem en grote bereik, zeker niet onprettig. Sterker nog, het is een waar genot om naar zijn excentrieke geluid te horen. Deze meerstemmige opzet zorgt, samen met de unieke combinatie van instrumenten, dan ook voor een fijn geluid.

Hoorbare variatie
Een ander goed teken is dat er meerdere potentiële singles te vinden zijn op het album, elk met een totaal eigen karakter. Waar titelsong A Dog and Pony Show door de aanwezige pianopartij zeer swingend en vrij bombastisch van aard is, is een nummer als New York City Lights door haar melodieuze opzet juist in staat de godganse dag in je achterhoofd te blijven zitten. Het moge dan ook duidelijk zijn dat de hoorbare variatie op nagenoeg elk vlak één van de sterkere punten is van het album. Er kan dan ook gerust gesteld worden dat Coparck met A Dog and Pony Show een sterke plaat heeft uitgebracht, die zonder enige twijfel een aanwist is voor de Nederlandse muziekindustrie.

Label: V2 Releasedatum: Oktober 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.