Boek: Del Toro, Hogan - De Meester

Patrick (maduropa)
Een vliegtuig komt aan op JFK Airport in New York, zonder enig teken van leven. Lampen zijn uit, geen radiocontact of geluid, kortom, het toestel lijkt dood. Standaardprocedure is dat het Kanarie-team wordt ingezet, onder leiding van Ephraïm, Eph voor vrienden, Goodweather. Al snel komt Eph tot de conclusie dat iedereen in het toestel dood is, maar plots blijken er vier overlevenden te zijn. Geen enkel slachtoffer weet echter wat er gebeurt is. Daarna vallen Eph een aantal zaken op, de lijken vertonen geen sporen van ontbinding en er is geen spoor van bloed meer aanwezig. Als ze dan een vreemde zwarte zware kist, gevuld met aarde, ontdekken, wordt het verhaal alleen maar vreemder. Dan ontmoeten Eph en zijn collega Nora Martinez de oude Abraham Setrakian, hij vertelt ze dat ze een groot maar bovenal oud gevaar tegen zijn gekomen. Ze beginnen echter pas wat aandacht aan het verhaal van de man te besteden, nadat er vreemde dingen gebeurd zijn. Zo zijn de lijken van de vliegramp plots verdwenen en wordt er een verwarde naakte man aangereden op straat, aan zijn teen een kaartje.

Guillermo del Toro is een Mexicaanse filmregisseur die in 1998 vluchtte naar Amerika en tegenwoordig in Los Angeles woont. Guillermo heeft al meerdere grote en bekende films op zijn naam staan waaronder Pan's Labyrinth, Hellboy en Mimic. Op dit moment is hij naast het schrijven ook bezig om het boek De Hobbit te verfilmen. Er zullen naar verluid twee films van worden gemaakt. De tweede schrijver van het boek De Meester is Chuck Hogan. Chuck heeft reeds meerdere bestsellers op zijn naam staan waaronder "Prince Of Thieves". Dit boek wordt momenteel verfilmd door Ben Affleck onder de titel "The Town". De film is gepland voor 2010.

De officiele trailer van het boek.

Het boek is, zoals je al kunt vermoeden, weer een nieuwe variant op het vampierenthema. Het bloed drinken gaat wel via een ander mechanisme dan twee scherpe snijtanden, tevens wordt het vampirisme in dit boek overgebracht als een soort virus. Dit komt wat beter naar voren in de originele Engelse titel The Strain. Maar er lopen genoeg on-doden rond in New York, allen op zoek naar vers bloed om hun honger te stillen. De oude kennis komt dan voor in de vorm van de oude Abraham Setrakian, overlevende van de Holocaust, die de Meester al eens eerder heeft ontmoet. Dit eerste deel, het is namelijk een trilogie, opent alle mogelijkheden voor een gruwelijk verhaal. Of het slim is dit boek nu al te gaan lezen is echter de vraag, je dient dan namelijk ongeveer een jaar te wachten op het vervolg. Als je dat risico voor lief wilt nemen, dan is er niets wat je tegen houdt.

Uitgever: De Vliegende Hollander ISBN: 978-90-495-0028-3 Pagina's: 428

Kijk voor meer boeken in Boeken.