Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm

Clipse
Na het lang wachten is (eindelijk) tijd voor de RTS game Warhammer 40,000: Dawn Of War- Soulstorm, een stand-alone opvolger van de Warhammer 40,000: Dawn Of War-reeks.



Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm is het derde en laatste uitbreiding van de Dawn Of War-reeks. Net als zijn voorgangers is Soulstorm gebasseerd op het tabletop game van Games Workshop: Warhammer 40,000. In de voorgaande uitbreidingen werden spelers al geïntroduceerd met drie nieuwe rassen, waardoor het totaal aantal rassen op zeven kwam. De bedoeling van het spel is om uiteindelijk als winnaar uit de strijd te komen, door iedereen uit te roeien.

Zelfs na alle voorgaande delen en de pure vernietiging die zij hebben achtergelaten is de strijd nog lang niet over. Dit keer vindt het grote conflict plaats in het Kaurava zonnestelsel. Nadat er spontaan een ‘Warp Storm’ opent in de lucht vallen de Chaos Space Marines die daaruit komen uit het niets de inwoners van deze werelden aan. Daarnaast doet er nog kwaadaardige macht zijn opkomst uit de Warp Storm genaamd de Dark Eldar. Om de pure vernietiging van het Kaurava stelsel tegen te houden zijn de andere partijen ook naar het Kaurava stelsel gekomen. Daarnaast is er nog een groep die zijn armen uit de mouwen trekt genaamd de Sister Of Battle. Het probleem is alleen dat ze nu niet meer uit het Kaurava stelsel kunnen komen vanwege de Warp Storm. Alle navigatie systemen werken niet meer en zit er niets anders op dan alle andere partijen uit de weg te ruimen om zo achter de oorzaak te komen van de Warp Storm. En dat is eigenlijk ‘het’ verhaal. Time to kick some interplanetery ass!

Zoals in het begin werd aangegeven vindt dit keer de grote strijd plaats in het Kaurava zonnestelsel. In Dark Crusade vocht je het uit op één planeet, dit keer vecht je het uit over vier planeten (31 gebieden in totaal) en drie manen. Deze strijd zal je dus langer bezighouden dan in Dark Crusade.



...Klik voor grotere versie...

Naast het vechten in een groot zonnestelsel zijn ook twee rassen toegevoegd aan de huidige zeven om het nog uitdagender te maken voor de speler.
Ten eerste de Sisters Of Battle, deze dames zijn een mix tussen de Space Marines en The Imperial Guard. Zij hebben het doel voor ogen om het heelal te zuiveren van het kwaad voor de God-Emperor en iedereen die in de weg komt van deze zuivering zal worden vernietigd. De Sisters Of Battle hebben naast een requisition (geld) en power balk ook een Acts Of Faith balk, dat gecreëerd kan worden door zogenoemde Holy Symbols te bouwen op Listening Posts. (Voor de mensen die het niet weten, Listening Posts zijn gebouwen waar je geld vandaan komt.) De verzamelde Acts Of Faith kunnen vervolgens worden gebruikt door helden, zodat zij krachtige aanvallen kunnen uitvoeren aan vijanden.

Het andere ras dat is toegevoegd aan Soulstorm zijn de Dark Eldar, dit waren oorspronkelijk gewone Eldar, maar werden jammer genoeg achtergelaten door hun kameraden in een andere wereld en willen dus pure wraak uitoefenen op alles en iedereen. De Dark Eldar lijken net als de \'good guys\' Eldar op elfen en wijken daar niet van af als het om snelheid en krachtige aanvallen gaat, maar deze snelheid wordt wel gecompenseerd door het niet hebben van turrets of sterke eenheden.
De Dark Eldar gebruiken in tegenstelling tot The Sisters Of Battle, Souls van hun slachtoffers om hun krachten op te bouwen, deze kunnen door de speler zelf overal (binnen het gezichtsveld) worden gebruikt. Hun krachten variëren van het verzwakken van de vijand tot grote hoeveelheden schade toebrengen.
De held en verscheidene eenheden hebben uiteraard hun eigen vaardigheden, maar deze vereisen geen Souls, dit in tegenstelling tot Sisters Of Battle die wel Acts Of Faith vereisen.

Soulstorm biedt echt alle mogelijkheden en content die de voorgaande delen al hadden en vult deze ook nog eens aan met 29 nieuwe multiplayer maps, waardoor het totaal uitkomt op 114. Net als in de voorgaande delen heeft Dawn Of War naast multiplayer ook een singleplayer campaign en zoals ik al aangaf vindt deze plaats over vier planeten en drie manen. De campaign mode is jammer genoeg eigenlijk niet meer dan een reeks skirmish maps, het is namelijk negen van de tien keer \'vernietig de computer voordat hij jou uitroeit\'. De enige echte afwisselingen in de game zijn de vijandelijk hoofdkwartieren. Ieder ras heeft zijn voordelen en zal deze daadwerkelijk ook tegen jou als speler gebruiken. Je moet in feite nog wel de vijand vernietigen, maar je zult verscheiden objectives moeten voltooien voordat je de \'Final Strike\' uitdeelt. Je kunt uiteraard zelf kiezen of je deze objectives volgt, maar dat maakt de game wel een tikje moeilijker.
Verwacht dus geen tussenfilmpjes met gebeurtenissen die aanleiding geven voor bepaalde objectives, zoals bij bijvoorbeeld Winter Assault.

Naast de nieuwe rassen zijn er ook nieuwe voertuigen toegevoegd aan het Warhammer universum, namelijk vliegtuigen. Je zag enkele al in filmpjes van de voorgaande Dawn Of War delen, maar dit keer kun jij ze zelf gebruiken. Hierdoor kunnen dus nieuwe strategieën worden bedacht, omdat nu iedere plek op de map bereikt kan worden en een aanval in de rug best mogelijk is.

De graphics zijn in net als in de voorgaande delen Soulstorm onveranderd gebleven. Dit is in principe niet erg en dat zal waarschijnlijk helemaal niets uitmaken voor de fans, maar het zal de gamer die nog nooit één van deze games heeft opgepakt niet al te enthousiast maken. Dit betekent niet dat de graphics lelijk zijn. Vooral als er ingezoomd wordt zie je het detail van alle helden en eenheden perfect en die zijn zeker niet mis.
Het zicht blijft en is ook in dit deel de allergrootste ergernis aan het spel, het spel is namelijk (nog steeds) niet voldoende uitgezoomd. Je kunt moeilijk een groot leger met een grote sleep bij elkaar pakken en het scherm beweegt niet met de muiscursor mee op dat moment.

De sound in de game is niet goed of slecht gedaan. Het is geen groots en mooi orkest dat zich op de achtergrond afspeelt, maar het is wel een goed RTS deuntje zoals je die in de meeste RTS games kent. De sound effects gedurende grote gevechten zijn zoals altijd goed gedaan, iedere laser, kreun, schreeuw en explosie wordt goed weergeven en zal je niet ontgaan met een goed 5.1 systeem.